AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.635

530xd -06 Två frågor ang bränsleförbrukning + ojämn gång

th
19
thrilled
535D Touring -06 M-Sport
Hejsan!

Fråga 1.) Har precis köpt en 530xd -06 på 14000 mil. Trots att jag provkörde den ordentligt innan så är det en sak jag märkte först på vägen hem... Den "pimplar" lite i varv (ibland) när jag åkte hem. Dvs den hoppar 100-200 varv som ett pimpelspö och endast typ mellan 1100-2000 varv. Såg inte detta ske vid 2000+ varv. Den är dessutom hellugn på tomgång och går jättefint där. Vad är det som kan orsaka detta?

Fråga 2.) I samband med köpet så petade jag på 20" hjul på den och det orsakade såklart flat tire larm som jag åtgärdade under "vehicle settings". Men efter att dom hjulen åkte på så fick förbrukningen på färddatorn bananas och menar på att den drar 14.4 dl milen när den innan hjulen åkte på visade mellan 6.2-6.6 dl milen. Jag misstänker starkt att detta har med hjulen att göra då den "manuella" förbrukningsindikatorn" under varvtalsmätaren ser ut att bete sig fullt normalt och inte alls indikerar på dessa siffror.

,,,, hmm skit också det blir en tredje fråga också....

Fråga 3.) I samband med att 20" hjulen åkte på (245/35 20") så är det något som vad skall man säga skallrar/vibrerar från vänster fram vid gaspådrag, bromsning + om man kör över någon ojämnhet. Detta märkte jag inget av när original fälgar med däck satt på.

Otroligt tacksam för snabba svar då jag i värsta fall får reklamera felen och vill göra det inom snarast inom 14 dagar :)

MVH

/Micke
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Det med att varvtalet pendlar bör du ta reda på så fort så möjligt om du köpt bilen på firma och har garanti. Det händer på dom årsmodellerna att momentomvandlaren i växellådan lägger av. Har för mig det bara var på 535d. Men symtomen är exakt samma. Det kostar en slant och renovera lådan. Så åk till någon och få det bekräftat.

Att färddatorn flippa ut i samband med däckbyte kan jag inte få till att gå ihop. Det borde den inte göra.

Är framvagnen sliten så kan det mycket väl märkas tydligare efter att du bytt däck.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej fråga ett det är momentet omvandlarn som är sliten drabbar alla stora dieslar med automat inte bara 535d men den slits mer på dom tack vare hög effekt

Mvh
th
19
thrilled
535D Touring -06 M-Sport
Ok... blir att kolla upp.. Dock är det inte hela tiden det pendlar i varv.

Har ni någon koll på vad det kan kosta att fixa momentomvandlaren?

Tacksam för alla svar!
th
19
thrilled
535D Touring -06 M-Sport
Värt att nämna också är att det är absolut inga skumheter med växlingarna som jag annars har hört är ett litet dilemma när moment omvandlaren spökar.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej växlingar brukar funka normalt
Moment omvandlarns lock up blit sliten med tiden och då ligger den och lägger i och ur lock upen där av varv pendlingen

En omvandlare kostar 3000 -7000 kr från Tyskland på ebay
Bmw tar 19000 för en
Är du händig och har skruv vana byter du den själv, ner med lådan byta den upp med lådan i med ny olja och filter
Tror det kostar 30000 ca på bmw

Mvh
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Stämmer bra att BMW tar ca 30 tusen för att byta momentomvandlare en automatlådefirma tar ca 24 tusen, i Tyskland får man en komplett byteslåda monterat och klart för ca 2800 Euro. Felet är att den slirar på lockuplamellen och man kan skjuta problemet framför sig med att bara byta momentomvandlaren av den anledningen att lamellen har släppt ifrån sig en hel del partiklar som åker med oljan runt. Min bil har pendlat sedan 16 tusen mil nu har den gått 29 tusen och pendlar fortfarande utan att mer har hänt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.