AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.423

Hur stoppar vi bilhatarna?

Sida 1 av 3
Nu börjar det bli dags för oss bilister att markera tydligt mot tokeriet som bedrivs av transportstyrelsen och politikerna.

Se exempelvis Länk

Som att inte 50-gränsen redan var låg nog på de flesta större Malmö gator nu är det 40, snart 30 och hur länge dröjer det sedan till 20, 10 och till sist 0 km/h.

Detta i kombination med ökade straff för fortkörning och pendlingen till jobbet kommer att ta flera timmar extra.

Vad finns det för egenvärde i att gång på gång djävlas med de som behöver använda bil som transportmedel för att ha möjlighet att försörja sin familj och arbeta in skattekronor till staten?

Det inte MP tänker på är att bussarna också kommer sinkas något helt otroligt. Redan nu är det kaos på vissa gator i Malmö där en av filerna byggs om till bussfil. För mig som kör i bussfilen har det blivit bättre men andra står istället i köer och slösar bort sitt liv pga av fullständigt omogna politiska beslut av trädkramare utan verkligshetsanknytning.

Det handlar inte längre om försök att minska antalet olyckor med omotiverat låga hastighetsgränser i princip överallt utan nu har det övergått till systematisk mobbning.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Så du är alltså en av de som kloggar upp bussfilen så bussen blir ännu mer sinkad?

I Stockholm har vi redan 30 på de flesta bostadsgator som inte är genomfartsgator, och det är rätt bra med tanke på hur mycket barn, slarviga cyklister och hundar det finns i centrala Stockholm.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hur indeed....för visst är det vettlöst idag.

Körde i norra Frankrike förrförra veckan, och upptäckte sunt förnuft i ett land som ofta annars saknar det, iaf när det gäller byråkrati..:

Motorvägen var dubbelskyltad vad avser hastighet - 130km/h, men endast 110 vid väta; enkelt men smart! Omöjligt i Sverige..?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
...eller att man ska placera ut ytterligare 50000 fartgupp, för att de har "en bevisad effekt" :/
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Enkel lösning. Sluta rösta på sossar och miljöpartister. 99% av de bilfientliga förslagen kommer därifrån.

-------
//Lövet
Ja eller ta ditt pick och pack och flytta från Malmö, det är min plan. Låt skeppet sjunka. Nästan komiskt när butiksdöden är påtaglig i Malmö centrum och där handlarna på senaste "bilförbjudna"gatan protesterar vilt, att sticka kniven ännu djupare iom detta "förslag". Malmö centrum hittar du snart ute vid Hyllie, där de bilburna huserar.

Alexander: detta flrslag har inget med säkerhetstänk eller miljömedvetande att göra, det är en ren bestraffning av ett trafikslag från bilhatare.
Verdi
V och Fi lär ju vara värre än S i alla fall. S säger en massa dumt men när det kommer till kritan håller de sig oftast i skinnet eftersom de lever i verkligheten.

V, Fi och Mp är däremot "loose cannons" och kan få för sig precis vad som helst.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Krockvåldet ökar drastiskt från 30 km/h och uppåt. Om man ökar hastigheten med 10 km/h ökar inte olycksrisken, däremot risken att dödas med 40 %.
Länk

Om alla hade ägt/kört bilar i innerstan hade centrala delar av städer i Sverige bestått av parkeringshus/parkeringsplatser. En hållbar innerstadsmiljö är inte att alla ska få köra bil i den.
Kolla bara vad som skulle hänt med Stockholm i City67:
Länk

Modellen med variabel hastighet finns ju redan i Sverige, E6 i Halland för att ta ett exempel. Hastigheten sänks vid dåligt väglag.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Edit: En ökning av hastigheten med 10 km/h mer än fördubblar risken att dödas.
Bara för att förtydliga:

Detta gäller alltså i princip hela Malmö kommun INTE begränsade gator i centrum.

Alltså alla gator, hela dygnet runt även om där varken finns cyklister eller gångare.
Tremolo: har sett liknande diagram men aldrig datan bakom. Är väldigt nyfiken hur de lyckas relaterat hasigheten till resp dödsfall, finns ju ingen "svart låda" i bilar så den datan borde vara lurig att få fram? Eller är det teretiska beräkningar?

De flesta gående som dör pga motorfordon är äldre 65+. Man borde absolut överväga att sänka hastigheten där många äldre tör sig frekvent.

Är vi bara ute efter att reducera effekten av olyckor och dess frekvens är det enkelt, sätt hast begränsningen till 5-10 km/h för alla trafikslag. Det är ineffektivt och enligt mig ett misslyckande. Istället blr man jobba på att separera alla inblandade och därigenom både kunna ha ett effektivt sätt att förflytta sig som också är säkert.
Det var tidigare 110 genom Halland innan det höjdes till 120. Har dubbelt så många fått sätta livet till sedan dess på den vägen?
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Det var just svarta lådor som fanns i en del bilar faktiskt när man forskade om detta.
Folksam bland annat har genom åren bedrivit massvis av forskning kring detta.

