|
|
|
|---|---|
|
Hej det är så här att jag har en E39 523i 99/00. Jag är fruktansvärt osäker när det gäller motorerna som sitter i E39. Har man m52b25 eller är det m52TU25? Jag vet att man helst ska undvika att turbomata m52, men enligt rykten utan källor så sägs det att TU'n är stålfodrad vilken gör att man kan ladda mer än 0.4. Är det någon som vet? Eller ifall det nu inte går, passar m54b25 i min kaross, med el, box och allt dylikt? Tack på förhand. :) It's not the fart that kills, it's the smell. | |
|
Bäst är och satsa på M50 eller M54. M54 passar inte rakt i med boxar och sånt det är olika tyvärr så du får göra om.. att turbo mata en M52 har jag hört är bort kasstade pengar, så köp en M50b25 eller en M54b30 |
|
|
Hej tack för ditt svar, hur ser det ut att plocka ner en M50b25 i E39'an? Tänkte ifall det gick och man kanske kan montera M52'ans topp m50? It's not the fart that kills, it's the smell. |
|
| har inga erfarenheter av det tyvärr bara sånt jag läst men kolla på ppf forum om du får svar där, för här på autopower är det mest orginal nissar | |
| Med tanke på att nyare e39 har m54 så borde väl de vara de enklaste att få de att lira tycker man! m50b25iv är ju annars en fruktansvärt potent motor att överladda, Finns ett gäng helt originala m50 med över 500 skottsäkra hk som körts i flera år utan ras, vet tom 1 med närmare 700hk som höll fint original! Så den motorn hade jag satsat på om du tänkt köra med oöppnat! M54 vet jag oxå är riktigt hållbar, men inte som m50! | |
|
Tack ändå Henrik :) Absolut så är ju m50 favorit motorn när det kommer till byggen. Dock vill jag inte ha en E34 utan min kära E39 :) Men passar just M50 på E39 och M52's topp så kan det ju vara en idé. Har ej heller lust att sälja min för att sedan köpa en likadan fast ett år nyar för att få rätt motor till bygget. Jag själv tycker inte det ska skilja sig nått mellan M52 och M54, det är ju samma bil för helsikke! :( Man bör kanske ringa till BMW och höra, av alla så är ju det dom som borde veta. It's not the fart that kills, it's the smell. |
|
|
Folk har ingen koll som vanligt. Ja, du kan överladda den motorn du har. Den har stålfoder så det går finfint. Ingen idé att byta till en annan maskin om din är frisk. Satsa på ett bra eftermarknadssprut som maxxecu, vipec eller ecumaster. |
|
|
Alpinaturbo: så det är som jag förmodade att TU motorn är stålfodrad och vanliga m52 är inte? Med vänlig hälsning It's not the fart that kills, it's the smell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.