AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.441

Byta E70 X5 till Mercedes Benz GLK?

Min X5a är verkligen en toppen bil, men börjar närma sig 10 000 mil då maskinförsäkringen upphör och nu lurar jag lite på att byta bil.

Har kommit fram till att jag skulle kunna Downsiza lite men osäker på ett vettigt alternativ. Audi går bort pga vänner som haft alldeles för mycket problem, Volvo känns tråkig och för vanlig.. Har en budget på 300´. 3 år gammal är ok.

Nya X3an är ett fint alternativ, men tycker att den ligger väldigt högt fortfarande, för 300 får man bara en naken bil och med tyg klädsel = går bort. Dock rätt ok bagage på 550 liter.

Har nu blivit lite sugen på GLK och där är det större skillnad på bagagevolym mot X5. Från 620 Liter till 450 Liter. Men vad tror ni om den annars?

Använder bilen mest i Stockholm, kör en del långresor ibland, fjällen och jakt blir det några helger varje år. Inte direkt terräng körning men på sämre vägar än asfalt. Plus att jag verkligen gillar att sitta högt i en SUV (SAV).

Har ett barn med en ganska smidig barnvagn, som får plats i en mellan kärra.

Är liksom ni BMW frälst, men med handen på hjärtat - Vad säger ni om X3 mot GLK?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jag hade köpt en Infiniti FX50s i den prisklassen finns några riktigt feta bilar till salu i Stockholm MKT bil för pengarna och i princip nya:-) jämfört med vad du får annars

Länk

Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Det finns MÅNGA osålda GLK;ar! T.o.m osålda 2013 finns det några. Fint utrustade med AMG-paket 19" eller 20" med STOR prutmån! Landrins, Hedin och Veho har många osålda.
Faceliftade ligger väl iofs från ca 379´oprutat men jag tycker faceliftade varianten är mycket snyggare.
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Storstadshandlarna har inte (ännu) förstått prisbilden men en del av de ovan nämnda handlare är fullt medvetna om situationen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
GLK är en ganska avdomnad varelse att köra. Gillar du att köra bil har den inte mycket att erbjuda. Kränger, trött respons i automatlådan, "död" rattkänsla.

Gillar du att åka högt, bekvämt och avslappnat så funkar den dock utmärkt.

-------
//Lövet
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Det är också väldigt bra kampanjer just nu på GLK eftersom det snart kommer en ersättare till denna ifall du kan tänka dig köpa en helt ny

Håll dig till BMW. Du kommer ångra dig, been there done that med Audi.
J.Lindström
More: Det beror nog mest på hur märkesblind man är....Har gått från BMW X5 till Chevrolet Suburban utan det minsta problem och avsaknad faktiskt. Tycker Iggeman ska prova, har hört GLK (har dock ej provat själv) är en mkt bra bil i sitt segment.
Men är verkligen GLK:n mindre i bagage än X3?? X5:an är definitivt inte någon laståsna och X3 är ännu sämre på den fronten, men har som sagt inte tittat närmare på en GLK.
Tackar för svar!

Nya X3an är större än gamla, tror den skulle räcka, men jag förundras över att beg priserna är så höga - en X3a från 2011 med skinn och automat ligger ju på 350 000?

Snackade med en GLK ägare, han var väldigt nöjd, förutom bagaget. Det var dåligt. Samtidigt så blir GLKn rätt stor när man fäller baksäterna och det funkar ju de få tillfällena man måste frakta något stort och familjen inte är med.

Men jag är inne på samma som "More". Är rädd att jag kommer ångra mig då jag fortfarande kan "längta" till att sätta mig i X5an och köra. Får klura lite.. Ingen GLK ägare här på forumet?

Verdi
Nej, men pappa har en GLK från 2011. Känner inte igen att den kränger så farligt eller att 7G-lådan skulle vara särskilt seg. Har inte kört pappas på ett tag dock men lådan i GLK är mycket bättre än den gamla 6-växlade jag hade i E91:an. Sen är den kanske inte lika bra som BMW:s 8-växlade men jag skulle säga att den är tillräckligt bra och säkert bättre än Volvos åtminstone. Styrningen är ju ej som på BMW utan lite lugnare, vilket jag tycker passar biltypen bra. Det är ju en SUV...

+ Den är rätt snygg. (iaf i svart och med tonade rutor.)
+ Den är tyst i kupén. Väldigt lite däckljud.
+ Bekvämt insteg och lite högre sitthöjd. (fast inte alls som X5)

- Rätt "steril" och tråkig inredning med en del plastiga detaljer. "Krom"-listen runt info-skärmen t ex.
- Trångt bagage. Mindre än F31.

X3, Q5 och XC60 är nästan en halv storlek större allihop. Särskilt i bagaget.
350kkr för en X3 2011 med skinn och automat är rena skämtet, det är dyrare än vad de låg på för ett år sedan - BMW har ju kört kampanjer på nya X3 -2014 för 365kkr. Lägg på automat, sportstolar och skinn så bör man landa på under 400kkr med rabatt för en sprillans ny. Ett klart bättre köp än 2011 tycker jag.
Ja, GLK är nog mer för de som inte behöver släpa med en del attiraljer till en liten. Verdi - du har en bra sammanfattning, gillar utseendet också, känns som en bra bil men liten.

Helt enig med dig "Kristoffer_L" Priserna ligger för högt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.