|
|
|
|---|---|
|
Jag har sålt min gamla MB250-70 till en person i Tyskland. Han har betalat 2000:- i handpenning och skulle enligt överenskommelse hämtat den i Lördags, men ingen har kommit eller hört av sig. Nu är det andra som vill köpa den, hur skall jag göra. BMW CS #5206 | |
| Har du försökt kontakta köparen? Något missförstånd kan ju ha uppstått. Jag hade börjat där, och om jag inte fått tag i personen meddelat att affären är avblåst och fört tillbaka pengarna och sålt bilen till någon annan. | |
| Jag hade gjort som ovan men behållit handpenningen. | |
Verdi |
Handpenning är ju till för såna här tillfällen och är inget som ska betalas tillbaka. Så att köparen inte ska kunna backa ur utan att det kostar honom något. |
|
Nej, det är helt fel men samtidigt ett mycket vanligt missförstånd! Handpenning får ENDAST användas för att täcka säljarens eventuella merkostnader/förlust i samband med att köparen backar ur - t ex. merkostnader i form av ny annonsering, ev. förlust då bilen måste säljas billigare än överenskommet etc. Har man fått en handpenning och merkostnaderna bara uppgår till en del av denna, skall överskottet betalas tillbaka till den som lagt handpenningen. Ovanstående gäller om man inte har avtalat om att handpenningen är förverkad om köpet inte fullföljs eller liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Riktigt Johan B. Nu vet jag inte om TS fått några merkostnader för detta, men de ska givetvis dras från de 2 000 i så fall. Sedan kan de ju ha avtalat annat, men annars återgår återstoden till köparen. Iofs kan ett rymligt samvete chansa på att inte betala tillbaka då många tror att handpenningen förverkas. Men jag hade skickat tillbaka det som återstod av den. | |
|
Jag skulle kontaktat köparen via mail och telefon och ge honom någon/några dagar att bekräfta om han fortfarande vill ha bilen och när han tänker hämta den. Under tiden kan du ta kontaktuppgifter från den andra spekulanterna och säg att de får vänta tills du får bekräftning av köparen. Är de seriöst intresserade lär de vänta, antar att utbudet av MB 250 från 1970 inte är jättestort... Hör han fortfarande inte av sig efter din deadline så tycker jag inte det är fel att sälja bilen till någon annan. Jag skulle väntat med att i så fall betala tillbaka delar av handpenningen tills du fått den såld igen till det nya slutpriset. |
|
|
Jag har nu fått kontakt med honom, och han skall hämta bilen på Fredag, om en vecka. Tack för tips och råd! BMW CS #5206 |
|
|
Han kom inte den här gången heller, och har inte hört av sig, så nu säljer jag till första bästa som vill ha den. Har några nummer på intresserade. BMW CS #5206 |
|
| Sss, vilken slarver... | |
|
Låter nästan som att spekulanten jobbar som inköpare åt en annan bilfirma - hade han varit seriöst intresserad hade han väl satt sig på första bästa flyg hit och kört hem bilen kan man tycka. Nåja, han har försatt sina chanser tycker jag och hoppas du får den såld till någon annan. |
|
| Folk slutar aldrig att förvåna. | |
|
Nu är den såld, till Finland. Kom och hämtade med släp och betalade kontant. BMW CS #5206 |
|
| Grattis till försäljningen! | |
|
Vilken bil var det du sålde? |
|
|
Vild chansning på en MB250-70. ;) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Stämmer BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.