|
|
|
|---|---|
|
Hallå AP, Ett tag sen sist. Har nu gått från E60 -08 till en E30 Cab -92 med lilla M20B20. Händer ju tyvärr inte så värst mycket... Så eftersom att tid kommer finnas lite till övers och cabben kommer bli stående i garage över vintern så funderade jag på en dubbel sexa. A.k.a. V12a, från en 850ci med manuell. Rent besiktningsmässigt tänkt, hur tror ni det skulle gå? Slänga i Allting praktiskt taget från 850n till 320n. Det blir väl en jävulskt massa moddande men sånt brukar vara kul att få lösa. Motor, låda, bromsar, bakaxel. Känns väl som att den borde behöva en uppgradering av fram-/bakvagn också. Vad mer skulle behövas? Det här är ju självklart bara en idé så det är ingenting som är klart öht. Så om ni kan spåna på idén så vore jag oerhört tacksam med input/idéer osv osv. Lev ditt liv väl | |
|
Länk /Micke |
|
|
Såg den där också, hade inte den blekaste om att den fanns på autopower. Men så det är allt man behöver göra för att få igenom den? Tack på förhand. |
|
| Det är väl en tysk bil? Är väl inte identisk regelverk i Sverige? | |
|
Nej, det var det jag också tänkte. Den där är gatlegal i Tyskland, inte Sverige. Måste man gå via SFRO? |
|
| Med tanke på all harmonisering av regler inom EU hoppas jag att dom nån gång inför vissa möjligheter som finns i Tyskland här hemma... | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, du måste gå via SFRO. Bygger du om såpass mycket att den klassas som ombyggt fordon SAMT att man anser att bilen klarar av effekten (dvs att du har kraftigare bromsar, kraftigare chassi i form av stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare, bussningar osv för den ökade vikten framförallt fram) - då skulle du kunna utnyttja 15kW/100 kg regeln. Då skulle dessa 257 kW från artikeln kunna bo i en E30 Cab som vägde 257/15*100 = 1713 kg Så vikta upp den till runt 1750 kg så kan du teoretiskt utnyttja regeln. Men då måste du garanterat uppdatera både fram- och bakvagn, tex ta allt från en 325i eller liknande (vet ej om det räcker). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.