AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.665

F11 520D: Frågor om stolsminne, vibrationer och dragkrog

Sida 1 av 2
Be
151
Berta99
520D F11
Nybliven ägare av en 2011 520D oxh har några funderingar.
Det sitter komfortstolar i bilen men jag undrar om fet är riktigt att man endast kan aktivera minnet när dörren är öppen? Jag har programmerat minnet och allt fungerar när man håller knappen intryckt men om man bara trycker till händer ingenting såtillvida inte dörren står öppen för då fungerar det? Är det en säkerhetsfunktion på något vis? Tolkat inte instruktionsboken på det sättet...

Sedan upplever jag vissa vibrationer vid 80-130 km/h vilket jag förstått att andra upplevt. Jag hittar dock ingen läsning förutom det vanliga att kolla balansering och hjulinställning vilket kanske beror på att det är det enda man kan göra.. Är dock nyfiken om någon sitter på mer info angående detta..

Och sista frågan. Har eldragkrok som har fungerat men idag då jag utan att bilen var på hade fällt ut draget o skulle fälla tillbaka det var dött. Fick låsa o låsa upp bilen o då fungerade knappen igen? Någon som har koll på vad det kan bero på? Måste bilen vara ig
Be
151
Berta99
520D F11
Ledsen för alla stavfel men skulle på telefonen och ett litet tangentbord...
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Fråga 1: ja det fungerar så (tror det står rätt bra i handboken).

Fråga 3: tändningen måste nog vara på eller ha varit på nyligen. Annars sover bilen.
Mi
1.167
Micleg
Comfort function
1. Open the driver's door.
2. Switch off the ignition.
3. Briefly press the desired button 1 or 2.
The corresponding seat position is performed automatically.
The procedure stops when a switch for adjust‐ ing the seat or one of the buttons is pressed.

Safety mode
1. Close the driver's door or switch on the ig‐ nition.
2. Press and hold the desired button 1 or 2 until the adjustment procedure is com‐ pleted.

Calling up of a seat position deactivated
After a brief period, the calling up of stored seat positions is deactivated to save battery power.
To reactivate calling up of a seat position:
▷ Open or close the door or trunk lid.
▷ Press a button on the remote control.
▷ Press the Start/Stop button.
Be
151
Berta99
520D F11
Jo jag har läst samma stycke men tolkade det inte som att dörren måste vara öppen men då är det så alltså. Tändningen behöver jag iof inte slå av..

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Är inte tanken att stolen ska ställa om sig när man låser upp bilen med "sin" nyckel?
Be
151
Berta99
520D F11
Då har jag gjort ett försök att bli av med vibrationerna.. Alla däcken balanserades och det var rätt mycket vikter de fick hänga på och ta av.. Det är BMW orginalfälgar med 245 45 18 RFT däck..

Dock fick de inte till bakdäcken helt hundra och på ena däcket satte de på 80 gram och från början visademaskinen 120 gram..

Vibrationerna är fortf kvar och nu är frågan om det är däcken som behöver bytas.. Det är cirka 3-4 mm kvar och de ser jämnt slitna ut så de skulle hålla säsongen ut egentligen.. Jag har testat med olika lufttryck och kör nu 2.0 fram och 2,5 bak enl det som står skrivet i dörren..

Irriterande på en så pass ny bil som bara gått 4500 och när man läser lite på nätet verkar ju vibrationer inte vara helt enkelt att åtgärda på BMW ibland..

Någon som har tips om en bra balanserade i sthlm? BMW ville ha 2000 för att balansera däcken… Känns onödigt på gamla däck.. Alt så har mekkillen på BMW blandat ihop det med hjulinställning?
Mi
1.167
Micleg
Låter väldigt dyrt för balansering, men har du kollat med en bra "vanlig" (icke-BMW) verkstad? Det är inte säkert att dom på BMW är bättre på hjul/däck än en däckverkstad :)

Jag tror du måste ställa in iDrive att den ska lagra info om stolen i nyckeln. Verkar vara Av default. Har inte komfortstolar själv än på några veckor så jag vet inte helt hundra. Men jag är övertygad om att du måste hålla knappen inne om du är i bilen (dvs har stängt dörren) av säkerhetsskäl (klämrisk i eller bakom stolen).
Be
151
Berta99
520D F11
Jo jag har ställt in det läget i idrive. Dock verkar det ibland som att stolen ställer in sig och ibland inte. Oklart varför men jag ska forska vidare och försöka se när den gör det och när den inte gör det för att se vad det beror på.

Största problemet just nu är dock vibrationerna. De är relativt små men irriterande nog för att man ska ledsna rejält på en bil som kostar över 500 ny... Får försöka hitta någon duktig däckkille o se om de löser problemet. Tidigare ägaren har inte märkt något så antingen är jag noggrannare eller så ljugar han.. Oavsett är vibrationerna där...