Separering av trafikslag är inte en säker trafikmiljö i tätort. Forskning även inom detta område visar att exponering av olika trafikslag och att ha ett "kaos" faktiskt är säkrare. På 60-70-talet trodde man att separering var det bästa när man byggde nya områden.

Nä, det vet jag inte, får man ju kolla olycksstatistiken. E6 i Halland har en mycket god standard geometriskt (både horisontellt och vertikalt) vilket motiverat en höjning till 120 km/h. Så just i det fallet gäller det nog inte.

Minns jag inte fel har detta varit lyckosamt i Holland. Läste en rapport för ett antal år sedan där de olika valen jämfördes. Lyckades inte hitta den nu dock. Ridkerna bör minska om olika trafikslag möts mer sällan. Enda kritik jag sett mot det är kostnaden. Har du några länkar?

Har du sett datan eller vet mer om bakgrunden? Skulle som sagt vara intressant att ta del av.
Förövrigt dör det i runda slängar 500 personer i trafiken varje år, det finns 4.5-5 miljoner bilar i Sverige. Det är ganska liten chans att Folksam lyckats pricka in särskilt många av de bilar som varit inblandade i olyckor? Då har vi heller inte tagit med motorcyklar exempelvis. Jag får bara känslan att de drar ganska mycket slutsatser från relativt lite data, kanske därför de använder procent i alla diagram? Men jag kan ha fel.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Ja, Holland är lyckosamma med framförallt cykeltrafik. De har ju cykelmotorvägar+ allgrönt för cyklister i en del korsningar. Kolla detta :-)
Länk

Cykelmotorvägar är ju på frammarsch även här hemma. Så det tror jag är en riktigt bra sak för att främja cykeltrafiken.

Jag tänkte mer på i stadsmiljöer och gator i tätort, med viss platsbrist.
Shared space:
Länk

Precis, vad jag läst så är just separation av trafikslagen lyckosamt, vilket förståss inkluderar både cyklister och gående. I just Malmö är min uppfattning att de cykrlvägar som inte går vid bilvägar mindre drabbade än cykelvägar bredvid bilar, logiskt dessutom. Exakt genomförande går alltid att diskutera men grundiden är klok. Nu rör man till det och blandar dessutom in diverse bussfiler, avsmalningar och hinder. Nu fattas bara spårvagnsspåren så är kaoset totalt.

Inga uppgifter kring dessa svarta lådor? Vore som sagt otrolig fingertoppskänsla om de lyckats pricka in flera bilar som var inblandade i dödsolyckor... :)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Flytta till Borås då, här är det inte 30km/h någonstans i stort sett.
Utanför skolor och dagis i villaområden är det 50km/h som gräns i stort sett överallt.
Vissa gymnasieskolor har fått 30kmh dock.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
tremolo hävdar i ett inlägg en bit upp att "En hållbar innerstadsmiljö är inte att alla ska få köra bil i den." - en åsikt som jag tror är grunden till det bilhat och i viss mån onödigt tillgrånglade trafiksituation som finns i Sverige. Poängen är just den mostsatta: ALLA ska FÅ köra bil i den! Det fungerar att ha en framkomilig storstad där bilar, bussar, cyklar, fotgängare, etc. tar sig fram tillsammans! I princip hela västra Europa har storstäder som är långt större ä de vi har i Sverige och där trafiksituationen är betydligt mindre tillkrånglad. Ett stockhlm med fem miljoner invånare skulle stp blick stilla! Exakt vad skillnaden är har jag svårt att sätta fingret på, men här i Göteborg känns det som att bilister (dvs. framkomlighet med bil) prioriteras allra längst ned. Detta kan omöjligen vara rätt väg att gå...
Pi
96
PinnenX
325i-05
Nu tror jag ju inte det är någon direkt Einstein att datorsimulera effekterna av en krock i olika hastigheter så det här med att behöva att faktiska olyckor att ta statistik ifrån känns kanske inte helt nödvändigt
PinnenX: jag undrade just ovan om det var simulerade data eller faktisk, svaret var svarta lådor. Det är ju givetvis klart större osäkerhet i data som simulerats fram, särskilt då det av naturliga skäl är svårt att få data till modellen.

Berga: ja det är idioti, först när man planerar för samtliga inblandade kan man få det att fungera. Nu slösas det pengar på åtgärder som man kommer ta bort om ett tag, precis som skett historiskt alltså. Senaste från just Malmö är att de linjer som man rustat för inte utnyttjats som man trott ...men det hindrar ju inte de styrande att fortsätta samma väg "Jag tycker inte att vi har överskattat behovet, säger kommunalrådet Milan Obradovic (S).

– Det gäller att bygga en stad på rätt sätt. Vi måste bygga långsiktigt, behoven kommer att finnas, säger Milan Obradovic."
Antalet bussresenärer har minskat (!) med 23%, på två år trots det tycker man inte man uppskattat fel! Säger väl lite vilken värld politiker lever i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.