|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Att odla, skörda, jäsa o destillera grödor till etanol kräver energi. Det krävs ca 3ggr mer energi för att skapa den energi som finns i 1L etanol. Traktorn som plöjer o sår åkern går på diesel. Tröskan går på diesel. Mältning och destillation kräver värme som kommer från antingen el eller fossilt bränsle. Nä bättre väg hade varit att odla raps och pressa till olja och stoppa i diesel bilar det kräver mindre energi för framställning. Intressant var att när Rudolf Diesel demonstrerade sin ny uppfinning dieselmotorn så var det inte diesel han körde på utan det var jordnötsolja! Bäst miljöbesparing med etanol gör man om man häller den i kroppen. För då får bilen stanna i garaget och det är 100% minskade utsläpp :P /F1 |
|
|
Var det inte kolpulver han körde sina dieselmotorer på i början!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Teknikhistoria är trevligt... Under kriget 39-45 och de närmaste åren efter var det brist på bränsle för de flesta. Hade man en kompressionständande motor så gällde att fixa nåt flytande, generatorgas dög inte så bra. Man blir förbluffad över vad man kunde mata en dieselmotor med, och ännu hellre en semidiesel, dvs tändkulemotor med lite lägre kompression... Allt från trätjära till olika oljor, både från växt och djurriket och utspädd brännolja mm testades och funkade oftast helt OK. Bosch bränslepumpar hade extremt god passform mellan plungen (kolven) och pumpcylindern och kunde bli lite tjurig med vissa sekret, men uppfinningsrikedomen var stor, nöden är ju bästa modern som bekant... FP |
|
|
Volvo S60 2,5T: 95 oktan (Q-Star) 0,74/mil. 98 oktan (OK-Q8) 0,68/mil. 95 oktan (OK-Q8) 0,72/mil. Samma körsträcka,samma pump vid jämnförelse mot tidigare tankning. Vid Q-Stars bensin smårycker motorn lite då och då (nervös typ). Tenderar att smårycka även med OK-Q8:as 95 oktan,dock något mindre. Inga ryckningar alls med OK-Q8:as 98 oktan !! Piggare och bättre driv genom hela registret med 98 oktanen. Samma sak med min Audi 1,8T. Skillnaden prestandamässigt är här än mer påtaglig än i Volvon trots lägre effekt ! Dock rycker inte Audin som Volvon på 95 oktan bensinen?? Känns däremot betydligt slöare med 95 vs 98 oktan. Min Chevrolet S10 (V6) drar med Campern på ca 1,5/mil med Q-Star soppan (95 oktan). Körde sen på OK-Q8 95 oktan som resulterade i 1,35/mil !! Samma last på flaket. Bättre vrid bara av att byta pumpmärket i detta fallet. Ska testa med 98 oktan i gjutjärnsspisen med bara för att ;) |
|
|
Jag uppfattar det som att turbobilar får bättre siffror med höga oktan och att även oktanbooster fungerar där. Jag åker numera japansk V6 och gjorde ett test, pendlar vardagar 10 mil och har en snittförbrukning mellan 0.84 - 0.94 lite beroende på trafik, väder och väglag med 95 oktan så jag var tvungen att testa med V-power eller numera 98+ (eller vad-det-nu-heter) och fick ett snitt på 0.90. Nu när det är rea på bensinen får jag ju passa på, och tänkte ta någon tankning till men jag har inga större förhoppningar på att tjäna storkovan på detta experiment, dock upplevde jag rent subjektivt att motorn behöll vridet i uppförsbackar men som sagt inget som uppenbart visat sig i plånboken. |
|
|
Folke, precis det jag menar! Jag har själv upplevt det med Carisman som i många år tankades med vanlig 95 oktan utan en tanke på att det var den lilla inblandningen av ca 5% etanol som gjorde att motorn knackade och hade sig. Den bilen gick aldrig riktigt bra förrens sista åren då en meck förklarade vad ett av problemen med motorn var och jag började tanka 98 oktan. Redan vid första tanken gick bilen bättre och efter en månad slutade ventilerna knacka. Ska dock tillägga att bilens livsförbrukning var 0,59 per mil efter ca 10 år, bytte bara bromsar kanske två gånger och när ac'n gav upp var det bara huvudkontaktdonet som vittrat sönder. Bara att byta gratis på verkstan och kylan kom igen. Visst ja, en begagnad katalysator monterades också -sjukt billig bil:-D Har nyligen varit i kontakt med en Golf V 1.6 fsi ägarinna som haft lite problem med motorn och rekommenderade att bara tanka 98 oktan och hennes motorproblem har också upphört. Min slutsats är att första generation direktinsprutade motorer ska tankas utan minsta lilla inblandning av etanol för att fungera bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.