AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.194

Svårstartad E90 335i -2009; Är det bränslepumpen?

Sida 2 av 2
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Problem med bränslepumpen är jättevanligt i USA men här i Sverige är det inte lika vanligt. Jag upplever att kunskapen om 335an är rätt dålig på våra verkstäder generellt dock.

/DJ
Vad kostar högtrycksbränslepumpen och hur mycket arbete krävs för att byta den?
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Runt 5000kr inkl montering kostade min.
bo
39
bokar
BMW 428i Xdrive M
Vid 9600 mil tändes motorlampan i min 335:a som jag haft problemfri sedan jag köpte den ny 2008. Bilen ryckte vid gaspådrag, i övrigt gick den bra. Det tog 20 arbetsdagar och 30900 kr att åtgärda. Följande byttes: Bränsletryckgivare, tändspolar, högtryckspump, stift, lamdasond + diverse felsökningar. Mitt försäkringsbolag tog allt på maskinförsäkringen minus 5000 självrisk, 3000 tror jag om bilen gått mindre än 6000 mil. Därefter fick jag 2000 i stilleståndsersättning så slutligen betalade jag 3000 kr för detta.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Mycket möjligt att det är bränslepumpen som strular men så som du beskriver att bilen går jämt och känns pigg och som vanligt förutom att det tar längre tid att starta den. Vet inte hur stor skillnad på bränslesystem mellan e90 och e46. Iaf när jag fick problem med bränslepump på min e46 så var det helt annorlunda mot det du beskriver.
I mitt fall så började bilen hacka kraftigt och tappa kraften vid höga varv fast den startades direkt som vanligt. Det pågick i ca 2-3 veckor och sedan till slut så gick inte starta bilen alls länge. Byte pumpen och bilen gick som ny igen.
Så 5000 för enbart pumpen alltså.

Verkstaden menar bestämt att det är bränslepumpen, efter ett gäng andra förslag. Jag tvivlar dock ganska starkt, just med tanke på vad ni säger, att symptomen inte stämmer. Återkommer i morgon efter att jag hämtat bilen.
Visa användare
360
tompathepilot
Min gick fint förutom kallstarterna då den gick illa och rå ojämn tomgång.
tompa: Bytte du pumpen på grund av detta? Eller hände något mer som gjorde att du fick byta?
Visa användare
360
tompathepilot
Byttes pga av detta.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Har haft min inne på novation i Uppsala just för problem med att den tar lite tid att starta. De kom fram till att det var pumpen i mitt fall. Ska bytas om en vecka. Inga andra problem förutom just att den tar tid att starta.
7000 skulle det kosta men tar det på försäkringen.
Är en 2007 med strax över 9000 mil.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Kan tillägga att symptomen är precis lika med att det verkar helt slumpmässigt när den tar tid på sig och ej.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Feldiagnos på BMw brukar lösa problemet. Beroende på årsmodell och miltal kan man först kolla om något går på "Goodwill" efter ansökan, kolla om köpet innehåller nån försäkring och sen en maskinskadeanmälan på försäkringen(kolla villkoren på ålder/miltal, kan skilja rejält mellan olika boilag så inte alltid lägst årspremie är helhetssanningssägande).

Beträffande USA så är ett av skälen att soppan däröver är rena skräpet, likaså i England där den är halvdan i jämförelse med I Sverige(Norden) och som bäst i Tyskland.

Mvh
Asken
Nu är pumpen och en del där tillhörande prylar bytta och bilen startar som aldrig förr. Eftersom bilen servades och lite annat samtidigt fick jag en hel del rabatt, så jag är nöjd. Mycket tillfreds med bemötandet i övrigt också på Bilias verkstad i Kungsbacka. Ordentlig genomgång efteråt, proffsigt.

En fråga bara. När jag låser upp bilen är det något som låter och som jag inte hört förut. Påminner lite om ljudet av när oljetrycket pressas upp i en Smg-växellåda. Är det kanske bränslepumpen som pressar upp trycket redan när jag låser upp bilen?
Mi
22
Milan_83
BMW M3 E92 LCI
Tesla Model S
WGN, min bil låter likadant och vad jag läst mig till är det bränslepumpen (lågtrycks) som låter och det är normalt.

Milan Klacar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.