AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.140

Snabbt råd bakvagnsupphängning z3

SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej

Var och kikade på en z3a årsmodell 96 igår, strax över 10k mil, 1.9l motorn.
Har läst rätt mycket om problemet med tunn plåt vilket gör att diffen släpper. Verkar vara rätt vanligt bland de motorstarka varianterna men inte på 4 cylindern.
Fick möjlighet att hissa bilen och kolla under o allt såg väldigt bra ut.
Dock så hade de släppt färg från en punktsvets i bagaget, mitt på ungefär. Ingen spricka eller dylikt utan bara färgsläpp. Trodde heller inte att den kunde släppa bara en punkt mitt på så funderade knte mer på det.
Blev dock osäker nu efter att ha läst mer om det. Vad tror ni, något att oroa sig för? , har tyvärr ingen bild.
Behöver snabbt hjälp då vi i princip kom överens igår (har dock inte skrivit något ännu)
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Det brukar börja längst till vänster av svetspunkterna.

Även de motorvagn Z3:orna kan ha problem med subframe. Det handlar inte bara om tunn plåt och stor motor. Utan att det är dåligt svetsat från fabrik. Amatörer till svetsare samt felinställd utrustning.

Det låter ju tyvärr att det objektet du tittar på börjar visa tecken på subframe problem. Än så länge går det nog att rädda det hela rätt enkelt. genom att dra igenom M8 bultar. Inget jättejobb men ändå ett jobb.

Om du köper objektet så håll ordentligt koll på utvecklingen.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Det är sällan de motorsvaga har problem men det kan ju hända. Jag skulle vara tveksam till att bulta ihop för man vet inte vad som har hänt/händer med metallen i form av uträttning etc. Du behöver i alla fall hissa upp bilen och kolla difffäste och balk mycket noga. Vore jag som du skulle jag begära en ordentlig sänkning av priset som kan bekosta en ordentlig reparation av typ Randy Forbes. Så gjorde jag när jag köpte min bil.

Per

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Före jag köpte min Z3 läste jag spaltmeter om just detta problem på Z3:an och ett av det värsta fallen Randy hade sett var just på en 1,8.

Om man kollar runt lite på olika forum, så finns det några som bultat med gott resultat i flera år. Diff-fästet verkar vara det andra som tar stryk. Håller ju rätt bra på andra modeller som har minst sagt lika svag upphängning.

Kostnaden för att fixa subframproblemet kostar ju nästan lika mycket som en Z3 kostar idag om man inte klarar att göra jobbet själv? Är det värt att lägga 30-40k på en bil som kostar runt 50k? Tveksam om jag skulle lägga dem pengarna? En sådan här billig bil kräver någon annan lösning som känns mer prisvärt men ändå OK. Och då är det bara att testa att bulta och kanske förstärka så gott man kan. samt kontrollera regelbundet. Håller det några år, så borde problemet vara löst.

Diff-fästet åker när ramen börjar lossna och röra sig. En konstruktion som absolut inte skall röra sig och därmed blir mer utmattad av rörelsen. Annars skulle typ varenda e36 / e30 ha en lös diff.

Eller som jag skrev tidigare. Dåliga svetsare. Då spelar det mindre roll om det sitter en fyra eller en sexa i bilen.

Alternativet att tex någon skulle gå ner 20k i pris är nog rätt osannolikt för en bil värd 50k och kanske knappt det? På en M är ju helt klart en annan sak...
Visa användare
17
mannen53
M roadster 97
helt klart.kör bult det räcker.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Tack för alla svar. Gjorde en nogran undersökning undertill, hissade upp bilen på en verkstad och allt såg bra ut. Och ser även ut som svetsningen är hel, ingen rost, ingen nedsjunkning och inga sprickor överhuvudtaget och alla övriga svettningar såg mycket bra ut. Så tror bara det är färgsläpp. Fick ner priset lite men kommer nog dra en bult för säkerhets skull även om jag egentligen inte känner mig orolig.

Bara att dra en bult där svetsen sitter eller?
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Någon som vet om det täcks av försäkring eller om det omfattas av någon garanti om man köper från handlare och upptäcker det senare? Jag försöker hitta ett sätt att inte behöva vara orolig för problemet om det uppkommer nämligen.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Tydligen tog BMW för många år sedan in bilar som hade problemet. Men de har slutat med det för länge sedan. Vagnskadeförsäkring gäller inte. Den omfattar typiskt bara " skada genom trafikolycka, annan yttre olyckshändelse eller genom uppsåtlig skadegörelse av någon utomstående." Bilhandlargarantin är ju ganska kortvarig men är väl det enda som man kanske kan hävda.

