AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.241

Utföra hjulinställning själv på E39

Tjena!

Har problem med snedslitna bakdäck då bilen är något ofrivilligt "stancead".
När bilen är upphängd i billyft och hjulen hänger fritt i luften så skiljer det sig ca 15 mm från den ena fälgkanten till den andra i vertikalt led.

Nu till min fråga, är det någon som har erfarenhet av att utföra hjulinställning själv samt hur man går till väga?

Tack på förhand!

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom du beskriver snedslitna däck där bak och "stance" så låter det som du har något som hette "för mycket negativ camber" innan stance blev popoulärt :-)

Negativ camber betyder att däckets överkant lutar inåt (om du tittar framifrån/bakifrån på bilen).

Brukar uppstå när man sänker bilen, framförallt på modeller med bakåtriktade bärarmar (som tex E30, E34) men uppstår även på modeller med multi-link (som tex E39).

Om däcket är mest slitna på insidan så kan man definitivt misstänka för mycket negativ camber. Men felaktig toe kan även orsaka felaktigt slitna däck.

Både toe och camber är justerbart på E39 om jag minns rätt.

Jag skulle dock börjat med att skaffa mig en baseline dvs få alla värden uppmätta av en verkstad dvs få en fyrhjulsmätning (inga justeringar bara mätning).

Alla hjulvinklar mäts alltid under kontrollerade former och man försöker alltid efterlikna bilens tillstånd vid körning - dvs alltid mäta med alla fyra hjulen på marken, bilen vilar helt och hållet på fjädringen och bilen har sin tjänstevikt (dvs full tank och man simulerar förare på 68 kg och passagerare på 68 kg samt last i bagaget på 21 kg). Har man luftfjädring vill jag minnas att kopplar ur denna.

Normalt sett mäts camber i grader. Nu kan man räkna om ditt mått till grader om man vet avståndet mellan fälgkant till fälgkant i horisontalt led. Men eftersom det var mätt med hjulet i full drop så är mätvärdet inte så intressant.
Det finns ganska billiga cambervinkelverktyg som har en magnet som man fäster på hjulet. De är naturligtvis inte lika exakta som utrustningen på verkstaden men vad jag hört så är de någorlunda hyffsade. Det bästa är ju om du fått en baseline och ser vad deras mätning gav och sedan jämföra med vad ditt verktyg ger - då vet du diffen mellan verkligheten och vad ditt verktyg ger.

När du väl gjort justering för camber är jag lite osäker på om man behöver efterkontrollera toe eller inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.