|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som tidigare volvoägare och nu efter att ha kört 5000 mil i vår BMW E91, 320dA touring från 2010 (184 hk) med dynamic-/sportchassi, vill jag slänga ut följande observationer (och fräcka påståenden) som underlag för allmän diskussion: 1. Bilens väghållning var till en början riktigt riktigt dålig med original runflatdäck. Ett prematurt och panikartat byte från ContiSportContact 2 RFT 17" till icke-runflat ContiSportContact 3 17" under första året förvandlade bilen från direkt trafikfarlig (läskigt spårkänslig i bemärkelsen spontana halvmeterlånga sidledshopp på 110-väg) till ganska normal. Vägljudet minskade också rejält. Alternativet till däcksbyte hade varit att sälja bilen efter 4-500 körda mil. 2. Akustiken och gångkulturen i motorn tycks vara ganska känslig för olika dieselkvaliteter. På tomgång låter den som en traktor. Några månader efter det att vi köpt bilen lämnade vi in den för kontroll eftersom vi trodde att det var något fel på motorn, men fick beskedet att vad vi uppfattade som ett missljud på höga varv (3800-4300) var normalt ljud från spridarna i bilen. Efter att ha stått ut med detta i några år men hela tiden haft siktet inställt på bilbyte tillbaka till bensinare så började vi prova olika fabrikat på diesel. Följande blev uppenbart: a) Diesel från den lokala ST1-macken är sämst vad gäller gångkultur/akustik. Traktorlik tomgång och metalliska missljud på höga varv. b) Statoils Miles Diesel minskar missljuden både på tomgång och höga varv något. c) OKQ8:s Diesel Bio+ har dramatiskt positiv effekt på gångkultur och missljud och faktiskt även på bilens gasrespons och automatlådans växlingspunkter. Med denna diesel är bilen riktigt rolig att köra och straffar dig inte alls med genanta oljud vid lite mer avancerad körning - istället låter motorn faktiskt ganska "maffigt" och kultiverat. Kan det vara skillnaden i cetantal (OKQ8:s påstående) som ligger bakom den förbättrade gångkulturen? | |
| Kan du köra på biodiesel verkligen? | |
|
Dieseln som OKQ8 säljer på ganska många mackar heter alltså Diesel Bio+ men är inte ren biodiesel (75% vanlig diesel, 20% syntetisk förnybar diesel och 7% RME). Citat från OKQ8:s hemsida: "Alla dieselbilar kan köras på Diesel Bio+ utan problem", samt: "Förutom de miljömässiga fördelarna har dock Diesel Bio+ ett högre cetantal, vilket betyder att motorn svarar snabbare på gaspådrag och ger en mjukare gång". Tycker alltså faktiskt att det sistnämnda stämmer! |
|
| Intressanta iakttagelser. Har du noterat något angående bränsleförbrukningen? Har du provat Preems diesel? | |
| Angående bränsleförbrukningen så har jag tyvärr inte mätt den tillräckligt exakt för att kunna uttala mig. Preems diesel har jag inte provat - var ganska tveksam till "grön diesel" innan jag (den första gången ovetandes) tankade OKQ8:s biodiesel. | |
|
Syntetiskt framställd diesel (HVO) skall vara mycket skonsammare än FAME (Fatty-acid methyl ester) som är framställd ur en förädlad vegitabilisk olja. Finns intressant läsning här om prestandan på dieselmotorer som körs på HVO biodiesel Länk |
|
|
Mycket intressant läsning, weeeman! I sista stycket i "Discussion" nämns det (i weemans länkade artikel från 2008) att dieselbilar skulle kunna dra större nytta av HVO-bränslen om de i likhet med bensinbilarnas knacksensorer skulle ha "closed loop cylinder pressure sensing". Råkar någon känna till något om hur moderna personbilsdieslar reglerar insprutningen beroende på bränslets tändvillighet? |
|
| Som sagt intressant, ska testa OKQ8 nästa gång tankmätaren när botten. | |
| Som jag förstår det så borde OKQ8:s diesel Bio+ vara likvärdig med Preems ACP Evolution diesel vad beträffar cetantal/cetanindex. Båda har cetanindex 57 enligt faktablad. Svensk standard är cetanindex minst 50, men många "normala" dieslar verkar ha cetanidex omkring 53 om man läser databladen. | |
|
Väldigt intressant! Verkar vara väldigt många fördelar med 100 % HVO. Jag sökte vidare på detta och såg att KNEG genomför tester med 100 % HVO i trafik: Länk Ska bli intressant och se vad de kommer fram till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.