|
|
|
|---|---|
|
Jag hade en besiktningstid hos OPUS-bilprovning den 3 juni, dock fick jag i sista minuten en kvällstid den 2 juni hos vanliga bilporvningen istället (båda finns i Uppsala). På kvällen försökte jag avboka tiden hos Opus bara för att vara hygglig, men sajten funkade inte så blev inget med det. Ingenstans under bokningsförfarandet hos OPUS stod det nåt om att man måste avboka om man inet kommer, jag ville bara vara hygglig. Så igår dimper det ner en faktura om 280kr från OPUS avseende den "ej avbokade besiktningstiden". När jag igår kväll undersöker OPUS hemsida hittar jag under "frågor och svar" regler om att tider ska avbokas senast 2 timmar före, annars kommer "besiktningskostnaden" att faktureras... infon ligger alltså ganska dolt. Nu ringer jag OPUS och säger att jag har har fått en faktura för "ej avbokad besiktning", då ber tjejen mej om regnr. bokat datum samt fakturanummer och meddelar sedan att jag blri krediterad. Hon frågar inget om varför eller nåt sånt. Summa summarum, OPUS vet att dom inte kan ta betalt för detta men chansar och skcikar fakturor vilak många kommer att betala. Dom tar ingen strid mot dom som ringer in, då dom vet att dom "inte har torrt på fötterna". Sånt här ser jag då och då i mitt arbete och vi har ett tydligt benämning på detta: BLUFF-FAKTUROR! /Jonas | |
|
Du och jag har inte samma definition av bluff-faktura. I min värld är blufffaktura en faktura för en tjänst man inte beställt. I ditt fall handlar det om ett bokad med inte utnyttjad tjänst och jag tror de juridiskt hade kunnat kräva dig på pengarna eftersom du inte avbokat (även om det är förmildrande för dig att hemsidan var nere just då du försökte) men goodwill och nöjda kunder är nog viktigare för OPUS än att strikt driva in pengarna. En konkurenesutsatt markand kräver bra kundvård/kundhantering om företaget ska överleva. Kul för dej att du fick pengarna åter trots utebliven avboknign pga webstrul. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Förvisso råkar vi även ut för betydligt värre Bluff-fakturor, men detta när man sänder fakturor för att sedan kreditera alla där man får in klagomål ligger inte heller långt ifrån samma definition som rena bluffar. Till saken hör också att man kan boka tide rutan nån form av legitimation. Jag har bokat genom "boka utan registrering"... Jag kan där lätt gå in och boka tider åt alla bilar på parkeringen här utanför, ca. 100 st... 100*280kr= 28000kr till OPUS.. säg att 20% betalar så är det 5600kr *katshing* /Jonas |
|
|
Men du hade väl bokat en besiktningstid ? Som du sen inte infann dig till..... Solklart, bara att betala. Att du sedermera slapp betala får du ju se som bonus istället för att påstå att Opus skickar ut bluff fakturor.... |
|
|
Måste nog hålla med Pontus! Det är ju sedvanlig rutin när man bokar något (besiktning, tandläkare, läkare, bilreparation etc.) och inte bokar av i "god tid" - då är det bara att betala för bokad tid... Att man inte läst och/eller inte förstått det som finns på hemsida eller annan information, är väl ett relativt tunt argument. Att säga att det är "bluffakturor" är lite magstarkt i detta sammanhang, tycker jag nog! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Pontus och Johan +1 | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Ja, jag måste säga att jag inte kallar detta blufffakturor. De har ju tydliga regler, du hade bokat, ser inte problemet.Jag tycker de har rätt frikostiga avbokningsregler (2h). Avbokningsregler Kontrollbesiktning för fordon upp till 3 500 kg totalvikt måste avbokas senast två timmar före bokad tid. Kontrollbesiktning för fordon över 3 500 kg totalvikt måste avbokas senast kl. 12.00 dagen före bokad tid. Avbokning av registreringsbesiktning och övriga tjänster måste ske senast kl. 12.00 dagen före bokad tid, detta oavsett fordonsslag. Avbokning av fasta tider måste ske senast kl. 12.00 dagen före bokad tid om inget annat anges i avtalet. Vid utebliven besiktning debiteras besiktningsavgiften. |
| Jag har också rätt svårt att se att både tandläkaren, Opus och bilverkstaden bluff-fakturerar. Att de är vänliga och tillmötesgående i kundtjänsten kan ju bero på att hon bara inte ville ta fajten i telefon och bli kallad en massa fula ord. | |
| Ingen bluffaktura, den ramlar in per automatik då du uteblir, inga konstigheter. Att de betalade tillbaka utan tjafs tror jag berodde på att de var medvetna om att sidan legat nere en period under gårdagen, annars ser jag ingen direkt anledning till återbetalningen då de knappast bedriver välgörenhet. | |
|
Jaja... jag får ge mej mot majoriteten, Dock är det ju så att vem som helst kan gå in på deras sida och boka tider åt vilt främmande människors bilar... Då kan ju knappast dessa bilägare göras betalningsskyldiga för en besiktningstid de inte ens visste om var bokad... eller hur!? För var man ju tvungen att ange sitt personnummer (eller de sista 4 siffrorna iaf) och för att få tag i nån annans siffror måste man iaf. anstränga sej lite. /Jonas |
|
| Antalet som jävlas med andra är nog liten, men om de existerar så löses det enkelt med hjälp av en tillmötesgående kundtjänst. Kanske är billigare för dem att låta kundtjänst hantera dessa få fall, istället för att bygga ett dyrt men idiotsäkert IT-system. Och då är det trevligt att man kan slå OPUS en pling och så strycker de direkt fakturan utan tjafs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.