|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har aldrig gjort någon ens halvvetenskaplig mätning av hur mycket bilen (eventuellt) skulle dra med 98 istället för 95. Tidigare körde jag 98, men tyckte prisskillnaden blev för stor och har snålat på 95 sedan ett par år. Rent fysiskt, så tycker man ju att de tre procent (i runda slängar) som 98 är mer motståndskraftigt mot sjävantändning vid tryck och hetta, skulle motsvaras av tre procent lägre förbrukning? Jag vet inte hur mycket senare tändningen kan läggas med 98, om det motsvarar tre procent lägre förbrukning, eller tänker jag fel? | |
|
Jag fyller på med egna funderingar så länge; 98 är 50 öre dyrare än 95, vilket motsvarar ca 3% dyrare. Det skulle stämma med funderingen att 98 är 3% mer tåligt för värme och kompression, än 95. Känner någon till vetenskapliga mätningar av detta? Alltså, att någon mätt en motors förbrukning under exakt samma körcykel med 95 vs 98? Man tycker ju att någon av de horder av våra för skattemedel avlönade tjänstemän på t ex trafikverket borde ha gjort en sådan undersökning någon gång? Man tycker även att Trafikverket borde ha gjort mätningar av exakt hur mycket utsläpp från bensin vs diesel, och under vilka körförhållanden. Jag mailade Trafikverket om den frågan förra veckan, men har inte fått något svar. Men, ang. förbrukning: man hör ju ibland på fikaraster hur storskrävlare drar storfiskarens ljugarhistorier, om att de t ex har halva förbrukningen med 98 mot 95. Givetvis stämmer inte dessa fikaskrönor, men vad är egentligen rimligt? 3% ? Mer? 10% ? |
|
|
Det beror väl helt på hur motorns styrning är optimerad - på många bilar vinner man inget efter 95-oktan som är "max inställd förtändning", då spelar det ingen roll hur många "extra oktan" som man tankar. Däremot är BMW:s motorer optimerade för att gå bäst på 98 oktan (eller kanske t om ännu högre oktantal) och då vinner man en del på att gå upp till 98 oktan i stället för 95. Mina helt ovetenskapliga egna mätningar visar att min E46:a drar något mindre (kanske 3-4%) och det motsvarar ganska exakt merpriset för 98 oktan gentemot 95. Däremot vinner jag på att motorn går lite mjukare och känns lite rappare - men det är inga jätteskillnader... Jag har också fått för mig att motorn går lite renare på 98 oktan och att det i sin tur leder till mindre föroreningar/sot i oljan etc. Har man en turbobil kan vinsten bli betydligt högre, framförallt i effektökning om man tankar 98 oktan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De få ggr jag tankade min 540 med 95 i brist på 98 så ökade förbrukningen och motorn gick råare, detta var på långkörningar. dock märkte jag ingen skillnad mellan 98 och Shells supersoppa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Mina mätningar visade att bränslekostnaden per mil blev samma för 95 och 98. Men den känns piggare från stillastående på 98 så jag kör alltid 98 sedan några år förutom när jag måste tanka på Jet. ___ Min bil: Länk |
|
|
Jag provade på min bil när jag köpte den och tog då 5 tankar 95 vs 5 tankar 98 på Jet och 5 tankar Shells VPower som då var 99 oktan. Körningen var den vanliga vardags rutinen så det bör ha varit hyfsat låg felmarginal där och kontentan var att det var värt att köra på 98oktan vs 95. Bättre motorgång och rappare respons + lägre kostnad gjorde valet enkelt för mig... det skiljde nästan 1 deciliter i förbrukning då... så sen dess har jag bara tankat 98 på Jet eller på Shell. Skillnaden mellan VPower och 98 var för liten för att bry sig om |
|
|
Jag tror att många nya BMW är optimerade för shells V power, och sedan något år det en E10 bensin, dvs 10% etanol inblandat. Jag körde tidigare en carisma GDI, en av dom tidigaste direktinsprutade bilarna med notoriskt ryckig gång som berodde på etanolinblandningen i bensinen. Efter 8år blev jag varse om anledningen och tre tankar 98 oktanigt bränsle senare gick den som ny. Många Audi FSI modeller har också problem med sot från etanolen, och för dom är det bara Statoil 98 oktan som gäller eftersom den är alkoholfri. Måste erkänna att jag inte vet om Statoil nya Miles faktiskt innebär att även den är förstörd nu.. Jag tankar helst Statoil 98 oktan och om inte annat får det bli Shells VPower några tankar. Jag tänker att det aldrig kan vara fel att variera bränsle så styrsystemet och insprutning får motion. Skulle aldrig tanka bajssoppa från budgetmack. |
