AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.196

Svårstartad E90 335i -2009; Är det bränslepumpen?

Sida 1 av 2
Min nyligen införskaffade E90 335i N54 är vid vissa tillfällen svårstartad. Startmotorn går ibland flera sekunder innan den tänder, oftast när den stått någon dag. När den är hyfsat varm startar den dock helt problemfritt. Efter att ha läst på utländska forum har jag lyckats komma fram till att en vanlig anledning till detta är bränslepumpen. Misstänker således att det kan vara det som orsakar mina startproblem också. Har även förstått att det är förlängd garanti på bränslepumpen i vissa länder.

Är det förlängd garanti i Sverige också? Någon som haft dessa problem? Hur har ni då gått tillväga? Tips?

Tack!!
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Vill minnas att min gick på 5000kr. Inte svårstartad men ojämn och rå gång på tomgång.
tompa: Ingen garanti på bränslepumpen alltså?

Ingen som har några andra tankar om vad som kan vara orsaken till min emellanåt svårstartade bil?
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
ingen förlängd garanti på bränslepump(arna) nej.

spridare, tändstift och bränslepumparna är vanliga bråkstakar.

har du trimmat bilen och kan utläsa ex. vilket tryck bränslepump levererar?
Första hand gissar jag på Tändstiften som ovan också nämnt. Hur långt har dina gått / rullat???
Buspelle
Finns naturligtvis flera tänkbara felkällor, men när högtryckspumpen är på väg att ge upp så blir bilen "svårstartad" i meningen att den inte tänder direkt och kan "bluddra" lite efter start. Nästa steg är att bilen går ner i "nödgångsläge".
Bilen är helt original och har rullat 4300 mil.

Jag blir inte riktigt klok på när den är svårstartad. Det är inte alltid vid helt lika tillfällen. Först trodde jag det var när den stått under en hel dag, eller en natt. Men ibland startar den helt normalt även vid dessa tillfällen. Men oftast är den som mest svårstartad när den stått en lite längre tid. Däremot har den jämn och fin tomgång, vilket inte är ett tecken på risig bränslepump som jag förstått det?

Hur ska man gå vidare, vänta tills bilen inte startar alls? Eller kan det vara så att den helt enkelt är lite svårstartad ibland? Har inte haft N54-motorn förut, ska man rå om den på något särskilt sett för att den ska må bra? Hörde till exempel att man bör låta den gå en stund på tomgång innan man stänger av den, så att oljan får gå några varv. Något annat?
Buspelle: Vad menar du med "bluddra"?
Att den går ojämnt och misständer typ mellan åt = bluddra / blöddra.
Clintan: Det upplever jag inte att den gör. När den väl startat går den finfint.
Okej. Får en känsla av att du skulle kollat dina stift.
Kan vara att de stoppat i 4000 mila stift och de eller något av dem är på bommen.

Finns så många olika sorter som tex 4000, 6000 och 10000 mila stift som exempel.

Har du inga problem i övrigt som tex när du kör utan det rör sig bara om vid uppstart, så tror jag inte på pump eller annat.
Ok, tack för tips. Såg i serviceboken att tändstiften var utbytta redan vid ca 1000 mil. Det gör man väl inte om det inte är något som krånglat? Ska kika på tändstiften vid tillfälle.
Låter som något varit fel ang dem tidigare. Kan du se om de bytte alla eller enbart något / några?
Var tydligen vid 2700 mil, inte vid 1000 som jag först skrev. Har bara en ikryssad ruta att gå efter, så är osäker på om samtliga byttes eller ej. Brukar tänndstiften bråka på denna motorn/bilen?
Vet ej. Har själv aldrig haft problem med dem NGK Iridium stift jag kör med. Byter mina på 4000 mil. De ska hålla 6 enligt uppgift, men det har bara blivit så för min del.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Original stift brukar inte strula på denna bil vid normal körning.
Att man på nätet kan läsa hur många byter med kortare intervall beror ofta på trimning. Då är det vanligt med misständningar när stiften inte orkar längre.

Istället för att vi ska gissa oss fram så se om du kan få tag på en dosa och läs av värden på så många parametrar som möjligt.
Will do! Tack!
Är det svårt för BMW-verkstaden att kontrollera om det är fel på högtrycksbränslepumpen? Med tanke på att det är ett så pass vanligt fel på 335i?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har inte läst allas inlägg här och därför inte vet om någon har redan sagt det men ett halvdåligt batteri kan orsaka långstart.
Själv har jag åkt en gång med ett dåligt batteri som jag inte visste alls att det var dåligt. Det gick att starta bilen och det tog några sekunder men jag trodde att det är så det ska vara på en äldre bil. Men sedan när jag fick ett annat batteri av en polare så tänkte jag att jag testar att byta ut det mot min. Bilen startade på millisekunder.
Jag trodde inte att det kan bli sån skillnad av att bara byta ett batteri.

Plus att en 335:a kräver nog en del kapacitet antar jag.
Bilen är inne på verkstad just nu och har så varit några dagar. Ganska säker på att det är bränslepumpen som strular. Men det har tagit en jäkla tid för BMW att ta reda på det, många bud innan de kom fram till bränslepumpen. Ska de vara så jäkla svårt att konstatera detta när felet är så pass vanligt på 335i?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är inte helt lätt, beroende på vem som tar i det och om det finns erfarenhet. BMw har ändrat km-antalet då stiften ska bytas påN54-motorn nyligen, nu är det 4k mil. Batteri kan likväl påverka, om den stått ett tag hos handlare oladdad och tömts är nog batteriet dags att bytas. Har du nån garanti på bilen? Batteri måste specifikt testas i servicedatorn, den larmar inte generellt. Högtryckspump, spolar, injektorer. Stift byts i samband med dessa åtgärder genomförs, ofta på förlängd garanti. Du kan ju kontakta de servicestämplarna i boken, då kan man om man ber snällt få fakturakopior och då ser man allt som gjorts. Nyckelavläsning säger vad som behöver göras och vid vilka km saker tidigare gjorts. Är det Wölkes som kikar på den?

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.