AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.091

Stark lukt från AC (M3 E90)

Köpte en M3 E90-11 i vintras och nu när värmen äntligen börjat komma körde jag igång AC:n. Ganska snart (ca 8-10 sek) kommer en stark och obehaglig lukt som ligger kvar. Så småningom minskar denna (eller om man vänjer sig?), men när man slår av AC:n återkommer lukten starkt igen.
Haft på AC:n en längre tid och fläktarna för fullt för att ”vädra ut” ett flertal gånger, men ingen skillnad. Den kyler bra, men som sagt luktar inte kul…

Någon som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra?
Tacksam för tips!!
Visa användare
26
Alle_
Ferrari F430 Spider -08
BMW M5 -06
BMW M3 -04
Prova detta; Länk

Kolla även mikrofiltret, är dom dassiga kan det komma lukt därifrån också

Hjälper inte detta får man lämna in bilen på en utförlig AC-rengöring

Mvh
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Har grannen hittat sin katt? ; )

Normalt brukar odören komma från AC:n om bilen är avställd/oanvänd under en längre tid.
Att sätta på AC:n fullt med värme för att blåsa rent brukar hjälpa.
Alles tips ovan var intressant.

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Har läst i andra inlägg här på AutoPower, att Granngården säljer ett heavy-duty-medel för 59 kronor som heter "Virkon-S".

Det är ett desinfektionsmedel som bla används på bondgårdar för att hålla bakterier och virus i schack, innehåller ozon och tydligen är grymt effektivt mot bakterierna. Sägs ta död på bakterier och all dålig lukt på 30 minuter, har inte prövat själv dock.

Man späder vätskan med vatten och sprayar in i luftutblåsen.

Länk

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
borde väl funka bättre att spraya i luftintaget till AC:n ? :)
Tack alla för snabba svar och bra tips!!

Hobbe Z4: Hmm, nu när du säger det har det faktiskt varit ganska lugnt med katter i området :) 
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Halloj, jag har fått hem Virkon S men hittar ingenstans hur en lagom blandning ska vara. 50g påsar fick jag hem.
Någon som vet?

Min bil:

Länk

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hittade doseringen 10g till en liter vatten. Jag som köpt tre påsar...150 gram. Kommer räcka hela livet ut ;-)

Min bil:

Länk

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På E39 tar du bort rörkrökarna mellan torpedväggen och kupéfiltren och sprayar in medan fläkten går lite sakta.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar ska bli!

Min bil:

Länk

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Har också haft lite unken lukt i min AC köpte av en slump denna Länk när jag var hemma i Danmark sist. Man ställer den på golvet fram med motorn i gång och fläkten på max cirkulation sedan sätter man igång sprayen som sprayer i kanske 3-4min och sedan låter man bilen gå i ytterligare kanske 5min.

Funkade över förväntan faktisk för 40:- Biltema har en liknande produkt men i Sverige kostar allt det dubbla bara men ändå:-)
Länk

Lycka till

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Här är den jag köpte, inte dyrt och effektiv enligt många. Känns bättre tycker jag att spraya direkt in i systemet.

Länk

Min bil:

Länk

Tack för tipsen - super!!
/Björn
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer, det är ju lätt att komma åt och spraya direkt in i systemet.
Om man har värmen på eller inte har ingen egentligen betydelse för själva AC-rengöringen då evaporatorn sitter före värmeväxlaren.

Däremot tänker jag att om man drar på full värme och därmed har 50-70 grader på värmeväxlaren så är det ett utmärkt sätt att förånga decinficeringsblandning+gammalt äckel och sprida ut det i bilen vilket kanske är en nackdel. :)

Spray med fint munstycke som ger en dimma är bra, sen har ju evaporatorn en avrinning redan så att överflöd rinner ut under bilen.

Jag satte luften på enbart mittutblås, blandningsvred på blått (hoppar över värmeväxlaren för att inte lorta ner den!) och stängde alla utblås. Öppnade sedan dörrarna så att enda luftutblåset var kanalerna som går ut till dörrarna. Där hängde jag handdukar längs sidorna. Sen sprayade jag för kung och fosterland in i luftintaget, först med fläkten på lägsta hastighet för att undvika att allt bara slungas ut på väggarna INNAN evaporatorn. Sedan 5 minuter med fläkten på full fart, men utan värme. Satte den på lägsta och spratade in en rejäl dos till, lät sedan fläkten stå o gå på hög fart i 15 minuter. Det var helt doftfritt i fyra år efter det, nu har jag märkt det börjar lukta lite igen efter fem år. Dags för ny omgång!

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Som sagt Virkon is that shit.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har det i poolen numera istället för vanligt klor. Nackdel är att vattnet blir lite "färgat".

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

olaO: får jag köpa en påse av dig?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse du får en gratis vid avhämtning! Ta med dig M5:an så får jag prova den.

Min bil:

Länk

Hehe, jag bjussar på fika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.