AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.234

Hur många E39 528iA Touring M-Sport såldes i Sverige?

Visa användare
16
minxninx
325ia -93
Hej

Jag har en Vän som söker lite information gällande sin bil som är en Svensksåld BMW 528ia Touring 99a med M-Sport chassie, fullt M-utrustad (Inte enbart M-paket)

Hur finner man information om hur många sådana som såldes i Sverige?

Vänlig hälsning

Martin

Det såldes inga sådana bilar någonstans, då M-Sportpaket kom som tillval på E39 Touring i mars-2001 (finns ett fåtal förseriebilar byggda innan dess, dock inga äldre än årsmodell 2001).

Touringbilar har S227 Sportchassi med nivåreglering och inget M-chassi om bilen har M-paket.

E39 Limo har S704 M-Sportchassi om bilen saknar M-paket och S705 M-Sportchassi II om bilen har M-paket.

Min gissning är att detta är en bil som byggts om en hel del i efterhand.

Mvh Stephan
Visa användare
16
minxninx
325ia -93
Intressant läsning Stephan

Vad jag känner till så specialbeställdes bilen och såldes ny i Göteborg och har haft samma ägare mellan 99-13 då mitt vän tog över bilen förra året.

Är fortfarande i exakt samma utförande som när den såldes

Bilen är utrustad med både sportchassie och nivåreglering.
Den har bl.a. sänkning, tonade rutor bak och fälgarna på bilden från fabrik

Har varken M-paket eller taklucka

Bild på bilen från i år
Länk

Länk

Finns tyvärr inget som är M-sport med den bilen. M-ratten ingick i komfortpaketet i Sverige. Men visst har den sportchassi org.

Fälgarna ser ut att vara eftermonterade, toningen likaså.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kolla i BMW Vin vilken fabriksutrusning den har
Marin, det var precis vad jag gjorde. Se länken i inlägget ovan ditt.
Visa användare
16
minxninx
325ia -93
Enligt din länk Epsilon så har bilen både fälgarna och toningen original

Fälgar:
S283A
BMW LM Rad BMW Styling II / BMW LA wheel, BMW Styling II

Toning:
S441A
Raucherpaket / Smoker package

Hur finner man information gällande om det finns flera Svensksålda i exakt samma utförande?
minxninx,

Nej, du tolkar listan fel.

S283A
BMW LM Rad BMW Styling II / BMW LA wheel, BMW Styling II = Länk

S441A
Raucherpaket / Smoker package = Rökarpaket. Alltså cigarettändare och askkopp.

Varsågod för hjälpen btw ;)
Visa användare
16
minxninx
325ia -93
Jag backar på mitt sista inlägg,

Har även förstått att den har sportchassie (Inte M-sport)

Har min vän på luren och han säger att alla 3 rutorna i bak som är tonade har bmwstämpel där man ser att stämpeln sitter i toningen

Kan det vara så att toningen är från fabrik?

Kan det även vara så att fälgarna köptes till från BMW återförsäljaren som sålde bilen? (Dvs dem är inte från fabrik)

Min vän undrar fortfarande hur vanligt det är med bmw 528 svensksålda med komfortpaket, sportchassie, sänk från fabrik och nivåreglering?

Vänlig hälsning

Toningen är sannolikt eftermonterad då den inte finns med i utrustningslistan. Dessutom är originaltoningen ljusare och inkluderar även fönstren i baksätet.

Det skulle kunna vara så att återförsäljaren av någon anledning monterat dessa fälgar, men mer troligt är att de eftermonterats senare.

Uppskattningsvis har 90% av de sv-sålda E39 528i komfortpaket. Övrig utrustning är också relativt vanlig. Min f.d. E39 523i Touring hade nästan identisk utrustning minus sportchassit men med sportstolar och den var verkligen inte speciell på något vis.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan din vän se toningen (filmen) så är det eftermonterat för beställer man tonade rutor original så är det ingen film utan tonade glas. Och då är också bakdörrarna inkluderade.

Fälgarna är BBS och det väl inget BMW normalt säljer men möjligt att det är något återförsäljaren ordnat i samband med leverans.

Bilen ser ju fin ut på bild men utrustningmässigt är den ganska standardbetonad för att vara en 528iAT.

___
//Ulf
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Och med denna tråden fick vi äntligen förklaringen till alla "fullutrustade" och "M-sport" som säljs på blocket :)
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
+ på dig lus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.