|
|
|
|---|---|
|
Castrol eran med BMW går mot sitt slut och BMW byter till Shell. | |
| Källa? | |
| från insidan hos BMW Sverige | |
| Det kommer alltså komma nya oljor från Shell som har tagits fram efter BMW's specifikation. | |
|
Det tror jag inte att Shell tar fram då de redan har BMW-klassade oljor i sitt sortiment...möjligen att de tar fram nya etiketter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det har utvecklats helt nya oljor inför detta byte, enligt källa hos BMW (av longlife typ) | |
|
Ok, då får vi se - men frågan är hur mycket de har uppdaterat oljorna... Men det kan iofs vara så att BMW inför en ny BMW LL-klass framöver, det var ju några år sedan den senaste klassningen infördes. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Handlar som så mycket annat i livet - priset. Skulle jag tro. Pressar själv dom stora oljeleverantörerna till och från. Oljorna kan, från de olika bolagen, mer eller mindre det samma. Och då jobbar vi med oljor som skall hantera temeraturer och tryck som vida överstiger det i en liten 4-takts otto motor. //PB |
|
|
Infon: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Vad jag kan se gäller informationen "BMW North America" Men alla auktoriserade BMW-verkstäder använder alltså samma olja, i hela världen? När det gäller vissa andra märken använder sig olika verkstäder av helt olika leverantörer... MVH Christofer |
|
|
När det gäller BMW så håller sig nog alla auktoriserade verkstäder till just det märket som BMW förespråkar - det är troligen reglerat i avtalen mellan verkstäderna och BMW centralt. När det gäller exakt vilket märke BMW rekommenderar/förespråkar, handlar mer om sponsoravtal mellan BMW och oljebolaget genom bilsporten än om oljans faktiska kvaliteter. Det är stora pengar som inbegrips i sponsoravtal och då ställs krav på diverse motprestationer från BMW:s sida i form av varumärkesexponering både i samband med tävlingar och i BMW:s verkstäder etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Va bra att dom följer mina rekommendationer :) Undrar om man kan byta oljelock som det står Shell på istället då ? Tidigare var det ju Mobil, men när BMW/Williams deltog i F1 så blev det tyvärr Castrol Har för mig att vissa Norska BMW verkstäder valde bort Castrolen för länge sedan. Återförsäljarna är nog inte livegna när det gäller oljeval, men avtalet är nog svårt att välja bort pga centrala inköp till mycket låga priser som de sedan kan lägga på 200-300% ut till kund. Jag vet att Mobil informerade om att de var de enda som klarade BMWs partikelfilterspecar till nya dieslarna under en period för 4-5 år sedan hur det gick med det vet jag inte. Castrol hade då ingen olja framtagen för dessa då. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vad gäller automatlåtorna på E60/61 så har det varit Shell hela tiden. Mvh: Jonas B |
|
| Det här är väl inget värdelöst vetande? | |
|
Jag tror faktiskt att det blir nog bättre.. Både Mobil + Shell använder sig av samma tillsatser och personligen gillar jag mobil mer än Castrol. Alltid upplevt att Castrol drar mer än mobil. På gott och ont skulle jag välja mobil/Shell före Castrol. Sen att de har fått ett bättre pris gör inte saken värre :) |
|
|
Någon som har bytt olja och valt Shell istället för Castrol, och vet vad prisskillnaden är? Bmw verkstaden där jag ska lämna in använder fortfarande Castrol, men till garantiservice kör de Shell´s motorolja - så jag kan välja... |
|
|
Pratade med Bavaria Solna och de kommer förmodligen gå att använda Shell i M bilarna som kommer vara lägre viskositet fast lika bra smörjförmåga vid hög temp, vilket ger lägre friktion och slitage på lagrena. De prata om en 0w-50 special racing variant. Mot castrol 10w-60 vi kör med idag |
|
|
Pratar man pris, får man M-olja för 107 kr/liter, av leverantör i Sverige. Dom har kvar Castrol, jag köpte en 20 liters dunk, för en ganska lång tid framöver, vet inte hur mycket bilen "smygdricker" olja än, har bara kört några 10-tals mil. Spec'en på dunken var helt ren, oljaonline heter gubbarna i Ludvika.....bara o byta och pytsa på och kanske notera ev. förbrukning...är jag lurad, eller??? em3 |
|
| Själv vore jag glad om jag kunde få en uppdaterad lista över godkända oljor. Listan jag har är från 2009 eller liknande. Där finns ju en hel del oljor att välja på, som alla uppfyller kraven enl BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.