AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.425

Hur stoppar vi bilhatarna?

Sida 3 av 3
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
@pinnenx

Och nu ska jag svara dig precis som du svarade mig. Var skrev jag det?

Du var naturligtvis ute varje kväll dessa finniga ungdomar I BMW gasade förbi din lägenhet och försökte stoppa dem. Eller satt du med knuten näve i fickan och skrev på något forum?

Precis som du gör nu efter att jag skrev, vad gör du på ett bilforum.

Så bilister som kör förjävligt skall stoppas och cyklister och gående skall vi låta hållas, eller? Du kom ju inte med ett svar. Skärp till dig nu.
Ett starkt argument är att 30 är dåligt för miljön. Den optimala hastigheten för en bil är ca 80 km/h, om man med "optimal" menar låga utsläpp. Utsläppen ökar både när man kör långsammare och fortare. Detta har jag fått bekräftat av Trafikverket - de är medvetna om det, men har andra faktorer att ta hänsyn till, som:

- gnällande boende
- olycksrisker
- dåligt vägsystem
Kul att debatten har kommit igång.

Det som lätt glöms bort i debatten generellt är att hastighetgränser i Sverige tyvärr sätts efter värsta tänkbara scenario. Det lämnas mycket lite ansvar till den enskilda föraren att själv anpassa hastigheten efter omständigheterna.

På vissa villa gator, andra centrala gator med mycket cyklister och gångare kan till och med 30 km/h vara alldeles för snabbt medan det på två-filiga stora transportleder i städerna är omotiverat långsamt.

Om några år när vi (troligen då inget maktskifte är på gång i Malmö) har 30 gräns från att man kör av E22 ända fram till sin destination då gäller alltså denna hela dygnet runt på ALLA gator.

Tidigare när någorlunda förnuft rådde kunde man köra uppemot 70-80 km/h på dessa breda fina transportvägar där det aldrig förekommer cyklister eller gångare. Helt plötsligt ska ALL trafik rulla i max 30 för att det eventuellt kommer leda till nåt sparat liv per år.

Olyckor kommer alltid inträffa och ja det finns en risk med att befinna sig ute i trafiken MEN, även om det tydligen är politiskt inkorrekt att säga så, vad är det inte värt samhällsekonomiskt att människor och gods kan förflyttas effektivt.

Vad är ett liv generellt värt egentligen?

Om det nu är oväderligt för samhället varför tillåter vi då människor att; dricka alkohol, röka, äta fet mat, sitta still, sola, utöva farliga sporter m.m.

Jag kör typiskt en halvtimmes körning genom stan en vanlig vardag på de större transportlederna som skulle drabbas av ytterligare en hastighetssänkning. Jag uppskattar att jag nu förlorar mellan 5-10 min per dag pga av 50-40 sänkningen (då trafiken flyter mycket sämre nu). Det ger ca. 30 h per år vilket för staten innebär minskade skatteintäkter på uppskattningsvis 15' per år BARA för mig.

Nu kanske inte alla jobbar mindre för att de har längre transporter men vi kan säga att 10 tusen malmö bor gör som jag då är det 150 000 000 kr i minskade skatteintäkter BARA för Malmö kommun.

Jag är övertygad om att de pengarna gör mer nytta inom exempelvis cancerforskningen eller något annat område. Varje år dör runt 20 000 människor i Sverige i cancer. I trafiken omkommer strax över 200 (!) per år. Satsar vi 100 gånger mer samhällsresurser för att förebygga cancer?
Saxat från DI.se

"En 15-årig pojke som sent i söndags kväll blev påkörd i en korsning i Nacka utanför Stockholm har avlidit på sjukhus, skriver Nacka Värmdö Posten på nätet.

Enligt polisen var det en epatraktor som körde på pojken. Den 16-åriga föraren och två passagerare skadades lindrigt vid olyckan. Ytterligare ett 20-tal ungdomar befann sig på platsen vid olyckstillfället.

En utredning har inletts och polisen misstänker bland annat drograttfylla och olovlig körning, skriver metro.se."

På vilket sätt hade en 30 km/h gräns hjälp i detta fall? Jag tror inte drograttfulla bryr sig om hastighetsbegränsningar även om en EPA traktor inte ska kunna rulla snabbare än 30 (?)