|
|
Miles 98 innehåller 5 vol % etanol enligt databladet. Men finns det överhuvudtaget någon bensin utan etanol? Är det i så fall någon verklig fördel att inte ha etanol i bensinen? Sedan jag börjat använda miles 95 istället för vanlig statoil 95 har snittförbrukningen sjunkit från 0,95 till 0,87 l/mil. Miles 98 är nog onödigt för min bil men kan vara roligt om man vill dra ur motorn nån gång. |
|
| Varför erbjuder ingen 98 blyfri utan etanol i Sverige? är det lagkrav i Sverige just eller är det bara att dom ska vara så käckt PK korrekta som det kallas? | |
| Många direktinsprutade motorer har hög kompression som lätt sotar igen pga av etanolen, så visst finns det en klar fördel med alkoholfri 98 oktanig bensin:-) | |
|
Om jag inte missminner mig finns det krav från staten att all bensin skall ha minst 5 (tillåtet med 10) procent etanolinblandning från nästa vår. Skulle tro att bensinbolagen så sakteliga börjar fasa in 5% etanolinblandning i all bensin redan nu. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Etanolen är ju dessutom billigare än bensin, men du får betala för 100% bensin. BMW CS #5206 |
|
|
Har kört en tank 98 nu och mätt lite halvseriöst, den drar 3% mindre. Möjligt att den känns något piggare, men ingen större skillnad. Återkommer efter nästa tank, ska försöka mäta lite noggrannare. :) |
|
|
I dagsläget lastas det inte ut någon etanol i 98an i iaf södra Sverige vad jag vet, men dom har säkerligen öppnat upp för det genom att ändra produktblad osv (där de börjar stå att det kan innehålla etanol). 95an har fortfarande 5% som tidigare. Statoils miles bensin är i princip identisk med all annan bensin på mackarna, det är bara ett litet additiv (i stil med burken man kan köpa på macken och hälla i tanken) som dom sprutat in i bensinen vid utlastning till tankbilarna. Hjälper kanske lite men skulle inte tro på mirakel. Vi snackar om väldigt låga inblandningar, på promillenivå. |
|
|
Ny info: jag har hela tiden testat på samma sätt: hoppat över varmkörningen, nollat mätaren när jag kommer upp på motorvägen, och sedan kört 3 mil E4 till jobbet. Med 95 oktan: 0.8 Med 98 oktan: 0.75 - 0.76 När jag sedan bytte visco-kopplingen frän den pirat som låste för hårt (så att fläkten hela tiden drev) mot en Hella / Behr original, då sjönk det till 0.71. Förvånad. Siffrorna är på färddatorn, så den verkliga förbrukning är säkert något högre -- men de är användbara för att jämföra skillnad mellan 95 / 98. Något piggare motor också tycker jag (men det är så lite så det kan vara inbillning). Så slutsatsen är att det lönar sig att tanka min 540 med 98 - den drar ca 5% mindre och kostar 3% mer. |
|
|
All bensin i Sverige innehåller etanol idag men mängden varierar var i landet man bor/tankar. Anledningen till detta är att i norr där vintern är kallare och längre så används vinter bensin en större del av året dvs med mer etanolinblandning, även i 98an. Här i söder så behöver bensinen inte innehålla lika mycket etanol och inte heller så lång period. Lagkravet i Sverige säger att 95 okt ska innehålla minst 5% etanol. Medans 98 får innehålla upp till 5%. EU direktiv stipulerar sen några år tillbaka att det får förekomma 10% inblandning av etanol i all bensin. Men i Sverige så har detta ännu inte blivit krav för det finns en oro från bensinbolagen och biltillverkarna om detta kommer fungera. I Finland o Tyskland och några länder till så har detta reda gjorts, men inte utan problem. Till detta ska man känna till att endast de större bensinbolagen har egna depåer i Sverige ex. Statoil, Shell/st1, OKQ8, Preem, det finns privata mindre depåer med men de är oftast som reserv åt de större bolagen. Shell hämtar även från Danmark när det gäller Skåne enligt vad jag fått fram från en tankbilsförare som kör för Shell/st1. I Danmark så är V-power 99okt etanol fri. Men i Sverige kan det förskomma etanol rester ändå pga att det kan finnas kvar 98okt med etanol i tankbilen vid påfyllning, därav att all v-power heter 98+ i Sverige numera. Alla mindre obemannade som jet Ingo, qx, pump mfl får sin soppa från samma depåer som de stora märkes mackarna, det är bara loggan på lastbilen som fraktar ut soppan som skiljer. Skilnaden på bensinen och därav lågpriset på de obemannade kontra bemannade märkesmackarna är inblandning av aditiverna som någon skrev här innan. Dessa aditiver är dyra saker