|
|
|
|---|---|
|
Kanske fel forum, men testar här... Är i färd med att köpa nya däck och har tänkt mig Goodyear Efficient Grip Performance, som vann senste test i både Teknikens värld och Råd och Rön. Men när jag går in på tex Bythjul.com finns det två modeller, en som heter XL, som är förstärkt och en utan XL. Någon som vet vad XL står för? Motsvarande RFT? Klarar man sig med ett lagningskit/Spray om man vill slippa RFT? | |
|
XL betyder att däcken klarar högre belastningsindex (kan bära mer last) än vad som är standard för given däckstorlek. Dock är många däck numer "XL" utan att de är märkta med detta, då moderna bilar är tyngre än vad bilarna var när standardiseringen för belastningsindex gjordes. Jag skulle skippat RFT-däcken, du kommer att märka att bilen blir mycket mer harmoniskt med normala däck. BMW säljer "M-mobility kit" som är en en liten eldriven kompressor och en flaska med lagningsvätska. Det fungerar bättre än en flaska punkaspray och dessutom blir däckgubben inte sur för att du får lättantändlig gas i däcket (vilket är fallet med många punkasprayburkar). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är verkligen "no contest" på denna fråga. Vanliga däck alla dagar i veckan. Skillnaden är väldigt stor. | |
Verdi |
Jag är väldigt nöjd med mina Pirelli P-Zero RFT på 335:an. Verkar som de är bästa valet om man vill ha RFT. Har varit missnöjd förut med RFT men med de här så är bilen både tyst och bekväm. Rekommenderas! Länk Länk "My 135i came with Dunlop SP 01 RFT's, and I soon found out why they are called "runcraps". These tyres crashed loudy over all bumps, even cat's eyes. Awful. And they tramlined so badly they were dangerous. So when it came time to change I did my research and came up with the Pirelli's. These are a completely different tyre. The grip is outstanding in both wet and dry conditions, plus importantly, they are comfortable - no crashing and no tramlining at all. Highly recommended." |
|
Aldrig RFT om det kan undvikas. Dyrare och sämre. ------- //Lövet |
|
|
Vi är nöjda med Continental SC5 RFT på 330:n. Visst spårar de en del i lägre hastigheter, men det är ingenting som inte går att hantera och en del av spårigheten kan säkert härledas till däckdimensionen. Att folk fortfarande hatar på RFT handlar nog till stor del om hur dåliga den första generationen av dessa däck var. Där kan vi snacka horribla däck. Känns som detta numera är lite av ett forumproblem som härstammar från hur de gamla RFT-däcken från 2005 uppträdde, för de nya däcken är mycket bättre. |
|
|
Skiljer kanske beroende på fabrikat men jag upplever ingen större förbättring på RFT-däcken som satt på min gamla E61 från 2007 (goodyear) till de som nya rft som finns på min 2013 F31 (Bridgestone). Spårkänsliga, hårda och högljudda. Kommer inte bli RFT när det är dags att byta däck. / Håkan |
|
Verdi |
Jag hade Bridgestone på min 330d -13 och de var hårda och bullriga. Är som en annan bil med Pirelli. Ni som dömer ut alla RFT över en kam kan ju testa de först innan ni säger nåt. ;-) |
|
Varför köpa däck som gör bilen sämre när man kan undvika det? Pirelli RFT är säkert i närheten av normala däck men kostar 50% mer. Köp normala däck. Ett assistansabonnemang hos Falck kostar 550kr/år. ------- //Lövet |
|
|
Även om RFT-däcken har blivit bättre, så är de tyvärr inte lika bra som vanliga däck. Hur många som tycker att RFT-däck är bra, har provat vanliga däck på bilen? Inte många kan man misstänka! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om nu RFT skulle vara bra...... Varför "tvångsutrustar" inga andra biltillverkare med RFT? Har RFT blivit prestige för BMW? Man vägrar lyssna på kunder och biltestare. |
|
|
Övergången till RFT skulle jag säga är ett av BMWs största misstag. Att man fortfarande håller fast vid eländet tyder på prestige. "Nu har vi sagt att RFT är framtiden och då ska vi fan hålla fast vid det trots att ingen hängde på." ------- //Lövet |
|
|
Tack för alla svar. Låter som att jag ska låta bli RFT... Men i frågan om XL varianten borde jag kunna klara mig utan det? 25% dyrare, och jag lastar inte mer än vad som ryms inne i bilen. |
|
|
Så länge däckens LI (load index) inte är lägre än vad som anges i reg.beviset, behöver du inte XL-däck även om det går bra att använda XL-däck även där det inte "behövs". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack! | |
| Mina rft däck ligger i däckpåsar.... | |
|
Skippa RFT! Helt sanslöst att man inte kan välja icke RFT på en ny BMW. Varför? Jag har min konspirationsteori; Eftersom som man erbjuder Assistans i 3 år på en ny BMW så vill man inte åka ut och bärga dom i ödemarken, bättre att kunden kan köra till gummiverkstan själv då! Men jäkligt irriterande att man inte kan välja bort eländet. Vinterdäcken köpte jag givetvis på egen hand så man slapp dom där i alla fall :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.