|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en läcka i grenröret eller packningen till grenröret och när vi försökte komma åt och lossa konstaterade vi att det är nog bättre å lyfta ur hela motorn å även passa på att byta koppling etc samtidigt. Någon som har något tips för hur man gör detta på den modellen jag har? En haynes-bok antar jag att jag måste skaffa...? Finns det någon elektronisk man kan köpa till paddan istället kanske..? Alla tips mottages tacksamt! | |
|
Kan inte hjälpa dig där tyvärr, men dela gärna med av dina erfarenheter efter jobbet är gjort. Hade även ställt frågan på gatbilar.se Många där som plockat ur motorerna flertal gånger. |
|
|
Jag tror du klarar dig med en haynes bok, det blir så kladdigt på paddan om du ska mecka och läsa. Kolla runt så finns det kanske någon i pdf form på nätet. |
|
|
Motorn måste inte hur, och att ta ur motorn för att man ska byta kopplingen är heller ingen anledning! Bara massvis med merjobb!! Man måste dock skruva ner höger sidas motorfäste helt och hållet och för detta så måste man avlasta motorn i framkant! Lossa motorkudden även på vänster sida så man kan lyfta motorn en 5-10mm.. |
|
|
Ja du ska man byta grenrörspackning på plats så måste man tyvärr ha händer och verktyg i storleksordning för en 3 åring. I alla fall på en M54 motor som har katalysatorer där.. Klart´tråkigt jobb att komma åt alla m7 muttrar som sitter i mellan rören då man inte ser och det tar i karossen då man ska försöka skruva. Det är i alla fall väldigt trångt på en E39 och jag tror ju inte det är mer plats på en E46:a om nu inte grenrören ser helt annorlunda ut |
|
| Ett sLänk här motor ok fungerar bra om man vill ta bort motorfäste på bilen. | |
| Asch det blev fel på länken..sök motor ok på biltemas sida så ser ni ett bra redskap om ni vill ta bort ett motorfäste och ändå ha koll på motorn. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du glömde bara mellanslag mellan ordet "sådant" och då blir det ju såklart en del av länken, klicka på länken så ser du "...Lyftverktyg/Motorok-500-kg-15845/ådant" Här är en fungerande länk Länk |
| Tack för hjälpen :) | |
|
Tack för svaren hittills.. @g0ry: Nä, motorn måste inte ut, men då det är så förbaskat trångt kommer det troligen innebära mer problem om den inte åker ut... Då den är 15 år gammal finns risken att både en och 2 pinnbultar går av när man försöker lossa grenröret vilket inte kommer vara bra... Vi ska testa och följa : Länk Men vet inte exakt hur stor skillnad 5mm gör i detta fallet. |
|
|
En sak jag har funderat på är om det är bättre att lossa hela framvagnen och släppa ner hela paketet under bilen vs att lyfta ut motorn fram och uppåt... Någon input på det? |
|
|
Har du tillgång till lyft ? Dom bilder jag har sett på motorlyft ur en E46 så blir det en brant vinkel på motor och låda när man har fronten kvar. Tror det är enklast att ta bort fronten , men då får du ta bort kylare o ac mm. Lådan kan du ta bort underifrån om du har lyft (enklare att jobba) och då är det nog enklare att lyfta ur blocket (delat) för dig. Jag har lossat subframen på E39:an då jag renoverade motorn på plats och det var slitigt det också. Vet inte hur jag skulle göra i ditt läge riktigt , det ända jag kan ge råd om är att skynda långsamt och var försiktig. |
|
| När vi gjorde motorbyte på polarens 325:a plockade vi motor/låda/framvagn som ett paket. pallade allt, lossade de skruvar som skulle loss och lyfte kraossen med "motorpacketet" kvar på golvet. Kräver dock tvåpelarlyft... | |
|
elbing: Det låter väldigt smidigt! Dock har vi gett oss på att försöka lossa grenrörshelvetet utan att ta ur motorn, kommit nästan halvvägs i demonteringen, ikväll ska vi se om det går att komma åt det bakre efter vi tagit bort det främre.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.