|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Enklaste sättet att stoppa bilhatarna torde väl vara att inte rösta på dom. Dom är ju en liten men ganska högljudd grupp så dom torde vara lätta att känna igen och undvika. | |
|
För att citera Christer Hydén, professor emeritus i trafikteknik: "I städernas inre delar är förutsättningarna för att skapa bra och attraktiva separerade system mycket små. Dessutom är det en självklarhet att de oskyddade trafikanterna skall ha en dominerande plats i dessa delar. Det är ju som fotgängare – och delvis som cyklande – som man verkligen kan utnyttja och uppskatta stadens alla fördelar." Jag gillar också att köra bil, men man måste inse att om alla tänkte "ALLA ska FÅ köra bil överallt" så skulle centrala delarna av våra storstäder som sagt bestå av parkeringshus och stora leder, för att få plats med all trafik och att alla ska parkera. |
|
|
"Det är ju som fotgängare – och delvis som cyklande – som man verkligen kan utnyttja och uppskatta stadens alla fördelar" Vilket högtravande struntprat. Säg det till de som pendlar med bil från förorten. De gör det säkert för nöjes skull. Den här illusionen att det går att åka kollektivt är bara tröttsam. Det är inte ovanligt att det tar dubbelt så lång tid även i större städer. ------- //Lövet |
|
|
Jag hoppas att vederbörandes titel inte togs med i syfte att ge uttalandet/åsikten större tyngd!? Som någon nämnde innan, det tycks funka ganska bra i många större städer utomlands. Man kan naturligtvis välja att bygga så det fungerar, det är ingen naturlag som beskrivs. Återigen det bästa är att ge bra förutsättningar åt alla trafikslag. |
|
| Jag skulle vilja påstå att många som pendlar med bil gör det av ren slöhet, jag själv inräknat. Hade de som kunnat åkt kollektivt alt cyklat hade det antagligen blivit bra mycket bättre "plats" för de som av olika anledningar måste köra bil o vi hade kanske sluppit biltullar o annat politiskt sanktionerat elände i trafiken | |
|
Med bil tar det 12 minuter till jobbet för mig. Kollektivt 45 min. Cykel 1.5h. Nån som tror att man åker bil för att det är kul? Jag har inte tid att "uppskatta staden" 3 timmar om dagen. Vilket fullkomligt trams av Christer Hydén (som antagligen bor i subventionerad hyresrätt på promenadavstånd från jobbet). ------- //Lövet |
|
| Ja, jag tror det är många som tar bilen för att de tycker det är "kul" eller bara av ren slöhet. För mig tar det 10 min med cykel o ungefär 15 min med bil eller buss, trots det kör jag alltför ofta bara för att det är bekvämt, o jag är garanterat inte ensam om detta. Själv bor jag vid den tidigare nämnda "bilförbjudna" gatan i Malmö o för mig personligen ser jag bara fördelar med att bilarna har försvunnit. Var rätt less på alla finniga snorungar i pappas BMW som använde just den gatan för att imponera på sina likaledes finniga flickvänner. Är ett rent under att ingen har blivit ihjälkörd | |
|
Bekvämlighet kan väl också vara en anledning. Många har barn och behöver göra en rad kortare turer som med bil är betydligt enklare. Vill du åka cykel gör det men sluta kom med pekpinnar åt alla andra! I Malmös fall är ju trenden ganska tydlig, något som bland annat Sydsvenskan belyst med flera artiklar. Är man fortfarande osäker kan man ju ta en sväng längs "affärsstråket" och notera alla tomma lokaler på sk A-läge. Vi får se hur långt det går och hur länge man är beredd att betala dyra pengar för att "bo mitt i stan". Kanske är smart att värna de skattebetalare som finns kvar... |
|
|
@PinnenX. Jag bor i Lund och är lika förfärad över dessa cyklister som intar rollen som Kamikazepiloter närhelst de kliver på sina tvåhjuliga orosmoment. Det går inte en dag utan att man nästan kör över någon. Jag kan utan att överdriva säga att jag håller alla dessa 10/20/30/40 och 50km/h men det är inte problemet. Problemet är att cyklisterna fullkomligt struntar i alla andra trafikanter. Jag håller med Lövet i hans resonemang. Skall bilister vara alla Fjällrävenracers eviga orsak att bryta alla regler dagligen? |