Detta visar med all tydlighet att Polisen och politikerna måste satsa på andra åtgärder istället!
Tremolo: för att förtydliga, jag menar förståss i befintlig stad. Jämför hur Stockholm såg ut för 50 år sedan med dagens utseende.
Pi
96
PinnenX
325i-05
@Iwarsson

Om du kommer med en fråga så lovar jag att svara......

En fråga till dig. Var skriver jag att trafikreglerna inte gäller för cyklister o fotgängare? Läs om läs rätt!

Och hur tycker du jag skulle ha stoppat idioterna som testade topphastigheten på sina bilar på en gata obetydligt bredare än en cykelväg? Man får tycka vad man vill om att stänga av gator men i det här specifika fallet har det löst en stor del av problemet så jag är nöjd
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
@PinnenX

"Nu tror jag ju inte det är någon direkt Einstein att datorsimulera effekterna av en krock i olika hastigheter så det här med att behöva att faktiska olyckor att ta statistik ifrån känns kanske inte helt nödvändigt"

"Jag skulle vilja påstå att många som pendlar med bil gör det av ren slöhet, jag själv inräknat. Hade de som kunnat åkt kollektivt alt cyklat hade det antagligen blivit bra mycket bättre "plats" för de som av olika anledningar måste köra bil o vi hade kanske sluppit biltullar o annat politiskt sanktionerat elände i trafiken "

"Ja, jag tror det är många som tar bilen för att de tycker det är "kul" eller bara av ren slöhet. För mig tar det 10 min med cykel o ungefär 15 min med bil eller buss, trots det kör jag alltför ofta bara för att det är bekvämt, o jag är garanterat inte ensam om detta. Själv bor jag vid den tidigare nämnda "bilförbjudna" gatan i Malmö o för mig personligen ser jag bara fördelar med att bilarna har försvunnit. Var rätt less på alla finniga snorungar i pappas BMW som använde just den gatan för att imponera på sina likaledes finniga flickvänner. Är ett rent under att ingen har blivit ihjälkörd "

"Vet inte riktigt hur du kunnat läsa in i det jag skrivit att jag på något sätt försvarar cyklisternas beteende i Lund o även i Malmö för den delen?! Som har nämnts tidigare i tråden hade så klart det ultimata varit att helt skilja cyklister, fotgängare o bilister från varandra i trafiken men som också nämnts tidigare är det ju i praktiken omöjligt i många städer"

"Pekpinne eller inte så tycker jag att bekvämlighet är en ganska dålig ursäkt för att helst vilja köra bilen ända in i butiken...... Du får så klart tycka precis vad du vill "

"För att återgå till Malmö o utan att lägga några partipolitiska värderingar i det hela, så är det ju faktiskt ett folkligt valt styre som lagt fram förslagen o drivit igenom förändringarna i Malmö så det där med att det är en liten grupp som skriker högt stämmer kanske inte riktigt med verkligheten..... Jag kan villigt erkänna att jag definitivt inte sympatiserar med allt som gjorts i Malmö men alla förslag som kan minska okynneskörandet inne i våra städer står jag definitivt bakom"

"Så för att vara på ett bilforum måste man förespråka att den smala stadsgatan utanför ens lägenhet ska användas för "streetrace"? Tyvärr tycker jag nog att din kommentar kvalar in på topp 3-listan för hyfsat ogenomtänkta inlägg"

"Om du kommer med en fråga så lovar jag att svara......

En fråga till dig. Var skriver jag att trafikreglerna inte gäller för cyklister o fotgängare? Läs om läs rätt!

Och hur tycker du jag skulle ha stoppat idioterna som testade topphastigheten på sina bilar på en gata obetydligt bredare än en cykelväg? Man får tycka vad man vill om att stänga av gator men i det här specifika fallet har det löst en stor del av problemet så jag är nöjd"

@PinnenX

I en tråd som heter "hur stoppar vi bilhatarna" har du skrivit att finniga BMW-förare kör hejvilt. Skrivit att min kommentar kvalar in på topp 3-listan för hyfsat ogenomtänkta inlägg... Du har hela tiden undvikit att ge någon form av egen åsikt i "hur stoppar vi bilhatarna"? Eller som trådskaparen skriver "Vad finns det för egenvärde i att gång på gång djävlas med de som behöver använda bil som transportmedel för att ha möjlighet att försörja sin familj och arbeta in skattekronor till staten?"

