AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.321

*köpråd* Vilken E61 520/523/525?

Sida 2 av 2
Hittade en 523i 07 LCI med m-paket och allt vad det stod. (sitter på jobbmobil o kan inte länka)

9300 mil. Dock manuell men det kan jag nog leva med. Det svåra blir att övertyga sambon. Hon verkar ha blivit smittad av en nyare kia! bilibtresse = noll. Hon lär ändra sig efter provkörning förhoppningsvis. Fast det är jag som bestämmer iallafall tillslut ;)

Det där med kompressor haveriet som ni pratar om. Är det dyrt att fixa på verkstad?

Läste en stackare som betalade 10000 för kablaget till luckan. Kan det vara sant?
dr
37
drifter
525DATM LCI
ja betalade 16000 för kablage, 8000 för remskiva vevaxel, 4500 för glödstift o relä , 9000 för 3 termostat inkl oljekylare.. allt sedan januari 2014. men nu mår bilen grejt.
Kollade inte ordentligt. Det är den _martin_ länkade till jag snackade om :)
Hej igen. Var på en bilfirma i lördags för att titta på en 523 -07, dock inte LCI. Han påstod att motorn i de innan faceliften är mycket bättre.

Har han Rätt?
Kika på en X5 istället keeper (E70) Fan så mycket mäktigare bil. Din sambo kommer jubla när hon fått köra en sväng med denna fantastiska vagn.
Vinner jag på lotto så kommer jag överväga en sån och en M5
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Här är en fin LCI:

Länk!
Skrev fel. Den vi tittade på var en 525. Inte 523.

Läste beg guiden (igen) ryckig gång osv gällde visst inte 523
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Köp 525da facelift. ( E60/61) 3.0l sexa med bra bränsle
Ekonomi. Lättskruvad i all service. Härligt ljud i motorn mm mm.
Nivåreglering på E61 fixas INNAN den går sänder med vanlig
gummislang för 100kr på ex biltema/ok mm. 2 timmars jobb
för en oteknisk. Kablar till bagagen i gångjärnen likaså.
Annars = världens bästa bil. Åkte 450 mil i baksätet i svågerns
525da-08 förra sommaren (till Kroatien ). Så bra sitter man.
inte i ett framsäte på 90% av dagens bilar.

Mvh Jonas B
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Letar själv efter en fin e61 Lci Touring, helst en 525i. Men hittar inga på blocket, bara en massa 520d och 523i. Vad kommer det sig?

Mina krav är komfortstolar, skinn, Isofix, den tjocka sportratten. Allt annat är bonus. M-paket hade varit fint rent visuellt, men hellre en bil med färre mil.
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
För att 520d och 523 gick att få in i en normal tjänstebilsbudget vilket 525 inte gjorde.

-------
//Lövet
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Komfortstolar är det viktigast tillvalet. Sportstolarna är för hårda.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Det förklarar saken. Jag har ju inte bråttom så bara hålla utkik. Men en 523 för väl duga om man inte hittar någon 525. En 520d skulle kunna funka för oss, men vi kör inte så mycket och ingen i familjen använder bilen som pendlarbil. Jag är rädd för att partikelfiltret kommer ta stryk av alla korta körningar.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nu har jag börjat kolla på lite modeller. Har här bara tagit fram 530i Touring. Men blir lite fundersam över spridning inom förhållandet pris/mil. Dom första länkarna är pre LCI, 2006:r alla tre, med 258hk. Alla tre ligger rätt nära i pris, men milen skiljer allt från 9000 till 25000mil.
Nästa lilla stegring i pris blir runt 150000 för LCI, vilket är att föredra om man ändå tittar på en E61?

Vad säger ni om dessa bilar? Någon som känner till något om följande eller rentav har tittat på dom?

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bilpriser.se , biluppgifter.se, allabolag.se googla på respektive firmanamn då det är en jurdisk person som säljer, använd "rykte" efter namnet så ser du lite..

Antar att du vill ha bensin? Kolla med varje objekt efter du sållat fram att huvudkabel från batteriet är bytt enligt bmw, att servicear är följda osv. Även att injektorer, högtryckspump och tändspolar är åtgärdare, det är en serviceaktion med bilar som får problem. Gör även en koll på försäkringspremier på ett par bolag och så ser du skillnad 525 vs 530 och svensksåld och import...

LCI är att föredra på många vis. Mil i sig är inga problem, sköter man bara en BMW rätt och med lite förstånd kan den lätt rulla både 40000 och 50000mil utan att något mekaniskt fallerar men det kräver då lite djupstudie i detaljproblem och sätta in förebyggande åtgärder enligt vad man kan hitta på forumet och i tråden ovan. Många lösningar är väldigt kostnadsgynnsamma med de råd man kan få på forumet mot vad det väl kostar den dagen det går sönder.

Bilen och hur ägaren har skött den är viktigast. Annonser som är bra gjorda med en seriös ägare som haft bilen länge brukar vara relativ garant för ett så smidigt bilägande som möjligt.

En bil som varit länge i lager hos en handlare (plus 90 dagar) är i regel väldigt kall för handlaren, det binder upp räntekostnader i lager som ofta är finansierat.
Skambud ska man inte ägna sig åt men dedikerade bra affärer är aldrig fel:)

Jag är konservativ men brukar börja söka på Powerbörsen, sen bmw.se och därefter bytbil och sen blocket. Rent generellt är det seriösitetsordningen man hittar ägare med intresse för skick men varje objekt är såklart individuellt. Svsåld 525 med komfortstolar vs 530 extra allt med M-paket?

Grå 525 LCI med komfortstolar på Lunds Bil i Varberg på 19k mil. Länge i lager, ingen upphetsande utrustning alls men kanske kan gå att nå en liten bit över 100?
Andra änden av stegen, Alpina B5 touring på Powerbörsen. Utanför budget men du får ett åk som är unikt... finns flera fina bilar på Powerbörsen i övrigt.

Tror du kommer länka ett annat urval om du gör denna sökning om man så säger:)

Mvh
Asken
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Oj nu var det länge sedan. Har spanat bil ett tag, har inte bråttom. Kollat på andra märken, men tycks alltid trilla tillbaka på BMW.

Har hittat ett mycket intressant objekt. En 525i Touring med det mesta i utrustningslista förutom M-pkt. En 2008 med hör o häpna bara 7800mil på mätaren. Lite frågor:

Den har elektrisk dragkrok. Har förstått att det varit endel bekymmer med dessa. Är det något alla råkar ut för?
Det här med högtryckspump, injektorer och tändspolar. Samma där, är det något som kommer för eller senare och något man ska räkna med? Går detta på maskinskada om det skulle inträffa?

Det är denna bilen Länk

Vad tror ni om realistiskt slutpris på denna?
To
7
TommyT
Mercedes S320 W220
Hej! Detta är faktiskt mitt första inlägg här. Hörde bara för några dagar sedan att min inte kan gilla både Mercedes och BMW, vilket jag inte förstår riktigt. Ville bara säga att jag var lite orolig för standardstolarna i E61an jag nyligen köpte, har blivit bortskämd med Mercedes komfortstolar under några år nu. Men faktum är att jag sitter alldeles perfekt, saknar inte mersan alls :-)

BMW - för dig som inte måste ha Mercedes :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.