|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det beror helt på styrenheten i bilen i fall den kan tillgodogöra sig 98. Antagligen blir det ingen skillnad i förbrukning på de flesta bilar. Att testa en enskild bil och dra slutsatser från det fungerar inte. Man måste testa på just sin modell. | |
|
Jo, det är väl ungefär så som de flesta diskussioner i ämnet kommer fram till. I vissa bilar (t ex. BMW:s sexor och större motorer) har man optimerat styrsystemet för att kunna tillgodogöra sig högre oktantal än 95. Men många biltillverkare gör styrsystem som inte kan ställa om tändningen tillräckligt mycket för att man skall få ut någon positiv effekt av högre oktantal än 95 (som alla bensinbilar som säljs inom EU skall klara att köras på). Att man samdistribuerar bensin från samma depå (ofta med exakt samma tankbil) till många olika bensinstationer med olika "märken", är också en välkänd "hemlighet" i de mer bilintresserade kretsarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har för mej att Teknikens Värld testade olika drivmedel för några nummer sedan. Om jag minns rätt var det både bensin och diesel de testade. Det enda jag kommer ihåg (då det är mer relevant för mig) är dieseltestet. Där var Preems ACP Evolution Diesel "snålast". Nån som har tidningen i gömmorna? //David |
|
|
Någon som vet vad etanolfri 98 oktan finns att få i i göteborgsområdet? Helst tankstation, ej bemannad bensinmack.... Pelle A. |
|
| Pelle, jag tror att det bara är Statoil som saluför 98 utan sprit. Tror inte En jag sätt någonting annat än diesel och 95 på obemannade stationer. | |
|
Tackar! Inte för att man har en bil med "Ultrahög motorprestanda" men man vill ju ändå tanka det bästa som finns att tillgå... KAN dock finnas 5% etanol i. :-/ Hittade lite info på Statoil hemsida: "Vår miles 98 är en bensin enligt svensk standard SS 15 54 22 och europeisk standard EN228. En blyfri bensin 98 oktan, miles 98, kostar mer att producera och har därför ett högre pris. Om du kör en bil med ultrahög motorprestanda rekommenderar vi att du använder denna produkt. Om din bil kan dra nytta av det högre oktantalet framgår av bilens manual. Låginblandning med 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98" Finns även produktblad för miles98. Pelle A. |
|
|
Finns en obemannad Shell-mack bredvid Statoil i Sävedalen. Där har dem 98 oktan, men på deras hemsida står det att den KAN innehålla upp till 5% etanol. Annars är priserna där ganska bra då de försöker konkurrera med Statoilen bredvid. |
|
|
Ok, bra! Verkar jäääääkligt svårt att slippa den där etanolen... Pelle A. |
|
|
Nästa år kommer det inte att gå alls....då får all bensin MINST 5% etanolinblandning... E10 kommer att ersätta 95 oktan och ha 10% etanol, medan 98 oktanig bensin kommer att ha 5%. Det idiotiska är att det sägs att E10 kommer att bli DYRARE än 95 oktan trots större inblandning av skattebefriad etanol! :o( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det jag inte förstår är varför alla är så livrädda för 5% etanol? //David |
|
|
Samma här... Vi hade etanol i soppan lång tid innan 5%-inblandningen började, har alla glömt K-spriten som man öste i tanken om vintern? Varför rädsla för låginblandning av etanol? E85 är en HELT annan sak, och om E10 kommer att göra någon negativ skillnad återstår att se, men knappast troligt, det är fortfarande en låginblandning det rör sig om. Vill alla verkligen tillbaka till kondens, rost och isproppar i bränslesystemet om vintern som vi drogs med förr? Kanske inte alla tänker på att detta slipper vi per automatik med E5/E10 osv. FP |
|
| Har inte problem med spriten ( hehe) men min motor kleggar ihop av sot från etanolen. Det är problemet många har. | |
|
Tja, i t ex. Tyskland var det tydligen tillräckligt stora reella problem som gjorde att tyskarna blev mycket negativa till E10 när den introducerades där. Etanol smörjer sämre än bensin och soppapumpar och spridare tar mer stryk i längden och dessutom lirar inte etanol så bra med oljan - en presumtivt "obra" egenskap i kombination med de långa oljebytesintervallen som de flesta biltillverkare har numer. Det senare riskerar att öka på mängden oljerelaterade problem som dykt upp i vårt klimat i samband med de långa oljebytesintervallen. Det kanske inte märks de första 10.000 milen men sedan kan problemen dyka upp. Vem är det då som får stå med (den dyra) notan? Bilägarna såklart! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Intressant att man har problem med sot från etanolen! På den tiden man var vilsen och oupplyst (läs: körde Volvo) så byggde jag om en bil till att gå på E85, vilket den sedan gjorde i 15000 mil utan en enda driftstörning. Efter ca 4000 mil plockade jag ner avgassystemet i samband med service, bara för att titta och jämföra hur det såg ut mot när den kördes på bensin och insidan var så otroligt ren att jag nästan kunnat äta därifrån. Så den slutsats jag drar av min helt empiriska forskning är att etanol sotar inte, det gör däremot de ca 500 andra kolväteföreningarna i bensin. //David |
|
|
Just sot i den vanliga bemärkelsen kommer ju knappast från spritförbränning, det bara att titta på lågan från en spritlampa, kontra en som drivs av petroleumprodukter, olja, fotogen, bensin osv. Vilken låga är det som sotar? Jag har inte sett det här förhållandet med E10 i Tyskland och kan inte säga för eller emot om detta men det var ju ett par år sedan minst som man tog upp detta med E10 här hemma och man införde det även på vintern på flera platser. Jag har inte sett några rapporter om problem än pga detta, däremot mycket diskussioner liknade de i inläggen ovan. FP |
|
| Det är bara på moderna direktinsprutade motorer problemen med build up förekommer, ofta får man knackade ventiler som sedan kröker sig. På äldre motorer tror jag största problemet var försämrad smörjförmåga vid konvertering till etanoldrift. | |
|
En nackdel med E10 är att bränsleförbrukningen ökar. Dessutom finns det bilmotorer som inte tål högre etanolinblandning än 5%. Länk |
|
|
Bra länk henke lexus, Dom bilarna i listan tål inte den vanliga låginblandade bensinen heller. |
|
|
Bra och saklig dokumentation, det var den sammanställningen som jag refererade till också, och som man ser är det här med E10 inget helt nytt, man började runt 2011 osv. Det rör sig om en liten del av alla bilmodeller som inte klarar E10, inte riktigt så illa som man kan tro när man läser vissa diskussioner. Åter igen, blanda inte ihop bränsle med låginblandning med E85, att förbrukningen ökar med E85 beror på det lägre energiinnehållet jämfört med ren bensin, medan prisskillnaden per mil är ung. densamma, skillnaden vid E5-E10 är helt marginell ang. just detta. Borgenscalle, menar du att de bilar som inte tål E10 alltid måste tankas med 98/ren bensin då, alternativt ställas undan? FP |
|
|
Man bör tänka på att BMW faktiskt officiellt sa att deras bilar (även helt nya!) INTE skulle klara E10 innan den infördes i Tyskland. Efter kraftiga påtryckningar från politiskt håll (läs tyska regeringen) backade man helt plötsligt och sa att det var OK med E10 i nyare bilar. Finns lite att läsa om detta här t ex. Länk Som jag ser det är E10 mer en jordbrukspolitisk åtgärd än en klimat/miljöåtgärd... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.