AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.399

Hur fyller man olja i cabmotorn på en Z3 -97

Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Cabben på min Z3 -97 går inte ända fram. Pumpen går men cabben stannar några centimeter för tidigt. Jag misstänker att det behövs fyllas på hydraulolja.

Någon som har en bra beskrivning på hur man gör?

Vilken olja används?
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Konstigt fel. Jag antar att du har provat att koppla ur motorn så att det inte är något mekaniskt i suffletten? Annars hittade jag följande som ju visar allt möjligt som är bra att veta (Länk. På slutet kan du se hur man ser nivån och fyller på olja. Vilken olja kan du ringa/maila BMW och fråga om ingen här vet.

Per

Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Det kanske kan vara ett mekaniskt fel på sufletten för den går väldigt trögt den sista decimetern...
Hur menar du med att koppla ur motorn? Att öppna "T-skruven" på pumpen?
Jag har testat det, men det går ändå väldigt trögt sista biten...
Kan vara så att den inte vet ändlägena och bara behöver kalibreras på något sätt.
Ho
1
HockeyStar53
Z3 1.8i -97
Så är det på min med att den stannar några centimeter innan vindrutan men så ska det vara enligt manualen för suffletten.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Helt riktigt, taket ska inte gå hela vägen fram. När man fäller ner det viker man upp det i framkant då det sitter en mikrobrytare i ena "leden" som måste vara sluten för att cabmotorn ska gå. Z3 är en gammal bil med gammal teknik, lite jobb vid takfällningen får man ju göra själv ;)

/Masten
Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Aha, då är det alltså normalt att den stannar en bit från vindrutan.

Taket på min Z3 går trögt att få ner den sista biten, främst på den högra sidan.

Något tips på åtgärd?

Finns det något att justera?
Det som gör att det blir trögt är vanligtvis uppsträckningen av själva tyget. Är det mycket skillnad? Känn på tyget ifall det är olika spänt (som ett trumskinn) på ena sidan jämfört med den andra. Är cabben nyligen bytt? Vid byte häftas tyget i bakkant. Skulle det skilja mer ett antal mm vid inhäftning p.g.a. dåligt montage blir det olika trögt.
Själv häftade jag det ca 10 mm för kort och kunde inte stänga taket över huvud taget. Det var bara att börja om igen med montaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.