som ökar bränslekvaliten och de rengörande egenskaperna. Mest känt är kanske Shell V-power och Statoil Miles, och som någon skrev här innan så gör det en viss skillnad om bensinen har aditiver eller inte. Jag har sen i Maj gjort återkommande en egen halvvetenskaplig test för att utröna vilken bensin som ger bäst effekt, ekonomi, motor egenskaper mm. Testet har varit att jag kört med min 850csi samma runda på 15 mil på olika bensin kvalitér och även samma prestanda övningar som acceleration från olika utgångshastigheter. Färddatorn har varit mätare samt att jag kört tanken så tom det bara gått och därefter tankat lite o kört tom igen innan själva test tankningen genomförts. Samt lysnat o känt av hur motorn går låter och käns. Mitt resultat är rätt slående 95okt Jet (Statoil utan Miles additiv) 1,79L/mil blandad 1,42L/mil enbart landsväg Statoil Miles 1,75 blandad 1,38 landsväg. Volvo/OKQ8 1,74 samt 1,4 98okt eller mer. Jet (Statoil utan Miles additiv) 1,72 samt 1,31 Statoil Miles 1,67 samt 1,21 Volvo 1,66 samt 1,20 OKQ8 1,66 samt 1,20 Shell V-power 98+ upptankad i Jönköping 1,67 samt 1,21 Shell V-power 98+ Skåne 1,65 samt 1,15 Shell V- power 99 upptankad Köpenhamn 1,65 samt 1,15. Vad gäller motor gång o känsla så märktes ingen störe skillnad mellan olika 95okt men att motorn gick råare och ryckte ibland när man låg i konstant fart eller vid låga varv och acceleration. Detta försvinner med alla 98okt och motorn får en renare jämnare gång. Men överlägset är V-power oavsett var jag tankat. Motorn får en sån otroligt skön kararktär och kraft som är överlägsen alla övriga. Samt så får det en helt annan sång i motorn på höga varv. Volvo 98 är annars det jag känt ligger närmast Shell. Som jag räknat så är det upp till ca 9% bättre bränsle ekonomi med 98 eller mer mot 95. Priset har tyvärr varierat kraftigt senare tid så det har varit lite svårt att jämföra kr o öre. Men döm själva. Som sagt allt detta är min uppfattning och vad jag lyckats få fram. Med vänlig hälsning, /F1. OBS jag vägrar tanka från pumpar med gemensamt 95 o 98 handtag. Det är bedrägeri. ( fundera på det!) Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
Bra uppföljning! Du har testat din 850CSi som är en högprestandamaskin och jag är inte så förvånad över skillnaderna. Har på youtube sett ett klipp där dom testar en 911 med 95 vs 98 oktan med ungefär samma resultat. Tror du att det är lika stor skillnad på Gunillas 75hk Pegga 206 eller Yngves Skoda Octavia 2,0 FSi 150hk? mvh Marin |
|
|
Bra inlägg F1 Power! Kanske ska tillägga att jag tankat Statoil miles 95 och 98 i mina jämförelser. Och att det är med min superprestigebil 540iA Touring -98. (med drag) :) |
|
|
Testade V-Power soppan med min 525iT-01 för ca 3år sedan. V-Power soppan var ca 80öre dyrare än 95 vill jag minnas,men kontentan i slutändan blev ca 30öre dyrare per mil att åka V-Power än 95. Körde likväl på V-Power soppan då motorn gick bättre och jämnare !! |
|
|
Marin: FSi motorer ska väl inte köras på 95 oktan? När jag hade en skoda octavia 05a med 2.0 FSi motor stod det i manualen och på tanklocket att den bara ska tankas med 98 oktan. 98 oktan som lastas ut i Malmö innehåller iaf ingen etanol, 95an innehåller 5%, året runt. |
|
|
Trevligt att detta med drivmedelskvalitéer engagerar, märkligt att det ännu florerar skrönor och rykten om innehåll och ursprung... Allt finns ju att läsa på flera olika faktasidor på nätet t.ex, fast då blir ju kanske diskussionerna runt fikaborden inte lika yviga längre... Lasse-SL500, och flera andra, visst hade vi rätt långdragna diskussioner i ämnet 95-98 oktan, V-power, Stimuli och liknande, för flera år sedan här på AP-forumet? Det går säkert att söka upp dessa, onödigt att skriva allt en gång till, inget speciellt har ju förändrats. Det finns i dag tre (3) bensin och dieselraffinaderier i Sverige, varav två är klart dominerande. Samtidigt finns det runt 15 eller flera olika aktörer som säljer bränsle under sina respektive varumärken. Ändå verkar det fortfarande finnas de som hävdar att det inte är samma soppa i tankarna, att "jag skulle aldrig tanka deras bajssoppa" osv... Då undrar man, vilken levererar bajset, kommer det in i landet med egna tankbåtar eller? Det är väl ändå numera rätt väl utrett att samma tankbilar åker till olika mackar, oavsett loggan på bilen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.