|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, är på jakt efter en bil nu när jag varit billös allt för länge (Lånat bil av min far vid privat körningar ochhar firmabil till jobbet). Har kikat på 3 serien så allt från 320,325,330 Diesel. Men lutar väl mot en 330D då jag gissar att körglädjen är värd dom kronorna extra. Men är fundersam för dom där spjällen som tydligen är lite sköra på 3liters motorn? Så min fråga är vilka årsm som har dom besvären och hur vanligt förekommande dom är, Miltal när det brukar inträffa osv. Min far har en -09 330XD som jag troligtvis får köpa lös men känner inte att jag är i behov av Xdrive (nog för att det aldrig sitter fel) och så blir prislappen rätt mycket saftigare på en -09 motför en -06/-07. Ni får ju gärna flika in om det är något speciellt jag ska tänka på vid köp av 330D i allmänhet. | |
|
Är alltså swirl flaps jag menar, och är ute efter vilka årsmodeller som har detta problem, och vilka motorer. Hittar tyvärr ingen funktion där man redigerar tråden jag skapade, är ganska ny på forumet. Har googlat men hittar så väldigt många olika bud. Allt från att det var 01,02,04 3 liters motor som hade problemet. Till att det var fram till faceliften 2009 problemet kvarstod till att det fortfarande än idag kvarstår. Så hade hoppats på att här där det verkar hänga mycket kunniga BMW entusiaster att någon skulle kunna ge mig ett svar. Men nu två dagar sen jag skrev tråden och inte en kommentar :( |
|
|
Det är inte helt lätt att ge ett korrekt svar på din fråga, men det har behandlats otaliga gånger här på forumet. Här några länkar som kanske kan hjälpa. Länk Länk Om du hittar en intressant bil så kan du knappa in bilens chassinr här Länk och leta upp insuget, då ser du om det har swirl flaps |
|
|
Okej, ja tack för sidan där man slår in chassinumret. Är ju smått omständigt dock när man är i sökarfasen och troligtvis behöver åka 100 mil för att hämta något lämpligt objekt. Är ju verkligen ingen guru heller så blir bara förvirrad av sidan där med 50 olika motorkoder+engelska :p Det finns alltså inget lätt svar på sidan som att typ 330D -06 Har 325D -06 Har inte osv? Tycker det är extremt underligt då BMW borde veta om felet och åtgärdat det snarast för ryktet skull. Eller är det som hovendroven att varannan bil har swirl flaps och varannan inte? Borde ju finnas något sorts system i vilka som har och inte har. Är inte sugen på lägga ut 150k på någon bil som kan totalrasa vilken sekund som helst. Då kör jag hellre runt i Ford Fiesta :p |
|
| Du kan nog utgå ifrån att de allra flesta bilarna har dessa spjäll men långt ifrån alla rasar. Det är heller inte speciellt svårt att demontera dom. | |
|
Alla E90 330D Pre-LCI har Swirflaps! E90 325D har inga swrilflaps varken pre-LCI eller LCI E90 330D LCI har inga swirlflaps. (helt ny motor 245hp) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Deejaywasp tack så hemskt mycket! :D Är ju kanske bättre att gå på 325 PRE-LCI då eller helt enkelt köpa en faceliftad 330D! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.