|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
sebbe_bmw |
Skall man jämföra så skall det ju vara orginal mot orginal och trimmad mot trimmat! Om man skall vara snälla.... Men sätt i en kompressor inkl intercooler i 540n så kommer man ner till 4.4 till hundra... Inte fel med smakar det så kostar det! Och du Wald.. Understyr inte för mkt nu!=) Sebbe |
|
sebbe_bmw >> Tycker iofs att tex en bil trimmad till 321hk kan jämföra sig med tex en BMW M3 321hk om viktförhållanden mellan bilarna är samma. |
|
|
Sebbe: välkommen in i gänget! Visst blir man lite bortskämd när man sitter på hoj. Problemet är sen när man sitter i bil igen. Det är segt. Men faktum är att jag nästan blev ifrånkörd av en VOLVO 940. Jag och min flickvän satt på min hoj. 940:in nosade mig i baken (henne - hon satt bakom) hela tiden. Jag drog ut på en raka och började varva ut på växlarna. Men Volvon sackade inte efter så mycket. När jag sedan bromsade för en kurva så kom han förbi (det var tvåfiligt) och fick lite sladd i kurvan. Jag blev förvånad och hängde på naturligtvis. Ut på nästa raka och vred på...börjar komma ifatt, Volvon flyttar på sig i sidled men det växlar om till rött några hundra meter framför. Jag släpper på gasen. Där står vi och puttrar bredvid varandra i några sek. Det växlar till grönt och Volvon drar iväg. Den spinner loss med båda hjulen på ettan och sedan igen på tvåan. Den måste ha varit bra trimmad. Sen är ju min MC i orginalutförande. Jag hade tom originalavgassystemet på och en spätta. Men snopen blev jag!!! :-)) Mvh /NP |
|
|
Nu vet jag hur bilen går mot Bmw M5 3,6l & 540 Automat. 328 bör alltså med största sannolikhet inte hänga med i fart, för dom går väl knappast lika bra som ovanstående bilar? |
|
|
E46 325i (00- ), 192 HK, 240 km/t, 0-100 km/t 7,2 sek E46 328i (98-00), 193 HK, 240 km/t, 0-100 km/t 7,0 sek E46 330i (00- ), 231 HK, 247 km/t, 0-100 km/t 6,5 sek X5 4,4i (99- ), 286 HK, 210 km/t, 0-100 Km/t 7,5 sek X5 4,6is (02- ), 350 HK, 250 km/t, 0-100 km/t 6,5 sek V-max |
|
| Wald! Vann du mot 3,6:an och 540´n så är din bil inte original eller så var dom inte med på racet, jag jobbar på saab och en 9k Aero har inte en mössa mot tex min 3,8 spelar ingen roll i vilken hastighet.. | |
|
Måste ge mig in i denna diskussion, en 325 och en 328 är båda på papperet långsammare upp till 100km/h och har sämre toppfart. 325; 7.9s 233km/h, 328; 7.3s 236km/h och jag jämför med liknande årsmodell som med aeron ifråga 225hk. Aeron skall ju greja på 6.9 240km/h medan bilsport fick ner den till 6.55s, säger något kanske?) Men lämnar vi papperet så tror jag att det kan vara ganska jämnt mellan en 328 och aeron. Min kompis har en 95as 225hk aero och han körde från 70km/h upp till 170km/h mot min kompis 3.2 M3-96a..och faktiskt så hamnade aeron endast några billängder (typ3-4) bakom M3an då de nådde 170km/h....men tilläggas bör att ligger man bakom och slipstreamar så vinner man mycket ( M3an låg först nämligen följd av saaben). |
|
|
Jocce >> Mot 540 kombin var det precis jämt, han var vaken, det var en 2002 tror jag. Tänk på att dom väger en del & att den hade Automat. M5 körde ifrån mig lite, den gick snabbare, ca 2 billängder,och då körde vi hela 2:an & 3ans växel, men då tuggade jag varvskyddet för länge på 2:an och han kom lite ifart bakifrån... Min Aero går faktiskt bra för att vara original. Det märktes att M5 har det där "lilla" när man varvar ur dom, den morrade till rätt friskt när den fick sträcka ut, medans Aeron har bottendraget & mellan registret. Kul var det i alla fall, ska prova mot kompisens M3-95, den körde jämt med en M5 3,8, vet att jag inte hänger på, men man är ju inte så otroligt långt efter heller för den delen... |
|
| Ok, det låter rimligt, jag tycker dessutom att 9k aero känns piggare än tex 9-5 aero.. Långt efter blir du inte utan det handlar ju bara om ngr billängder, men grejen är ju att kunna ta in dom billängderna och köra om tex en M3 eller M5 som ligger med fulla spjäll och det är inte lätt fixat trots att avståndet inte är så stort, en M3 kanske klarar att reparera en taskig växling mot en Aero men saaben skulle nog få det svettigare om han var den som var hamnade efter, och om tittar tex på Hirsch 9-5:an på 300+ hästar så har den likvärdig prestanda som 540´n 0-100 på ca 6,5sek, och det räcker ändå inte mot en M, så för att nå M prestanda så måste en Aero trimmas rätt skapligt och då blir det ju billigare att köpa en M på en gång.. | |
|
Jocce >> Visst krävs det rätt mycket för att kämpa ikapp ett par billängder, i mitt fall mot M5an räcker en chippning i min bil så är det lika, till och med kanske omvända roller. Jag kollar mycket på stripp körningar och då kan man titta på slutfarten, där ser man oftast vilken bil som är snabbast, tiden för mig är nästan helt ointressant, speciellt 0-100 tider. Ang trimningen så håller jag inte riktigt med. För det första så så köper man antingen en M bil eller en annan. Men om vi bara kollar på prestandan så räcker det med följande till min bil för att få M3 E46 prestanda. Motormässigt Mitsu 18 eller 19T turbo Spridare Bättre IC Mappning Brukar bli runt 175 km/t på 402m, snabbare än M3 E46, kostar inte så mycket om man har lite kunskaper. Fast vi ska komma ihåg att vi bara pratar prestanda då, går ju inte att jämföra med en ny M3 på andra punkter, men alla har vi ju olika smak :-) |
|
|
E36 e mycke snyggare än en saab så kvittar det o man skulle få pisk :-) |
|
|
Skulle man få pisk av en Snaabel så kan man ju muntra upp sej genom att slänga ut bakänden på en asfaltsplan, vilken Saab kan det! =P Mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.