|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt plocka hem en bil i början på Juli och har en del tankar kring försäkringarna. Importförsäkring på ex. IF kostar 3000:- helförsäkrat och gäller max 30 dagar, DOCK max 7 i sverige. När man tagit in bilen ska man 1. ursprungskontrollera, 2. registreringsbesiktiga. Här tar (idag) punkt 1 ca 10 dagar, här ska man även ange om man vill Tillfälligt registrera bilen. Först efter punkt 1 är klar (10 dagar) kan man boka registreringsbesiktning. Min fråga är då, vad fan gör man efter de 7 dagarna har gått? Är då bilen HELT oförsäkrad tills reg-besiktning är klar eller tills tillfällig registrering är klar eller när? Eller gäller vagnskadedelarna i de 30 dagarna så länge man registrerar tillfälligt? Eller ska man tvingas köpa en NY tillfällig försäkring efter de 7 dagarna för att vara säker? Jag menar, skulle bilen totalskadas efter 8 dagar på uppfarten står man ju där utan bil/pengar/försäkring... | |
|
Ring och försäkringsbolaget. Jag importerade i januari och då uppfattade jag det som att importförsäkringen gällde i 30 dagar punkt, det här med "max 7 i Sverige" kommer jag inte ihåg något av. Dock är det väl allmänt känt att ursprungskontroll kan ta mer än 7 dagar så att bilen då skulle så oförsäkrad fram till registreringen förefaller orimligt. Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag tycker också det låter orimligt - men läs villkoren noga. Annars är det väl bara att ta ett annat bolag. Skulle jag vara du skulle jag också vara rätt försiktigt med att ta ut bilen och köra innan du fått ett försäkringsbrev för en reguljär försäkring med posten - bara för att vara säker. |
|
|
Så här skriver IF på sin hemsida: "När du kommer hem till Sverige Du måste själv kontakta oss och köpa en vanlig bilförsäkring, vilket kräver att bilen registrerats i Sverige. Om du inte gör det i tid, måste bilen försäkras i landet där du köpte den. Du får köra bilen i högst sju dagar med utländsk registrering här i Sverige, därefter upphör 30-dagarsförsäkringen att gälla. " Jag hade en lång diskussion med en IF-person om detta 2011 när jag senast importerade och enligt henne så höll man internt på att titta på förändringar av denna försäkring då förutsättningarna med ursprungskontroll är något som tillkommit efter konstruktionen av försäkringen. Verkar som sagt inte ha hänt så mycket... ___ //Ulf |
|
|
BMW originalförsäkring: Hur gäller Importförsäkring "Försäkringen gäller i högst 30 dagar, varav max 7 dagar när bilen anlänt till Sverige. Om du inte hinner registrera bilen i Sverige inom 7 dagar måste du göra en tillfällig registrering. Kontakta Transportstyrelsen för mer information. Om bilen varken är registrerad eller tillfälligt registrerad i Sverige efter 7 dagar måste du försäkra bilen i ursprungslandet. " För övriga bolag hittar jag inte info på deras hemsidor. ___ //Ulf |
|
| Ta BMW original istället då? | |
|
eller Trygg Hansa som jag använt de sista gångerna jag importerat. /Anders |
|
| Länsförsäkringar 900:- första 30 dagarna. | |
| Jag använde TH när jag tog in min i November. Jag använde tillfällig registrering i samband med ursprungskontroll och importförsäkringen gällde i 30 dagar. Kollade flera gånger om 7 dagar i Sverige och det var 30 dagar oavsett var bilen var. Kostade ungefär som dom andra bolagen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.