|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har köpt en bmw m5 e34 3,8 org. tidigare ägare har kört v power. jag undrar ifall jag kan köra på 95 oktan då mitt kort på st1 bara har det som högst? | |
| 95-okt går alldeles utmärkt till den motorn. Har du ändrat ex tändningen, så är högre oktan ett bättre val. Din är ju original, så du kommer både längre o billigare med 95-okt ;) | |
| Nja..med mindre oktan än 98 kommer du att få en aning mindre effekt å marginell höjd förbrukning. Alltså det GåR med 95 men kör helst med minst 98, blir billigare i slutändan. Speciellt då du har en M maskin tycker jag du kan belöna den med 98 :) | |
|
Din bil är optimerad för att gå på 98 oktan! Eftersom bränsleförbrukningen stiger med 95 oktan pga sämre verkningsgrad (gäller bilar som har tändsystem som klarar att ställa om förtändningen så mycket att man kan ta tillvara det ökade knackningsmotståndet med högre oktantal) är det mycket tveksamt om det blir billigare att köra på 95 oktan. En sak är i alla fall säker - din bil går betydligt bättre på 98 oktan även om du kan köra på 95 oktanig bensin. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@walle83 : Vad står det i din instruktionsbok? Som exempelvis så kan man läsa i min E34 535i instruktionsbok att minimum är ROZ 91 (eller RON som alla utanför Tyskland skulle skriva). Ändrades dock sedan till ROZ 95 när man introducerade M50-motorerna. |
| Jo det står 95 på tanklocket. Fast jag undrar mest om det blir knas när man ändra oktanhalt om den nu alltid gått på v-power. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, ville bara dubbelkolla så att den inte verkligen krävde 98. Min gamla E30 323i har ju 98 som lägsta oktantal :-) Men annars instämmer jag i de övriga, rekommenderar 98 oktan då den med största sannolikhet kommer att gå en aningens bättre då. Spelar väl inte så stor roll - utgår ifrån att det inte är någon daily driver som du kommer att klocka in tusen efter tusen mil om året med. Antar det är mest av praktiska skäl isåfall (samma tankställe till alla bilar). |
|
Juu motorn kommer att totalhaverera om den inte går v-Power som den "säkert " fått hela sitt liv ;p |
|
| Nu har jag bara en 525 e34. men märkt även på den att den går lite billigare och längre när jag tankar 98. Så då lär ju din garanterat göra det med. Så skulle också rekomendera att köra på 98 | |
|
Hej och ursäkta om jag vrider till tråden lite, men känner ett litet behov av att lägga ett inlägg i debatten. Din motor kommer att prestera bäst med 98 oktan eller högre. Själv väljer jag att bara tanka Shell V-power i min 850. Skillnaden i motorgång o effekt är betydande, motorn liksom sjunger och saknar allt vad vibrationer, ryck eller ojämnheter. Har under våren testat att köra på olika bensin kvalitér och tycker mig uppleva skillnader, ibland mindre och i vissa fall större. 95 oktan är samma i de flesta pumpar/stationer, kommer oftast från samma depå oavsett leverantör. Funkar men knappast ekonomiskt på en prestanda motor. Vad gäller 98 eller bättre så är det bara Shell/st1, Statoil, OKQ8, Preem som jag vet har egna depåer. Men alla depåer levererar till varandras stationer när avstånden börjar bli för stora, detta för att kapa kostnaderna i transporten. Därför heter det V-power 98+ nuförtiden för de kan lika väl vara Statoil Miles i pumpen. Det är energitillsatserna som de egna bolagen tillsätter som skiljer obemannade lågprismackar från märkesmackarna. Har man tur o bor i Skåne kan man tanka Shell V- power som jag förstått kommer från depån i Danmark där man fortfarande har 99 oktan. Men hur långt upp det sträcket sig vet jag inte men jag märkte skillnad när jag tanka i Hässleholm kontra Jönköping. Men nu när jag var i Danmark över midsommar märkte jag ingen skillnad mellan det jag tanka där o det jag tankar hemma i Skåne. Däremot så är jag tokstörd över de mackar som har gemensamt 95 o 98 påfyllningshandtag. Ska du ha 98 så kan du ge dig på att de 3-4 första litrarna är vanlig 95 för det är vad som är kvar i slangen från den snåljåpen som tanka före dig. Men den lycklige som tankar efter dig får 3-4 liter 98 som du betalat. Jävla bedrägeri enligt mig, vägrar tanka på sånna pumpar. Det hade varit helt okej om det varit dubbla slangar fram till handtaget. Kan ju undra hur fan det ska sluta när det blir E10 istället för dagens 95. Tack för ordet! /F1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.