|
|
|
|---|---|
|
Såg att jag hade en spindelled "på gång" när jag bytte hjullager. Är det lönt att byta spindelleden eller ska man byta hela bärarmen? Erfarenheter mottages tacksamt! /Kristian | |
|
Ta en titt på www.motornord.se så ser du att det är inte så mycket dyrare att byta hela paketet, än bara spindelleden. //Niklas |
|
|
Men är det smidigare? Spindelleden kan man väl ta på plats med bärarmen monterad? Måste man plocka bort bärarmen är det lika bra att byta hela packetet. /Kristian |
|
MION |
För att byta spindelleden måste hela länkarmen demonteras. Vid montering så ska den nya spindelleden pressas fast. På E30 kan man dock i nödfall använda sig av "bensinmacks" eller "grottmekaniker" metoden och slå dit den med en slägga, såvida men har nån lämplig distans emellan. på E36 som har en lite annorlunda gummiupphängd yttre spindelled måste en press användas. Mika Onnela Däckcentrum i Gislaved |
tqs |
Byt hela bärarmen så behöver du bara pressa bussningen som sitter där bak i "ringen". Lätt och byta bärarm, men köp in dig på en sån där momentnyckel som "flexar" när rätt moment är uppnått. Snika inte utan byt också ut alla bultar/muttrar. Kostar inte många kronor extra. Bytte precis på min och det var värt varenda krona. Behövs inte mycket glapp i kullederna för att bilen ska kännas fladdrig i framvagnen. |
djspirit |
byt hela det är ett j***a slit att slå ut och i med slega ska jag sä dig jag hade plåsor i handflata efter åt BMW: NO TURBO SHIT JUST REAL POWER |
|
tqs// varför just en sådan momentnyckel?? Tackar för svaren, byter länkarmarna (om de finns hemma). /Kristian |
|
supersweet |
Kristian .... annars är det väl ingen momentnyckel ? med en sån vet man ju när man har dragit med rätt moment, skitbra. Dessutom är det knappast en enda detalj i bilen som ska dras med moment. |
|
Min mek har svurit så innåt h-vete över spindelleden....pressning o skit. Glad att jag slipper, pyntar gärna några hundralappar för att slippa... |
|
|
jag kan pressa ur o i lederna om du vill. /Per |
|
|
Supersweet// Det finns mängder med olika sorters momentnycklar... Därför undrade jag varför tqs tyckte att jag skulle ha "en så´n som flexar". jevlar// Tackar för erbjudandet. Men spindellederna är redan bytta. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.