T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Skippa rft däcken när du byter däck så ska du se att vibrationerna försvinner.
Be
151
Berta99
520D F11
Jo det blir inga RFT däck nästa gång. Villa däck rekommenderas till en f11 då?

Vill gärna ha kvalitetsdäck med låg volym, hög komfort och säkert grepp i olika väglag. Continental sportcontact 5 verkar ju populära?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag känner också av dessa vibrationer i spannet 110-120 riktigt irriterande. Inte stora men tillräckligt för att det ska störa mig. Kasst när känslan i en F11 känns sämre än 1:an som ligger som ett strykjärn på vägen...

Jag har ett års garanti på bilen via premium selection vad tror ni chanserna att få det tillrättafixat genom garantin är?

Mvh
Kristoffer
Be
151
Berta99
520D F11
Har du kollat hjulen eller kan felet ligga där även för din del? Har du RFT-däcken?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Berta99: Jupp det är RFT däcken som sitter på. Dom kommer åka till hösten då jag ska köra vinter däck på original fälgarna och sen till våren blir det en uppsättning 19" fälgar UTAN RFT :).

Får ta en dag under semsetern och köra in och se om man kan får det fixat.

Mvh
Kristoffer
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Angående vibrationerna:
Fick min förra F10 återköpt av BMW pga vibrationer i 110-120 km/h som de aldrig lyckades lösa. De här bilarna är extremt känsliga för vägtryck (direktöversatt från "Road Force") från däcken och då duger inte en vanlig balansering med enbart vikter utan man måste matcha däck och fälg och vägtrycksbalansera hjulen. BMW kallar det för "komfortbalansering" vilket säkert är vad de vill göra om det kostar 2000:-.

Har du tur så löser detta problemet. Sen tycker jag att 80g vikter låter helt åt skogen för mycket, är du säker på att fälgarna är helt runda?
Be
151
Berta99
520D F11
Vet faktiskt inte om fälgarna är helt hundra men kommer lämna bilen till bil & motor som skall vara erkänna duktiga. De ska få byta däck till conti sport 5 samt balansera dessa och ställa in samtliga hjul så får vi se.

Hur mycket vibrerade din bil då? Och du vet forfarande inte varför det inte gick att lösa? Fick du ut en annan likadan som inte vibrerade eller har du testat någon annan som inte vibrerade?

Verkar ju som att de flesta som har problemen har RFT-däck monterade...
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Min bil skakade konstant i 110, vet ännu inte varför det inte gick att lösa. Fick ut en ny likadan som är kanon och utan vibrationer!

Men en sak är säker, RFT-däck är en styggelse! Jag har 19" M Sport fälgar med RFT och de är hårda och bullriga. Min kompis med en likadan bil har bytt till Continental Sport Contact 5 (ej RFT) och det blev en helt annan bil, så som BMW borde ha levererat den från fabrik!
Be
151
Berta99
520D F11
Okej. Skumt att de får lov att göra ett återköp. Får hoppas det inte är samma på våran då. Det är ju skall tilläggas inte jättemycket vibrationer på vår men tillräckligt för att det skall störa. Men däcken är RFT och dessutom slitna så jag hoppas som sagt att däcken löser frågan. Annars vettefasen vad man gör med en 2011 s börjar närma sig tre år...
Be
151
Berta99
520D F11
Då har jag testat bilen som för en vecka sedan fick nya däck och en fyrhjulsinställning. Samma vibrationer vid framförallt 110 km/h...

Kunde inte provköra den direkt då den var klar då jag vart utomlands men som sagt samma sak trots sprillans Michelin pilot sport 3 och hjulinställning.

Blir tokig på detta. En bil som kostar 550 tusen ny som vibrerar efter 4500 mil trots nya däck.. Återstår att se om detta går att lösa annars får man väl sälja bilen till någon som inte bryr sig.. Min sambo märker tex inte speciellt mycket av dessa vibrationer men de är helt uppenbara speciellt o nackstödet...

Be
151
Berta99
520D F11
Fortsätter på denna tråd. Fortfarande vibrationer som sagt. Jag tycker det vibrerar i de flesta farter nu. Även i lägre hastigheter känner man det i stolsryggen. Är det gången på 520d som är så grov samtidigt som man inte isolerat bort det?

Kan det vara nått med kardanen redan? Läste om någon på nått forum från US där man skrev att man monterat om kardanen i ett nytt läge? Känns ju ganska myxket vibrationer på tomgång och bilen vrider sig en del bär man gasar o släpper men det antar jag är normalt för dessa dieslar.

Den skall in på service i Augusti på BMW så vi får se vad de säger. Nybilsgarantin har ju gått ut men bilen är mindre än tre år gammal så man borde kunna hänvisa till konsumentköplagen med tanke på hur många som upplevt problem likt dessa..

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Nyfiken på vad som hände med BeemA's bil efter inbytet? Har BMW sålt den vidare eller skickat den tillbaka till Tyskland? Man får hoppas på det senare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.