AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.410

Konvertering från el.cab till manuell på E36?

je
13
jeepnisse
318I Cabriolet-97
Har en e36 cab, som cabben krånglar ibland vid nedfällning o uppfällning,nu har jag tröttnat på detta och frågar kan man konvertera så att man sköter den manuellt ,hur svårt är det

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Läs om nödprocedurerna i manualen så ser du hur man gör. På helauto som du har vet jag inte detaljerna kring just själva låsningen men på min halvauto (halvauto fram till 94-95) så är det bara att dra i spaken under baksätet så är cabben lös men du kan inte spärra/låsa locket med cabben nerfälld så det är bara en nödprocedur. Alltså ingen bra lösning om du inte själv uppfinner en lösning för att hålla luckan stängd med öppen sufflet. Med stängd sufflet trycker suffletten på luckan så den förblir stängd.
Tror det är något med vev eller insexnyckel på helauto för att lossgöra/låsa suflett i/ur stängt läge.

Lycka till!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
je
13
jeepnisse
318I Cabriolet-97
Tänkte att det finns väl någon som har en cabb. med manuell mekanisk öppning o stängning !

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
De E36or jag sett har haft halvauto om de är äldre än 94 eller 95 och helauto om de är nyare men det är möjligt att det fanns någon snikvariant som var helt manuell som på E30 men det vet jag inte. Hursom helst så måste du ju få till att suflettluckan förblir stängd om du kör nercabbat. Dessutom finsn det microbrytare som gör att du inte kan öppna bagagelucka om du har suflettluckan öppen så se till att du inte låser igen kofferten pga strul med detta.
Om du är OK med manuell fällning - kan du inte tvångsköra elmekanismen och hjälpa den med händerna - är det inte "manuellt nog"?

Tror det blir ganska trixigt att konvertera helt och hållet.
En lösning som kankse går är väl annars att dra nödspaken och så blir väl sufflettens mototrer frikopplade och då kan du lyfta sufletten upp och ner - ev med lite vevande för låsning och sen får du uppfinna några lås som håller sufflettluckan stängd.
Nödproceduren är ju mest till för att få upp sufletten till stängd och sedan kunna köra till verkstad.

Undrar om det inte är enklare att laga det som är trasigt i automatiken - även om det säkert inte är enkelt det heller.

Får se om Micke O dyker in i tråden - han kan det mesta värt att kunna om E36cabbar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
1: Kolla så att sufflettens drivmotor sitter fast som den skall. Skruvarna som håller den nås lätt med öppen sufflett-lucka. Skruvarna har en förmåga att "lossna", när detta händer så flyttar sig motorn tillräckligt mycket för att fällningen skall strula.
2: Gör en initiering av cab-fällningen

Fråga: Var hänger sig fällningen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.