AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.032

SI-kort till E30 325i -87 Nicd 2x1,2V AA. Kan man köra Lithium kort istället?

E
3
E 3 0
325i -87
Hej! Måste köpa ett nytt Si-kort, av typen 2 x 1,2 v AA Nicd (serie kopp.)
Tänkte beställa från pelicanparts i usa som verkar ha bäst pris.
Eller har ni några andra tips på ställen som säljer si kort?
Inom eu helst. På bmw sverige kostar dom skjortan tyvärr..

Bavaria Restoration (usa) hade bara lithium batterikort 2 x 3v lithium , (paralell kopp.)

Har som sagt senare typen av kort från -86 och nyare. MEN det finns både med Nicd och Lithium av det "nyare korten" Är det nån som vet om man helt enkelt kan köpa ett komplett nytt kort som är anpassat för Lithium batterier och bara montera i mitt VDO mätarhus. Dom är ju lika till utseendet.

Läst på nått utlänskt tråd att nicd korten är anpassade för att ladda barrerierna medans Lithium batteri korten inte ska ladda batterierna.

Alltså kan det då fungera att byta hela kortet till lithium batteri typen istället när jag ändå måste byta hela kortet och inte bara batterier?? Annars beställer jag Nicd typen för att vara safe.

Självklart är jag medveten om att man inte kan köra Lithium batt i nicd kort och tvärtom.

Si
5
Sigurdmartin
325i cab -88
325i cab -90
Hej

Sitter med ett SI-kort i knät och tänkte byta batterier men ser att de gamla läckt och kortet kanske är trasigt. Fick du något bra svar på din fråga? Går dom att reparera? Hur löste du det? Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, vart tog E 3 0 vägen och hur gick det?

Sitter också med ett SI-kort i knäet, har precis lött bort batteripacket med två seriekopplade Varta 500 RST batterier (1.2V NiCd batterier).

De äldre instrumentklustren hade två seriekopplade 1.2V NiCd batterier, medans de nyare instrumentklustren hade två parallellkopplade 3.0V Li/MnO2 batterier.

NiCd-batterier är ju numera förbjudna på konsumentmarknaden. Så för min del kommer jag att sätta dit två stycken 1.2V NiMH batterier (men eftersom detta ska vara i en banbil så gör jag en lite annorlunda lösning med kablar som dras till en externt sittande batterihållare).

Däremot tipsade Nitro om batterilösa SI-kretskort (se trådlänk nedan), vilket jag faktiskt inte visste om att det fanns.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@E 3 0 : Vad blev din lösning?

@Sigurdmartin : Har du funderat ut någon lösning ännu?

Har precis lött dit en extern batterihållare till mitt instrumentkluster, ska prova om det fungerar inom de närmsta veckorna (om det nu var det som var problemet med min hastighetsmätare).
Si
5
Sigurdmartin
325i cab -88
325i cab -90
Beställer faktiskt ett nytt från USA och hoppas det funkar. Återkommer med besked när jag fått det.

Mvh
E
1.156
E
320 ci cab -04
Uppladdningsbara batterier laddas och underhålls på olika sätt beroende på batteriet kemiska sammansättning.

NiCd kan laddas rätt hårt utan att ta skada. Det blir varma när de blir fulla. Laddar man med små strömmar 0,1 C så kan man ladda i princip hur länge som hälst.

LiPo eller litumbasserade batterier laddas upp till en maxvolt per cell. Överskrider man den maxvolten kan batteriet börja brinna. Det har hänt och händer tyvärr i sällsynta fall när man laddar mobiltelefoner.

För egen del skulle jag aldrig byta ut ett NiCd batteri mot ett litumbassat utan att ändra laddningsprocidur.

E
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har helt rätt E, fick läsa på en del tidigare när jag grävde i instrumentklustret och stötte på dessa olika batterityperna (och jag anade att de var skillnad i bland annat hur de ska laddas).

Nu kommer mina sitta i en 100% racingbil så batterierna är jag inte direkt rädd om. Däremot vill man ju såklart inte ha överhettning/risk för brand. Nu är det troligtvis mycket små strömmar som instrumentklustret laddar dessa batterier med, så risken för överhettning/risk för brand borde ju vara minimal.

@E : Eftersom NiCd numera är förbjudna, vilken batterityp har isåfall ersatt dessa i alla apparater/utrustningar som har inbyggd laddning?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@E : Jag har dock tolkat att ovan nämnda problem uppstår mer eller mindre endast vid snabbladdning (dvs 1C) - vilket är vanligt i mobiltelefoner och andra apparater.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!
Jag skulle satsa på Nickel metall hybrid celler. De säljs och har blivit mycket tåligare och effektivare på senare år.

E
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad bra, det är ju precis sådana jag monterat!

Köpte en separat batterihållare och två AA NiMH-batterier.

Mina kamerablixtar går ju också på AA NiMH-batterier (av bra kvalitet typ Eneloop dvs Sanyo/Panasonic) och det är imponerande vad mycket kraft det finns i dessa och framförallt dess låga självurladdning.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Utvecklingen på batterisidan går med rasande fart. Det gäller att man hanterar batterierna rätt. NiCd ska laddas ut helt ibland för att inte tappa effekt. LiPo ska aldrig laddas ur helt och gör man det av misstag ska man ladda dem direkt om man ska ha en chans att rädda dem. LiPo mår bäst av att vara laddade till ca 65-70% eller ca 3,8 volt per cell. NiCd förvaras helst urladdade och laddas fullt och dras ut helt för att må bäst.

Jag är nästan 100% säker på att du gjort bästa valet!

E
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hur länge håller originalbatt lagring på hyllan,har nämligen en påse som jag glömt bort.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!
Ingen aning tyvärr. Det är olika på olika sorter. "Håller" är ju en svår fråga eftersom batterier inte dör tvärt utan tappar effekt över tid. Det jag lärt mig är att batterier håller längst om de används. De lipoackar jag använder mest håller generellt högst spänning längst och ger ifrån sig mest Amp. Som jag använder uppladdningsbara batterier, enbart LiPo, så kör jag dem två år och sen byter jag.

E

Vissa tips här är rent felaktiga och orsakar lätt olyckor och batteribrand.
Att stoppa i 3V-litiumceller, dvs icke laddbara primärceller i ett instrument som tidigare hade NiCd-celler är att be om problem. Även den allra minsta laddström som når dessa celler ger fin explosion.
Samma sak om man försöker sig på laddbara Li-celler, oavsett polymer eller vanliga Li-Jon. Dessa laddas med en konstantspänning (4,20V/cell) och tidigare NiCd laddades med konstantström, spänningen går långt över 4,20V när Li-cellerna är fulladdade, överladdning och haveri/brand blir resultatet...

NiMH-celler av typ LSD (låg självurladdning) är bästa alternativet, t.ex Sanyo Eneloop, GP ReCyko, Duracell Staycharge och allt vad de heter. Är enkla att få tag på, t.ex hos Kjell % Co, Clas i Sjön osv, finns ingen anledning att importera osv. Tänk på att aldrig löda direkt på cellerna, köp alltid med påsvetsade lödflikar om de inte skall sättas i hållare.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.