Om man köper de "vanliga" bilarna bör man ha koll och åtgärda om det börjar hända något. Sedan är det upp till en själv vad och hur mycket man vill kosta på. Det finns diverse tips om bultar och olika typer av svetsförstärkningar på nätet.

Om man har en M bör man nog räkna med att det händer. Jag väntar fortfarande på att se någon där det inte hänt. Jag kanske hade kunnat för några dagar sedan men det var en kupé så vi kunde inte se svetsarna.

Om man vill ge de här bilarna vad de är värda och något som håller är nog Randy Forbes kit mest bang for the bucks.

Det är lite tråkigt att skriva om det här eftersom det naturligtvis kan påverka priset på bilarna.(Men kanske på sikt höja på de som är åtgärdade?) Men jag tycker det är viktigt att komma ihåg att de flesta Z3or är prydligt sommarkörda och troligen inget problem.

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Jag har en M cab och inga problem med punktsvetsarna.
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Är det med nödvändighet så att svetspunkterna ger sig först? Min M hade dessa problem när jag köpte den på firma för fyra år sedan, och jag fick det lagat på firmans bekostnad. Dock utan förstärkning. Nåväl, efter det så kollade jag en hel del på nätet och har sett bilder på att det inte bara ger sig i punkterna utan spricker i plåten etc. Sprickor som knappt kunnat ses.
Så frågan är, ger sig punkterna först, eller kan det spricka på andra ställen?

Mitt tips, är att vill man ha bilen en längre tid så är det inget att tänka på. M-bilarna verkar i regel alltid förr eller senare råka ut för det, och visst, det kan kosta om man lämnar in det.. men det mesta med dessa bilar kostar om man lämnar in det. Utslaget på många år och mycket njutning så är det inget att bry sig om. ;) Men siktar man på att äga bilen en sommar, så kan det bli dyrt :)
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Jag kommer väl få äta upp detta med råga, men jag tror att det faktiskt är rätta tider att köpa sig en fin Z3m nu. Det verkar som att de dippat lite i pris, eller iaf vad folk är beredde att ge för dem. Så hittar man ett fint exemplar så är det nog rätt läge om bara säljaren går med på att släppa den. Om man sedan garderar sig lite och har marginal för att kosta på sig ett kit från randy forbes till bakvagnen så är den en bil som både kommer bjuda på njutning lång tid framöver, men även förmodligen hålla värdet bra.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Njutning var ordet. Var ute en sväng idag och det är en underbar bil!

er
46
erke
330i -03
Ang. svetsarna.
tillverkades alla z3 i Spartansburg, South Carolina?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Japp.

/Masten
Du talar om färgsläpp. På min samt de bilder jag sett blir det först en tunn rost -ring kring punktsvetsens periferi. Rosten blir som puder. Jag har på inrådan av en erfaren BMW tekniker dragit igenom rostfria M8 bult samt lagt fyrkantsbrickor mellan bult och plåt för att fördela kraften över en större yta. På undersidan får du endast plats med rundbrickor, rostfria. På vissa platser måste man såga av några mm på brickan för att få den plan mot underlaget, p.g.a. förstyvningsveck i plåten.
Hade jag gjort jobbet idag hade jag även lagt ett superlim mellan bricka och plåt för att få en homogen kontakt mellan plåt och bricka. Bultningen har nu fungerat för mig i 1 år ( 193 hk ) .
Z3 byggdes i Spartanburg, och arbetare där har på forum intygat att kvaliteten var si och så på Z3 linjen. Som någon påstod här, det var felinställda utrustningar som brände för lite och för mycket. Z3 var mer en ball bil som det var mindre noga med än övrig tillverkning.
Jag har min egen teori om varför detta uppstår, teorin grundar sig på det tunna rostdamm som uppstår kring punktsvetsen och även dammar så man kan se det på ovanliggande golvmatta. Min teori är att det är utmattning p.g.a vibrationer som finns i diffen, vibrationerna utmattar svetsarna. i alla fall på de motor svagaremodellerna, det blir mer akut om man dessutom lägger på drygt 300 hk M-modeller). Det skulle vara intressant och veta om någon har råkat ut för sönderdragna fästöron och deformerade balkar på de modeller som har max ca 200hk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.