AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.679

BMW-förare oftare inblandade i singelolyckor

Sida 1 av 2
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Rapport refererar till Folksams undersökning av 56.000 singelolyckor där man kommer fram till att det är 10 gånger vanligare att en BMW-förare än en Toyota-förare är inblandad i en singelolycka.

Märket lockar till sig många unga bilintresserade män då det är motorstarka modeller som är roliga att köra säger gubben från Folksam. Han påpekar också att alla BMW-förare inte är fartdårar men det späder väl på den allmänna bilden av oss.

Jag hittar ingen länk till undersökningen på Folksams hemsida.
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Tror hellre på många, sura Toyotaägare, som frivilligt kör in i oss BMW ägare, p.g.a avundsjuka. ;)

Men visst kan det ligga sanning i det, beroende på statistikens utformning.

/Loefvenhamn
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
SVT Play: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tyvärr är de ju sån här typ av statistik som påverkar försäkringspremien i allra högsta grad.
Är man ung och inte haft körkort speciellt länge gäller det verkligen att ha en välfylld plånbok.
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
En intressant parameter och få ta del av hade varit ålder på bilen. Gissar det inte är några mängder med nya femmor och treor som klipper träd 100 meter ut i skogen.
"Tror hellre på många, sura Toyotaägare, som frivilligt kör in i oss BMW ägare, p.g.a avundsjuka. ;)"

haha, den gillade jag

Verdi
Klart det stämmer. Är frapperande ofta en bild på en, oftast äldre, BMW när det är bilder på olyckor i tidningar osv.

Finns ju en del gasglada unga grabbar här på forumet också. Kommer ihåg en kille som bodde i Norrland nånstans som skulle spela in en film när han kör snabbt på allmän väg med sin gamla E36 eller vad det var. Är väl sånt som ställer till det.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Undrar om siffrorna tar hänsyn till hur många bilar av respektive märke som finns.

Som vanligt när statistik presenteras i media är viktiga fakta bortförenklade så att vi läsare inte kan dra några som helst slutsatser av innehållet.

Förmodligen har de tagit hänsyn till det eftersom det är ganska ovanliga märken på 2-4 plats.

Notera att siffrorna endast gäller singelolyckor. De olyckor där andra, avundsjuka förare krockar sina bilar in i en BMW är alltså inte med.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eller så kanske det är så enkelt att BMW förare oftare är inblandade i den här typen av olyckor? Allt kanske inte är en konspiration av onda Skodaåkare som vill smutskasta BMW förare för sitt eget höga nöje.

BMW drar till sig en hel del förare som inte borde sitta bakom ratten överhuvudtaget i min mening.

-------
//Lövet
Det måste vara en konspiration Lövet!

Länk
Information direkt från Folksam:
Länk
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Kan väl torrt konstatera att FOLKSAM har samarbete med Toyota och inte med BMW.

Länk

Är väl inte heller första gången FOLKSAM framhåller hur otroligt bra Toyota är...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Statistiken är inte baserad på enbart Folksams underlag utan alla singelolyckor (med polisinblandning) sedan 2003. Att Toyotabilar är inblandade i betydligt färre olyckor kan du enkelt kolla genom att göra en offertförfrågan hos ett antal försäkringsbolag. Billigare bil att försäkra finns i princip inte.

-------
//Lövet
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
BMW marknadsför sig själva med körglädje och toyota med att bilen är driftsäker - gissa vilket märke som lockar till sig kör- och gas-glada förare och addera på bakhjulsdrift versus framhjulsdrift så tror jag vi har stor del av förklaringen.
Själv väljer jag BMW alla 7 dagarna i veckan pga just körglädjen (inbillad eller sann) men hoppas ha växt ifrån de värsta dumheterna bakom ratten och hoppas därmed inte bidra till olyckor med BMW.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Dokumentationen från Folksam är för grund, det behövs statistik som visar hur många BMW Folksam försäkrare och hur många BMW.

Jag misstänker att Folksam har en stor mängd Toyotor försäkrade hos sig "I samarbete med Folksam erbjuder vi en särskild Toyota-försäkring." medan andelen BMW är låg. Innan Folksam redovisar antalet kunder med respektive märke kan man slänga deras undersökning i papperskorgen.

Trist propaganda är vad det är.

Folksams redovisning för hur säkra bilar är behöver också gås igenom för de påstår att Skoda Felicia får en trea i säkerhetsbetyg, medan pickupversionen av samma modell bara får en etta.

Det mest trista med Folksam är att de köpt Salus Ansvar, så nu försvinner säkert 16000milers maskinförsäkring...

Mvh Stephan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har (tyvärr) ägt en Toyota relativt nyligen och kan bara konstatera - det måste vara JORDENS tråkigaste bilar - de inspirerar inte på något sätt till körglädje och att man gasar lite mer (förutom det faktum att man då behöver tillbringa mindre tid i bilen, eftersom man kommer fram lite fortare om man gasar mer...)!

Sätter jag mig däremot i min gamla E46:a som är 15 år gammal och har rullat snart 40 000 mil, infinner sig genast en form av körglädje som på något märkligt sätt gör att man gärna kör en liten omväg, gasar lite mer, bromsar lite senare men hårdare, tar kurvorna lite mer aggressivt etc....så snacket om "körglädje" i BMW är faktiskt en realitet för mig i alla fall!

Att märket därför lockar till sig (och framkallar) en mer gasglad kundgrupp är inget konstigt. Så har det väl varit i alla tider - vissa bilmärken har dragit till sig mycket unga och/eller gasglada förare på gott och ont.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Olyckor per körda mil placerar nog BMW i botten. Någon som sett en fräsch Toyota som rullat 40?
Verdi
Har personligen lite svårt för Folksam. Hade min 330d -13 försäkrad på Salus Ansvar. Nu när jag skulle försäkra 335d så ringde jag såklart dit för de hade ju bästa priset för mindre än ett år sedan. Men nu vägrade de försäkra importbilar. Tack för det Folksam...
"Svar på antal körda kilometer. Vi mäter risken att hamna i en singelolycka när du kör. Körsträcka påverkar inte resultatet"
-- Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam
Är inte såna här artiklar typisk svenskt?

Som att säga att svarta stjäl mer än vita....

Dom får ta och ge sig.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.