AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
22.869

Ska jag köpa BMW Performance Power Kit till F31 320d - 2013?

ku
2
kuddeb
320dA (F31) 2013
Hej gott folk,

Detta är mitt första inlägg här på forumet och jag har en fråga gällande BMW Performance Power Kit till min 320dA (F31) 2013:

Fick brev med ett erbjudande om BMW Performance Power Kit till min 320dA. Dom har sänkt priset från ca 16.000 till 9.900kr.

Brevet säger:

BMW Performance Power Kit till BMW 120d, BMW 320d BMW 320xd och BMW 520d.

Redan i standardutförande är de 4-cylindriga dieselmotorerna i BMW 120d, BMW 320d, och BMW 320xd särskilt effektiva och dynamiska. Med BMW Performance Power Kit ökar kraften över hela varvtalsregistret. I den senaste motorgenera-
tionen i BMW 320d* och BMW 520d** resulterar prestandapaketets optimerade hård- och mjukvara i en effektökning från 135 kW (184 hk) till 147 kW (200 hk). Detta innebär ytterligare 40 Newtonmeters vridmoment samt en förbättrad acceleration från 0 till 100 km/h förbättras med 0,3 respektive 0,5 sekunder.
I intervallet 80 till 120 km/h är förbättringen 0,8 respektive 1,0 sekunder på femmans växel. I BMW 520d ökar toppfarten med 7 km/h.
BMW Performance Power Kits övertygar även när det gäller effektivitet. Trots ökad effekt är bränsleförbrukningen och CO2-utsläppsvärdena enligt ECE-körcykeln oförändrade. Så att du kan njuta av dynamiken i din BMW dubbelt upp.

*Tillverkade från och med mars 2010.
** Tillverkade från och med juni 2010 (BMW 5-serie Sedan, endast i kombination med manuell växellåda)

Min fråga är: Kommer jag att känna någon större skillnad och är det värt dom 9.900kr man betalar med tanke på att det är original trim från bmw. Man behåller juh garantier osv. Visst det finns säkert 3:e parts trim där man får ut mer för kanske ett billigare pris men som sagt så vill jag behålla alla garantier.

Vad tycker ni, ska man slå till?

Här kommer en länk:

Länk

Mvh

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Finns lite läsning i denna tråden från 20d-ägare som gjort uppdateringen. Verkar i allmänhet som att folk är nöjda. Länk
ku
2
kuddeb
320dA (F31) 2013
Ok det fanns lite läsning som var bra dock väldigt många olika modeller och motorer. Många hade precis fått sin ppk.

Vad tycker folk idag?
Har någon fått problem?
Är mest ute efter att få höra från folk som har just min modell och motor dvs F31 320dA
Är det värt 10.000kr med tanke på prestandan man får eller känner ni att det inte var värt det?

Tacksam för svar

Jag har precis fått mitt power kit installerat genom det erbjudande du nämner och varit ute och provkört en del. Är du 20 år med begränsad plånbok, då förväntar du dig nog för mycket.

Är du lite upp i åren och kommer inte sakna de 10k det kostar så är det värt det. Förvänta dig inte magi, men räkna med att det suger lite mer i magen speciellt om du start från 0 och ja givetvis går det lite snabbare att köra om. Nu har jag inte kört överdrivet mycket i sport-läge innan kitet installerades men överlag så känns den rappare.

För att motivera köpet så jämförde jag kostnaden för de extra 34 hästkrafter i en 325 jämfört med 320 delat på 2, eftersom man bara får runt 15-16 i PPKn, där hästarna i 325an hade kostat ungefär dubbelt så mycket. Så på så vis är det värt det :)
Visa användare
4
Zebban69
F16 X6 40d 2016
Jag har bokat tid för "uppgradering" av min 320D GT om två veckor. Ska bli väldigt intressant att få känna skillnaden.
koppsnurr
Jag gör det imorgon. Kan inte acceptera att 335d GT är starkare som en kompis har köpte.
Visa användare
4
Zebban69
F16 X6 40d 2016
Nu har jag haft PPK i några veckor och kan konstatera att det var värt pengarna.

