AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.950

Vad gör BMW på en E60/E61 LCI vid fordonskontroll?

oc
78
occe
125i cab -08
Hej,

Min BMW har passerat 12.000 mil och ska in på service, bromsbelägg och passar även på att byta olja.

Men den ska även in på fordonskontroll. Vad gör BMW på en E60/E61 LCI (2008) vid fordonskontroll? Finns det någon lista på punkter de går igenom?

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja det gör det. Det är faktiskt en ganska tråkig kontroll.. nästan 1000 kr kostar det. Jag har nyss gjort det och har även gjort de på tidigare E60'is.

Dom kör ju med liknande lista. Man kan kalla det för en besikning egentligen.

Underrede

 Byt olja och oljefilter
 Kontrollera överföring för läckor
 Kontrollera bakaxeln för läckor
 Kontrollera visuellt bränsletank, ledningar och anslutningar är täta
 Kontrollera kondition, placering och montering av avgassystem. Tentamen efter läckor.
 Kontrollera servostyrning för läckor. Kontrollera vätskenivån, lägga om det behövs.
 Kontrollera styrning av frånvaro av lek, kondition fjädring parallellstag, framaxelleder, styrlänksystem och gemensam skiva.
 Kontrollera total tjocklek på främre och bakre skivbromsbeläggen genom att använda specialverktyg. Om byte är nödvändigt: Undersök bromsskivan ytor. Rengör bromsbelägg kontaktpunkter i bromsok. Smörj hjulcentre nav. Kontrollera tjockleken på parkeringsbromsbelägg endast vid byte bak bromsbelägg.
 Kontrollera bromssystem anslutningar och ledningar är täta, skador och felaktig placering.
 Kontrollera om fri rörlighet för parkeringsbroms kablar. Justera vid behov.
 Kontrollera alla däcktryck (inkluderar reserv). Korrigera vid behov. Kontrollera kondition däck (utsida (vänster / höger)), däckslitage och mönster; i fråga om ojämn slitbana slitage, justera hjulinställning om så önskas.

2. Motorutrymmet

 Läs ut diagnossystem.
 Kontrollera motorns kylsystem / värmare slanganslutningar är täta. Kontrollera kylvätskenivå och frostskyddsvätska nivå. Lägg kylvätska om det behövs.
 Kontrollera nivån på broms / kopplingsvätska i behållaren. Tillsätt vätska om det behövs.
 Kontrollera spolarvätskenivå och antifrysskydd. Fyll och / eller korrigera vid behov.
 Kontrollera luftkonditioneringen för drift.
 Återställ serviceindikator.

3. Kaross / Elektrisk

 Kontrollera batteriets elektrolytnivå och tillsätt destillerat vatten om det behövs.
 Genomför batteribelastningstest.
 Kontrollera belysningssystemet, det vill säga: strålkastare, dimljus, parkering, back-up, registreringsskylt, inredning (inklusive karta läslampor), handskfack, ficklampa, belysta makeup speglar, bagageutrymme / område ljus.
 Kontrollera instrumentpanelen och instrumentbrädan belysning.
 Kontrollera alla varning / indikatorlampor, kontrollera kontroll.
 Kontrollera blinkers, varningsblinkers, bromsljus, horn, strålkastare dimmer och blinkbrytare.
 Kontrollera vindrutetorkare och spolarsystem (er); torkarblad, spolar jet positioner.
 Kontrollera kondition och funktion av bilbälten.
 Visuellt undersöka SRS airbag enheter (förar-och p *** enger) för trasiga omslaget, tydliga skador eller utmätning av dekaler, dekorationer eller tillbehör.
 Kontrollera centrallås / dubbla lås.
 Byt batterier för larm fjärrkontroller i alla huvudnycklar.
 Olja huva, bål och gångjärn. Fett huva, bål / baklucka och dörrlås. Kontrollera funktionen av alla spärrar.
 Byt mikrofilter. (OBS: Minska utbytesintervall vid dammiga driftsförhållanden).
 Kontrollera värmare / luftkonditionering fläkt, bakruta defogger.
 Kontrollera backspeglar.

4. Sista Inspektion

 Väg-test med kontroll av bromsar, fjädring, styrning, koppling / manuell växellåda eller automatisk växellåda.

Inspektion II

1. Underrede

oc
78
occe
125i cab -08
Tack för svar!

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Undrar hur noga dom gör det egentligen. 1000 spänn på BMW är väl inte mycket mer än 45 minuter. Känns som dom fuskar en hel del tror jag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var har du fått listan ifrån F-tar?

Det som står där kan inte ingå i en kontroll. Tänker på punkter som:

-Byt olja och oljefilter
-Byt batterier för larm fjärrkontroller i alla huvudnycklar.
-Byt mikrofilter

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag har den på svenska hemma.. Eller jag har ett par papper på dem jobben sparade. Sist var jag med under denna service (lämnar inte alpinan ur sikte) och det gick lika fort som en vanlig besiktning. Huruvida noga dem var kan ja inte svara på.. Jag frågade inte på varje punkt precis ^^
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Listan är inte korrekt. Oljan byt tex inte.

Jag hade skippat kontrollen. Är ngt fel på din bil märker du det istället för att betala för en felsökning vilket en fordonskontroll är i mina ögon.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Värt att veta är att de tagit med de servicerna som jag var in för förutom fordonsinspektion.

-Olja filter
-Tändstift
-Microfilter
-Fordonsinspektion

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.