AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.117

118D e87 centrallås.

ki
22
kimu87
BMW 540iT/6 Arktissilber Metallic -95
BMW 540iA Granitsilver -93
BMW 530iT Black Sapphire Metallic -02
Saab 9-5 Aero -02
Min mors bmw har börjat krångla med låset. bilen låser upp och låser igen av sig själv. Hon har kollat säkringar i handsfacket men alla är hela. Finns det fler säkringar? Kan det vara ett relä?

Tycker det låter som fukt i relä eller styrdon, har inte möjlighet till felsökning via data just nu.

Mvh Kim
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade liknande fel på min E34 535i. Nu är det ju lite modernare pryttlar än, men principen med centrallås är ju likadant.

Den gången berodde det på att ett av låsen kärvade och motorn orkade inte med att få alla rörliga delar på plats. Det resulterade i att styrdatorn detekterade ett fel (dvs att alla delar inte kommit på plats) och beordrade en upplåsning av samtliga lås.

I mitt fall hände det direkt, dvs man låste och någon sekund senare så låste den upp igen. Är det samma scenario här?

Du säger att den låser upp, menar du spontanupplåsning? Att den kan stå i 30 minuter och sedan få för sig att låsa upp? Och direkt därefter låser den igen? Eller hur ssenariot ut? Förstår inte riktigt.

Oavsett så hade jag som felsökningsmetod velat se busstrafiken på den eller de bussar där intressanta meddelanden skickas mellan styrenheterna. Där bör man kunna se vilka meddelanden som skickas runt när felet inträffar. Denna typ av sniffning av busstrafik tror jag BMW-auktoriserade verkstäder är mest lämpade för.
ki
22
kimu87
Saab 9-5 Aero -02
Den låser upp och låser hela tiden både stillastående och under körning. Mina tankar går just nu till huven efter att morsan haft den uppe för en tid sedan. Skall kolla kontakten som sitter till gångjärnet. Att den verkligen sluter till som den ska.

Det är rent spontant den gör det. Skall kolla alla lås och så vidare nu idag. Annars får det bli en felsökning hos bmw handlaren.

Mvh kim
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, det låter som det är något mer än bara något enkelt slitet lås.

Så den spontanlåser och spontaupplåser lite som den känner för det? Den skulle alltså kunna låsa dig ute? Tex bilen står på tomgång, du går ut och stänger förardörren och efter en kort tid så swisch så har den låst bilen? Mumma...

ki
22
kimu87
Saab 9-5 Aero -02
Japp precis som du beskriver. Tror på givaren i motorrummet som glappar. Bilen är på väg till hackefors Linköping för felsökning. Enligt Bmw inget känt fel.

Med vänlig hälsning kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.