AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.238

Z3 och ett bra ljud, omöjligheten måste bekämpas

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Försöker få till lite bättre ljud i Z3:an. Det är ju inte helt lätt. Så himla trångt och svårt att bygga något vettigt. Har bara standard hifi och det är ju pinsamt dåligt. Det är ju dåligt så det är nästan bättre ljud ur en telefon högtalare.

Det jag gjort hittills är att byta till en Stereo av typ Pioneer med BT. Det blev ju inget bättre ljud, vilket var väntat.

Byte av frontar i kickpanelerna till Hertz koaxial med nya skrikare samt försökt göra högtalarlådor i kickpanelerna. Skillnaden blev väl att det låter lite klarare. Helt klart är det inte värt kostnaden. Förbättringen är minimalt bättre.

Kostnad hittills 5.000 kr till typ ingen förbättring alls.

Nu har man gått till nästa steg i processen. Slutsteg, för att få lite mer kräm i det hela.
Biltema har ett intressant alternativ till ett litet slutsteg av miniformat, med okej siffror. Som med lätthet placeras i handsfacket. Meningen är att jag skall driva fronterna med detta lilla minislutsteg. Vilket borde få dem att röra på sig lite. Kabeldragningen är precis klar och barnsligt enkelt.

Har dock inte hunnit testa ännu.

Vad tror ni? Har någon testat deras digitala minislutsteg? Ingen större information någonstans om detta slutsteg. Skruvade isär slutsteget och där står Nakamichi som tillverkare. Om jag inte missminner mig så är Nakamichi rätt bra grejer?

Jag är imponerad av tyngden av slutsteget och det känns riktigt rejält byggt på något sätt.

Blir det inte bättre ljud nu, vete fan vad man skall hitta på? Då blir det att försöka få in en liten SUB vid passagerarens fötter på något snyggt sätt. Lär ju inte bli större än 6,5" men borde ju ändå fylla ut ljudet lite.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Sådär nu var det testat. Även om installationen inte är riktigt klar ännu.

Måste säga att Biltemas lilla slutsteg är rätt imponerade för sin storlek och pris. Rekommenderas varmt. Om man inte söker det värsta ljudet.

Blev bra mycket mer tryck i sakerna. Och det hemska distande som förekommer av en klen stereo är borta. Man kan spela högt, och det blev helt klart en skillnad på trycket. Kör bara slutsteget på frontarna.

Här är länken till steget:
Länk

Fick med lätthet plats i handsfacket i Z3:an med enkel kabeldragning. Ström tog jag genom torpedväggen fram. och kopplade på uttag för att ladda batteriet.

Vi som har 6:or har ju ett stort tomrum på högersida i motorutrymmet. Där funderar jag på att trycka ner en 6,5" tub. Visst det kan vara fuktigt där. Men eftersom det är en sommarbil. Och jag knappt kör när det regnar så borde det inte bli något problem.

Tror att det kan bli rätt bra. Då basen blir placerad fram. Ljudet strävar ju bakåt vid fart. Borde bli bra mycket bättre än att placera en sub i bagaget.

Eftersom det redan idag finns en 7cm hål som går rakt in mot passageraren fötter från detta utrymme så kommer jag ta bort gummipluggen och köra in ett litet basrör där. Vilket borde göra att flåset även kommer in i kupén.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.