|
|
@Iwarsson Vet inte riktigt hur du kunnat läsa in i det jag skrivit att jag på något sätt försvarar cyklisternas beteende i Lund o även i Malmö för den delen?! Som har nämnts tidigare i tråden hade så klart det ultimata varit att helt skilja cyklister, fotgängare o bilister från varandra i trafiken men som också nämnts tidigare är det ju i praktiken omöjligt i många städer @Keiser Pekpinne eller inte så tycker jag att bekvämlighet är en ganska dålig ursäkt för att helst vilja köra bilen ända in i butiken...... Du får så klart tycka precis vad du vill |
|
| Visst får man ha olika åsikter, problemet med "ena sidan" är att det låter som om det är enda vägen. Personligen ser jag det inte som en ursäkt utan en anledning. Av utvecklingen att döma tycks jag inte vara ensam. Som nämnts tidigare är det en ganska liten grupp som skriker ganska högt. | |
| Ursäkta stavningen, går lite fort på telefonen ibland. | |
|
PinnenX: Äntligen någon som kan se utanför sin egen "bilfixering". Keiser: Jag väljer hellre att lyssna på forskare inom trafikteknik och trafiksäkerhet än på lösa argument från en vanlig trafikant som "tror" sig vara expert pga. att man kör mycket bil/haft körkort länge. 3/4 av Sveriges manliga bilister anser sig vara bättre än medelföraren, det säger väl en hel del om folks överskattande av sin egen förmåga och kunskap om trafik? andreas_lofgren: Att jämföra bil med kollektivtrafik kommer aldrig att kunna vara en rättvis jämförelse. En bil stannar ju inte på hållplatser. Sen är det rätt intressant att man som trafikant accepterar att stå i köer 15 min som bilist, men är bussen sen 5 minuter så blir man förbannad. Detta finns det forskning på. Och jag håller med om att kollektivtrafiken är på många ställen inte ett val. Framför allt inte barnfamiljer. Självklart ska bilen fortfarande finnas kvar. Problemet är ju att många arbetsplatser finns i centrala delar av städer, vilket gör det svårt att få plats att alla ska köra bil till sitt jobb. Iwarsson: Jag är uppväxt i Lund och håller med om att cyklister inte följer trafikreglerna. Man måste vara uppmärksam som bilist i Lund. Lunds centrala stadskärna är som du säkert vet från medeltiden. Lund är helt enkelt inte byggt för att alla ska köra bil från utkanterna in i centrum. Även för Lund som i Stockholm fanns planer på att riva hela områden söder om Mårtenstorget, bland annat Nöden för att bereda plats för en flerfilig trafikled. Om ni kan något om arkitektur/stadsplanering så inser ni att det är en väldig tur att sådana planer aldrig förverkligades. |
|
|
@Keiser För att återgå till Malmö o utan att lägga några partipolitiska värderingar i det hela, så är det ju faktiskt ett folkligt valt styre som lagt fram förslagen o drivit igenom förändringarna i Malmö så det där med att det är en liten grupp som skriker högt stämmer kanske inte riktigt med verkligheten..... Jag kan villigt erkänna att jag definitivt inte sympatiserar med allt som gjorts i Malmö men alla förslag som kan minska okynneskörandet inne i våra städer står jag definitivt bakom |
|
|
tremolo: det står dig naturligtvis fritt att göra men det ändrar inte att uttalandet är minst sagt flummigt och tillför väl inte diskussionen särskilt mycket. Han får ju förståss ha sin åsikt men det är ju just bara en sådan. Förövrigt har han gjort karriär just genom att promota "den oskyddade trafikanten". Alla är vi färgade... Sen vet jag inte vad föraregenskaper har med diskussionen att göra? Jag har pendlat kollektivt i området under ganska många år. Jag kan bara konstatera att jag aldrig kommer gå tillbaka till kollektivt resande. Förutom förlorad tid och tvivelaktig komfort så kunde jag notera att jag inte saknar stressen att "hinna till bussen". Men har man inget emot nackdelarna så är det förståss bra att kollektivtrafiken finns. Återigen, det är inga problem att bygga för biltrafik, särskilt inte i en stad med 300' invånare. |