Pinnen, du skrev kommer du med en fråga så lovar du att svara. Det gjorde du inte. Ska vi låta cyklister och gående hållas med att fortsätta bryta lagar och regler? Du svarar svamlande om att du inte skrivet att trafikreglerna inte gäller dessa. Korrekt, men ska vi låta dem hållas? det ÄR en fråga och den var riktad till dig.

Jag bryr mig inte om hur du skulle stoppat de bilister som körde som galningar utanför din bostad. Men jag antog att du skulle lösa det på ungefär samma sätt som du argumenterar på ett forum, dvs inte alls...

Så, på med skämsmössan och håll dig till tråden och försök (även om du har problem med det) att svara på frågorna du får här.

Det finns många intressanta uppslag i tråden och jag tror att om det var lika stort fokus (från polisens sida) på de gående och cyklande i trafiken. Dvs att de också håller sig till lagar och regler, så skulle vi ha mycket färre tillbud och olyckor i stadsmiljö och alla skulle kunna ha ett högre tempo.

Jag är också ohyggligt trött på hur bilisterna hela tiden skall användas som statens kassako.

Tänk vad pengar staten skulle få in på att bötfälla alla som genar över gator, går mot röd gubbe, cyklar mot enkelriktat mm...

Pinnen, du är dum på riktigt alternativt har otur när du tänker. Jag följer gärna tråden men kommer inte att lägga mer energi på dig. Du har ju inga andra ståndpunkter än att ANDRA gör fel.

Trafikverket pratar om optimal hastighet på 50-70 km/h, om man med optimal menar förbruka lite bränsle, samt gör även skillnad på körning i tätort...

"Vid de tillfällen det är möjligt att ha konstant fart förbrukas minst mängd bränsle vid en hastighet på 50-70 km/tim."

"Vid körning i tätort är det svårt att ha en helt jämn hastighet på grund av trafikljus, korsningar, övergångställen med mera. Här spelar hastigheten stor roll för hur mycket bränsle ett fordon förbrukar. I en trafikmiljö med flera stopp blir bränsleförbrukningen mindre ju lägre hastighet du håller. Vid körning på en mindre gata med många stopp är det mer optimalt med en lägre hastighet. Om trafikens verkliga medelhastighet på en lokalgata i centrum sänks från 50 km/tim till 40 km/tim minskar det utsläppen av koldioxid med ungefär tio procent. "

-- Citat från Trafikverket. pdf: Länk
Pi
96
PinnenX
325i-05
@Iwarsson

Du läser det jag skriver som djävulen läser bibeln....

- När jag pratar om finniga tonåringar gäller det en specifik gata i en specik stad, vilket framgår rätt tydligt av min text. O är det något som jag är helt övertygad om har ökat "bilhatet" är det just hur många bilister betett sig på just den gatan

- Att stänga av den specifika gatan löste det specifika problemet på ett alldeles utmärkt sätt

- Givetvis gäller trafikreglerna alla i trafiken, har fortfarande inte knystat ett ord om att cyklister o fotgängare på något sätt skulle vara undantagna

- Och för att återknyta till trådrubriken tror jag faktiskt att "bilhatet" till viss del skulle lätta om vi blev av med åtminstone en del av "okynneskörandet". Om inte annat skulle framkomligheten i städerna bli bra mycket bättre o behovet av vägtullar, farthinder o avstängda gator etc skulle kanske minska. För att inte tala om hur miljön i våra städer skulle bli bra mycket bättre. Jag är helt införstådd med att det finns människor som måste använda bil i sitt dagliga liv o jag tror det är just dessa människor som skulle bli hjälpta av ovan

Det räcker ju inte ens med 30-sträckor här i Sthlm för att miljömupparna ska bli glada utan det är på mode att också ha väggupp överallt där de tror alla sitter i SUVar och kör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.