|
|
|
|---|---|
|
Det gäller min BMW 330 Ci -04 cab. Det första jag märkte var att jag fick ett ihållande pipande ljud så fort jag la in backen (automatare). Efter ett par dagars körning så fungerade sensorerna som dom skulle, och efter ett par dagar var det samma ihållande pipande när jag la in backen. Detta har fortsatt på samma visa, men nu är det bara att jäkla pipande så fort backen läggs och det fortsätter så länge den är i backläge. Jag har läst på tidigare inlägg att jag ska lyssna efter tickande ljud, och alla fyra sensorerna har detta ljud när jag har tändningen till och växeln i backläge. Jag har även varit på en lokal verkstad som har kopplat till datorn, men det finns inga felmeddelande. Dom trodde på verkstaden att det var glappkontakt någonstans, och därför blev det ingen felmeddelande. Själv är jag helt "nollad" när det gäller elektroniken, så jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig med tips. Sensorerna sitter direkt i kofångaren, och hur får man loss/bytar dom? Ser som en sista utväg att ta av alla fyra och byta dom. | |
|
kolla om färgen har börjat lossna på dem, typ att dem börjar bli lite buliga när det kommit in fukt bakom. Det hade det gjort på mina och då skrapade jag bort lacken och målade dem igen så att dem blev släta. efter det så fungerade dem klockrent. |
|
|
Skall kolla det. Demonterade du dom? Och isf hur gör man för att få av dom? |
|
| håller på med samma operation på min e46. fick felmeddelande på en av dem men bytte två pga att de tickade lägre. nu efter bytet har jag blivit av med varningsljudet men tyvärr fungerar inte backvarningen alls. har läst på lite och verkar lite dumt att köpa på ebay som jag gjorde vilket många gånger varit felet när det inte ordnat till sig efter bytet. | |
| angående demontering så sitter det platsclips på insidan av kofångaren som du böjer på och sedan kan du trycka in dem utifrån. | |
|
Lacken på sensorerna ser jättebra ut, så det är till att hoppas att det inte är fukt i dom som spökar. Kan man mäta om dom är hela/skadade? Finns det kopplingplint där alla fyra kablarna (varje sensor) går in i ? |
|
|
Tänkte att jag för kännedom skulle tillägga att mina verkar (trots kina-prylar) fungera som de ska då problemet ligger i släpvagnskontakten. Antar att även e46 har funktionen att pdc stängs av när man har släp tillkopplat, en funktion som glappar på min bil. Kört släp i helgen och fick ett spontant pip en morgon när jag startade, la i backen och gick ut och ryckte i kontakten och visst fungerar det till och från när jag rycker! Blir att skruva isär kontakten för lite puts och ett bad i elspray! |
|
|
Tack för info |
|
|
Nu verkar det som jag har fått klarhet. Var idag hos ett företag som anslöt datorn för att felsöka backsensorn. Det visade sig att 3st sensorer visade ett avstånd på 2,5 meter och 1st på 2,5 dm. Det är ju helt klart att det då tjuter konstant varningssignal. Den verkstad jag var på tidigare visade enbart vilka fel som var registrerade, och sensorn har ju fungerat, men visat fel värde. Så nu blir det att byta den. Någon som känner till ca-pris för byte av 1st? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.