|
|
|
|---|---|
|
Sitter och kollar konfig för en ny bil (3-serie touring). Bläddrar runt bland tillval och provbygger i onlinekonfig.. ser att det dykt upp ett "Lounge Pack" som innehåller: 322 - Comfort Access 402 - Panoramaglastak (endast Touring) 403 - Elektrisk sollucka (endast Sedan) 688 - Harman Kardon Surround Sound System 417 - Solskyddsgardin Hur är Harman Kardons ljudsystem i jämförelse med HiFi? Det som är standard tyckte jag var förvånansvärt dåligt, i alla fall jämfört med Volvos standardsystem. Är det värt att lägga till för detta paket även om jag egentligen inte var ute efter att ha panoramaglastaket - eller ska man skippa paketet och bara plussa på HiFi? Och då som en följdfråga, kanske finns det någon här som har panorama och kan övertyga mig om fördelarna att välja det? Så många olika val på en BMW och vi vill ju alla få till en vettig konfig inom rimlig budget antar jag... | |
|
Hade panorama i förra bilen och som förare märker man inte direkt av det, men är det stjärnklart och tjejen sitter bak så får du garanterat ligga. Tyckte mig känna ett kalldrag när det var riktigt kyligt ute men annars så ser jag inga nackdelar (om man inte har otur med skramlande tak då, tror dock det var vanligare på E91) Steget mellan hifi och Harman Kardon är större än mellan standard och hifi, bäst är att själv lyssna på bilar med inspelade system (direkt från fabrik så låter det mesta illa). För att få riktigt bra tryck så brukar det rekommenderas tredjepartslösningar. Paketen är oftast vettiga, jag skulle säga kör på. |
|
|
Jag valde bort paketet men Harman Kardon är ett absolut måste om du lyssnar på musik och är riktigt bra. Har panorama på ena bilen och kommer inte betala för det igen men visst gör det skillnad. Men med högt stående sol bländas man och vid ett antal minus ute ökar kallraset. CA vill jag nog inte ens ha. Solgardiner nej tack. Köp enbart HK är mitt råd. |
|
|
Om det bara är HK som lockar så håller jag med Micleg om att bara köpa det separat. Panorama är väldigt trevligt nu på sommaren tycker jag, men det är också väldigt dyrt. Osäker på om jag hade specat det själv. På vintern drar jag för skyddet på insidan för att just undvika kallras och då är det rätt meningslöst med panoramat. Överhuvudtaget är det som dd88 säger, att det är inte föraren som uppskattar det utan baksätespassagerarna. Men visst, hade det kostat mindre hade jag nog valt det så det är onekligen en positiv detalj, det är nog mest priset som avskräcker mig. HK är jag väldigt nöjd med, har inte provlyssnat Hifi i F3X men hade Hifi i vår E90 och HK i vår nya är ett stort steg uppåt i mitt tycke. |
|
| Sambon frågade hur mycket panoramataket inverkade på krocksäkerheten, om man rullar runt t ex. Är ju inte roligt att få en stor yta med glaskross istället för ett hyfsat stabilt tak vid en olycka. Någon som vet något om detta? | |
Verdi |
Jag hade panorama på min förra E91 och i början tyckte jag det var rätt nice men sen tröttnade jag. Skulle aldrig välja det nu när jag specar ny bil. Kanske om det ingår i ett prisvärt paket men inte annars. Harman/Kardon har jag och är nöjd. Men jag är å andra sidan ingen hifi-nörd så finns säkert någon som tycker att det inte duger åt hans guldpläterade trumhinnor. :) Comfort Access är däremot en sån där grej som växer på en. I början fattade jag inte vitsen men nu när jag haft det i 3 år och på 3 olika bilar så är det verkligen en sån grej jag vill ha. Jag har nyckeln i jackfickan med dragkedja och där ligger den. Den behöver aldrig tas fram. En annan sak som jag själv uppskattar något oerhört är elstolar med minne för föraren. Är man flera som kör bilen och inte har exakt samma stolsinställning så är det verkligen supersmidigt. Man får exakt samma inställning varje gång och man slipper krångla. Den ställer även in backspeglarna åt en. Glöm inte rattvärme heller för allt i världen. Jag uppskattar det otroligt mycket. Till och med en kall sommarkväll när man är lite frusen är det guld värt. Sen är helljusassistenten i kombo med adaptiva kurvljusen grymt bra. Den varierar ljusbilden utifrån positionen på ljuskällor. Hamnar man bakom en bil så får man helljus till höger och vänster om den bilen utan att blända honom. Är nästan magiskt. Alla som åkt med och sett det har blivit imponerade och det blir lättare att se gående utan reflex, älgar i vägkanten, barn osv eftersom man oftast har helljuset kvar åt höger. |
|
Jag skulle inte beställa en ny bil utan något av tillvalen i Lounge Paketet så det är ett givet val för mig. Panoramataket ger ett jättefint ljus i bilen även vintertid och jag har aldrig känt något kallras och har året runt "skyddet" öppet. Ett givet val, precis som HK om man gillar att lyssna på musik. Comfort Access är också vanebildande och har man en gång haft det så vill man ju gärna ha det igen. På F31 är det väl ett väldigt bra val tillsammans med automatisk baklucka för att kunna få "fotviftet". Solskyddsgardiner för sidorutor är praktiskt om man ex. vis har barn som åker i bilen. Paketen är ju även generellt relativt prisvärda. /Anders |
|
| Jag håller med Anders. Skillnad om det inte ingick i ett prisvärt paket. Tycker inte det är så mycket att fundera om vill ha HK. Precis som tidigare nämnts så är exempelvis CA väldigt smidigt och de andra prylarna som ingår tillför faktiskt något också. | |
|
Jag har både H/K och panorama i min bil, jag tycker att HiFi räcker ganska långt men H/K är definitivt ett snäpp upp. Jag lyssnar mycket på musik i bilen så för mig var det ett givet val och det är det fortfarande. Panorama - det är fräckt och barnen älskar det, jag tycker även det är skönt att kunna öppna upp på sommaren när det är varmt. Kallraset å andra sidan gör ju att det mestadels är stängt på vintern. Lite mer vägljud i bilen blir det + lite lägre takhöjd... Jag lär inte köpa någon ny BMW utan det i alla fall :) Något jag vill tipsa om då - utökat kombi(utan det ser kombiinstrumentet ut som något från 90-talet) |
|
| Tack för alla synpunkter! Ska ge mig ut och provlyssna HK hos BMW och forts. följer. Det ena ger ju det andra, oerhört frestad att plussa på ett M-paket också. Budgeten redan spräckt... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.