|
|
@ pinnenx " Själv bor jag vid den tidigare nämnda "bilförbjudna" gatan i Malmö o för mig personligen ser jag bara fördelar med att bilarna har försvunnit. Var rätt less på alla finniga snorungar i pappas BMW som använde just den gatan för att imponera på sina likaledes finniga flickvänner. Är ett rent under att ingen har blivit ihjälkörd" Vad gör du på ett bilforum? Det är ju som att prata kalorier på ett gastronomiforum. @tremolo Jag håller med dig om det mesta. Jag tycker även att polisen borde lägga lika mycket resurser på att jaga gående och cyklister som bryter lagar och regler som de lägger på att jaga fortkörare. Och bötfälla samtliga av dessa som gör fel. Våra åsikter skiljer en aning, men kan ni lägga det åt sidan så inser ni nog att jag har en poäng... För synen på dessa "trafikanter" är om något lika medeltida som Lunds stadskärna. |
|
|
PinnenX: nja, det är en sanning med modifikation. S är tyvärr ganska maktkåta (liksom de flesta andra partier) vilket gjort att de sålt sig till MP. Iom detta började vansinnet i Malmö. MP har i sin tur 5 mandat av 61 i Malmö kommun. Så jo en ganska liten del av sympatierna men tyvärr i förhållande alltför stort inflytande. Det stämmer som sagt ganska bra med verkligheten. Vad gäller okynneskörandet och olagligheter i trafiken i allmänhet så håller jag definitivt med dig. Lösningen är dock inte att stänga av gator... |
|
|
@Iwarsson Så för att vara på ett bilforum måste man förespråka att den smala stadsgatan utanför ens lägenhet ska användas för "streetrace"? Tyvärr tycker jag nog att din kommentar kvalar in på topp 3-listan för hyfsat ogenomtänkta inlägg |
|
|
Keiser: Vad bygger du påståendet på att det går bra att bygga för biltrafik? Jag förstår att man kan bygga för biltrafik i städer, men är det bygga en helt ny stad du menar, eller bygga för biltrafik i en befintlig stad? Jag drog en parallell till föraregenskaper och attityd/självinsikt/beteende. Om folk tror att de är så himla bra på att köra bil, då kanske de även tror sig veta de bästa lösningarna för trafikproblem? Man tenderar väldigt mycket att "bejaka" sitt trafikslag beroende på vad man färdas med. Är man cyklist stör man sig på gående och bilar. Är man bilist stör man sig på bla. cyklister. Åker man buss vill man inte sitta i köer efter bilar... Jag håller med om att kollektivtrafiken är kass i vissa avseenden. Men det är ju det man avser att förbättra. Jag tycker i alla fall att det är fånigt hur många bilar man ser i rusningstrafik som det bara är en person i. Är det hållbart i längden, med tanke på att vi blir fler och fler i storstäder? |
|
|
Det jag menar är att det går att anpassa en stad för bilar på samma sätt som man gör för andra trafikslag nu. I det konkreta ex Malmö så har den staden redan fina dubbelfiliga vägar, iaf innan politikerna började förstöra dessa. Det finns dessutom i många fall bra möjligheter att bygga ytterligare. Trots de senaste årens "sabotage" så är det väldigt lite köer i Malmö, även i rusningstrafik och hyfsat bra parkeringsmöjligheter. Detta är till förtret för politikerna då de inte kan motivera biltullar... Generellt kan man stadsplanera för trafiken även om det förståss finns undantag. Din parallell får stå för dig, jag tycker det är en märklig slutsats. Vi har väl eg bara en stad i Sverige som kommer i närheten av "storstad" så generellt är det inga problem inom överskådlig tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.