|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte "starthjälp med multifunktion" från Verktygsboden för att ha som reserv när batteriet är urladdat. Ja så var då batteriet urladdat, (ni vet det där "klick, klick, klick" kommer från startmotorn). Glatt kopplar jag i den fulladdade "starthjälpen" till batteriet och provar. "Klick, klick, klick" hörs det..... Är jag lurad eller är det någon som har erfarenhet av denna "starthjälp"? (Tilläggas kan att jag i stället tog en vanlig batteriladdare, laddade batteriet i 4 timmar och bilen startade glatt) Gäller en 540 (E39) | |
|
Den ser lite klen ut, men jag kan tänka mig att det fungerar bättre på en äldre bil som inte har så mycket elektronik som en E39. Men reklamera den, verktygsboden säljer mycket kina-prylar med ojämn kvalitet, du kanske fick ett måndagsex. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En liknande produkt testades nyligen av "ericthecarguy" med bra resultat (med tanke på det lilla formatet) Länk Problemet är som weeeman är inne på att en produkt som är bra har en tendens att kopieras i massor främst då från Kina med varierande kvalitet (de kan se ut precis som originalet men vissa kan vara rent skräp). Skulle också rekommendera att du kontaktar Verktygsboden för att disktuera en lösning. Ett alternativt kan ju vara att du erbjuder att lämna in produkten till en oberoende verkstad som kan göra liknande tester som man gör på batterier för att avgöra hur starka de är (i princip är det kontrollerade kortslutningar där man tar ut stora strömmar under en kortare tid och samtidigt mäter hur lågt spänningen sjunker). Test OK = prylen fungerar och du behåller prylen och betalar undersökningen. Test INTE OK = prylen fungerar inte, du får kostnadsfritt returnera prylen och får tillbaka pengar / tillgodokvitto och de betalar dessutom undersökningen. @weeman : Endast den absolut nödvändigaste elektroniken är igång vid startögonblicket. Därför spelar det inte någon roll hur mycket extra lull-lull bilen har normalt sett. Hela systemet är gjort på sådant sätt att ett relä bryter all onödig ström vid starttillfället just för att maximera strömmen till startmotorn. |
| Batteriet kan va så pass dåligt att starthjälp inte hjälper. Hade en Ford som inte ville gå igång med starthjälp, nytt batteri så va saken biff. | |
|
slangen, jag tänker på vår gamla Volvo 740 t ex, den försökte dra runt startmotorn även om spänningen var riktigt låg och ibland hoppade den igång på bara ett "halvt varv". E39 m fl känner av om spänningen är "för låg" enligt bilen, och låter dig inte dra runt startmotorn, det säger bara klick. Pela är verktygsbodens egna märke på kina prylar, även om Verktygsboden säljer mycket verktyg av kvalitetsmärken med. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@weeeman : Ok! Då hänger jag med (visste faktiskt inte det där att den känner av det - trodde det var mer en inbyggd egenskap i startmotorn). |
|
Så avancerat är det nog inte. Det klickar ju för att spänningen sjunker för mycket när startmotorn kopplas in så att den kopplas ifrån. Kan ju ligga i designen förstås men avancerad elektronik är det inte. När detta har hänt mig har allt i bilen blinkat högst julgransmässigt, dvs varje klick så har instrumenten slocknat. Det har då varit nere på några volt. Högst normalt beteende och inte hightech tycker jag. När batteriet inte varit helt urladdat har det varit några gånger då man hört hur startmotorn varit på väg att stanna och motorn precis hoppar igång. Även då har spänningen varit så låg att man tydligt sett instrumenten fada ner. Har också varit med om att startmotorn gått 0,25 varv för att sedan ge upp utan start. Mao E39 verkar bete sig precis som alla andra bilar och inte alls ge upp i förväg pga att den tycker att spänningen är för låg. |
|
| Klick-klick-klick kommer ju ibland även om man kopplat mot ett fulladdat batteri, det kan vara värt ett försök att "gnugga" lite på kontaktytorna eller flytta, så man är säker på att det är bra kontakt. | |
|
Vilket inte heller har med någon avancerad elektronisk övervakning att göra. Gammal hederlig oxid eller annat glapp. :) Förresten, ang den där starthjälpen. Det är inget konstigt att den fungerar. Moderna LiPo-batterier som man använder till radiostyrda helikoptrar, bilar mm kan ge extremt mycket ström per volym batteri. En Trex 600-helikopter kan dra flera kW är man flyger och då kör man slut på batterierna på några minuter. Ungefär som att flyga runt en startmotor med andra ord! :) |
|
|
Ja men marine849 nu var det ju så att den INTE fungerade. Tack föresten till alla som bidrog till att ha åsikter runt denna produkt och runt ämnet i allmänhet. |
|
|
Jag kontaktade verktygsboden, dom bad mig skicka tillbaka den samt skickade en returlapp så att det inte kostade mig något att skicka tillbaka den. Snyggt bemötande, hoppas bara att dom skickar tillbaka det jag betalat också :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.