AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.610

Problem vid luftning av expansionskärl E39 540i - 2003

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Har bytt termostat och expantionskärl pga lekage av kylarvatten och att motorn går varm ibland.
Nu när jag skulle lufta systemet så blev jag aldrig klar... Höll på i 30 min efter att jag nått drifttemp på motorn..... Nu när jag klämmer på övre kylarslangen med kall motor så låter det som att expansionsskärlet e tomt? Det är bara luft som hörs. Expansionsskärlet e fyllt till maxnivå!
Ska det vara så?
Gäller 540 e39 -03

Freude ist BMW
De
607
Decoy_81

Nå vad säger ni :) ska man inte pumpa runt kylarvätska när man trycker på slangen?

Freude ist BMW
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du på värmen på max i kliman så att den elektriska vattenpumpen går igång?
De
607
Decoy_81

Japp körde den ca 10 min innan jag började

Freude ist BMW
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Det är faktiskt busenkelt att lufta en 540 när man vet hur man gör :) Jag har gjort så här och det har funkat klockrent:

1. Se till att du har framdelen på bilen lite högre än bakdelen

2. Skruva bort luftningspluggen som sitter på expansioskärlet, fyll i exp.kärlet tills du ser att nivån inte sjunker.

3. Slå på tändningen och värmen på max, fläkten på steg tre. Låt stå så i ca 5 minuter

4. Efterfyll så mkt det går, ev starta bilen ett tag så vattnet får cirkulera runt först.

5. Skruva på locket på exp.kärlet och luftningspluggen. Kör bilen varm och kolla så du har värme.

6.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
6. Kör bilen som vanligt, kolla nivån dagen efter när den är helt kall. Räkna med att få efterfylla ett par gånger de närmsta dagarna.

Detta har funkat bra för mig, har tyvärr fått göra det typ fyra gånger de senaste veckorna pga vattenpumpstrul...
De
607
Decoy_81

En liten uppdatering.

Det var vattenpumpen som orsakade mina problem.....
Pumpen havererade i Göteborg på semestern och det var sådär kul.
Men efter 200 samtal till olika verkstäder så hittade jag en firma som hade delar hemma och kunde byta hela rasket! :) hyfsad tur man hade!
Detta hände på en torsdageftermiddag mitt i semestertider. SÅ jag hade oddsen i mot mig. Men måste oxå tacka detta eminenta forum som snabbt hjälpte till men telefon nr och adresser till olika firmor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.