Motorn är nu, som någon har beskrivit det, som den borde varit från början.

I komfortläget påminner den numera lite mer om hur sportläget var tidigare, dvs mer på alerten men inte riktigt lika aggresiv. Växellådan växlar ner två steg istället för ett vid gaspådrag och det suger mer i magen än tidigare.
Sportläget är som tidigare aggressivt och på hugget, men med mer vrid och HK. En klar förbättring.

0-100 känns helt klart snabbare, men förmodligen handlar det bara om nån sekund på sin höjd.

Jag har inte hunnit ut på några längre körningar, utan det är mest stadstrafik i Stockholm eller längs norra E4an där polis patrullerar civilt, så jag får vänta tills tillfälle ges för att testa högra hastigheter och göra accerelationstester :)
koppsnurr
Nu är min 335xi upgraderad. Det var svårt att hitta en besiktningsman som kunde göra en registreringsbesiktning inom rimlig tid. Carspect i Stockholm gick snabbt, kunde gör det direkt.
Bilen är klart rappare i Comfortläge. Bensinförbrukningen ingen synlig förändring. Testar sportläge nästa vecka på väg till Skåne.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
koppsnurr,
rapportera gärna dina erfarenheter och hur du tycker bilen känns.

/Janne
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
och kolla på effekt- och vriddispalyen under fordonsinfo.
Vad får du för maxsiffror ?

Min F34 335ix visar aldrig mer än 240 kw, vridet nästan 450 nm. Är tillverkad i september 2013 och det ska vara det nya 250 kw-kittet, men undrar varför det inte syns då ?

/Janne
Visa användare
4
Zebban69
F16 X6 40d 2016
Jag kollade just min fordonsinfo, men ser inget om vrid eller kw tyvärr, så det finns nog kanske bara på "bättre" modeller eller bensinare(?)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
koppsnurr>> Jag tycker att förändringen är ännu mer märkbar i sportläget, hoppas att du blir positivt överraskad! :)

Zebban69>> Det beror på utrustning, tror att det behöver vara stora skärmen för att effektvisarna ska finnas med.
Visa användare
4
Zebban69
F16 X6 40d 2016
@Wiberg. Misstänkte det. Jag har tjänstebil med minimalt med extrautrustning. Nåja, bör åtminstone fått det BMW lovat med PPK:n, men det hade varit toppen att få se det bekräftat.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
De där visarna ska man nog inte lita för mycket på, det är inte så att det sker nån mätning i bilen utan det är mest en gimmick. Dock kan man förvisso se att de har ändrats när bilen har fått power kitet, och se det som en bekräftelse på att något har gjorts.
Vi på Vtech erbjuder nu motoroptimering med riktig mjukvara för alla BMW F-serie Dieslar som tidigare enbart gått med effekt boxar.
Kostnaden ligger på 9900kr oavsett modell, dock kan endast dessa optimeringar utföras hos V-tech Hk i Södertälje.

Vill du ha mera information kan du alltid höra av dig på våran mail info@vtech.se eller ringa våran telefonväxel på 08-50087250 så svarar någon av våra supporttekniker dig och kan hjälpa dig.
Du kan även gå in på våran hemsida www.vtech.se

Här e lite information om din bil beroende på motor.

F30/31, 3-Serie – 10/2011 →

320d - 163Hk, 380Nm → 220Hk, 440Nm
320d - 184Hk, 380Nm → 220Hk, 440Nm
320d PP - 200Hk, 420Nm → 220Hk, 440Nm

www.vtech.se
koppsnurr
I backe kom jag upp i 460 Nm direkt enligt mätaren. Pröjsade bara 8 900 för M Performance power kit.
Skall test KW snart.

koppsnurr
Körde ner till Skåne, inga bilar, torra vägar, tryckte i botten, slog i botten både på KW och NM mättarna, har aldrig kört så fort annat än när en testförare hämtade mig i Hamburg för ett möte på VW huvudkontor.
Power Kit värd varenda krona.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.