AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.320

*köpråd* Vilken E61 520/523/525?

Sida 1 av 2
Hej!

Vi letar "Ny" bil då våran saab 9-5-03 börjar kännas rejält ranglig efter 25000 mil och jag har fastnat för BMW E61, mest för utseendet. Vet inget om bilen mer än att det är någon form av facelift från -07.

Har hittat några 520i (från 07-08) med få mil till skapliga priser på blocket. Hur tråkig och klen är den jämfört med 523/525? Ska man rent av undvika den?
Tycker inte att 170hk låter så himla lite. Ingen M5 men det är jag inte ute efter heller.

Eller är en 525 med lite mer mil att föredra?

Diesel går nog bort då vi inte kör mer än 1000-1300 mil/år.

En fråga till bara :) Hur mycket bättre blev E61 efter 2007?

Kanske ska tillägga att vi letar bil runt 130k. Max 150
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
520i efter 2007 (MY2008) är tråkig, klen och dessutom drabbad av en del riktigt dyra fel såsom kamkedjeras. Skulle undvika den helt om du inte hittar någon som är oerhört billig (och omfattas av maskinskadeförsäkring). Skulle i alla lägen föredra 525. Du får en trevligare bil på alla sätt.

-07 kom nya motorer som framförallt är snålare. Ny automatisk växellåda samt en del kostmetiska uppdateringar. Visst blev den trevligare men det är inte värt hur mycket som helst.

-------
//Lövet
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Här ser du skillnaden mellan en Pre-LCI och LCI.

Länk

Tack för svar och länk.

Då går 520i bort.

Har blivit lite hånad av folk som inte fattar hur man kan fundera på att köpa en gammal bmw när man kan få en NÄSTAN ny kia för samma peng.
Än mer hånad när jag var o kollade på en Ng9-5 :)

Var o kikade på en 525 -07 hos en handlare i går. Sköna stolar och allmänt fin. Dock skulle dom ha 150k för den. Med 16000 mil på mätaren.

Vi kanske är inne på fel märke med vår budget.

Ska iallafall fortsätta kolla blocket efter 523 eller 525.
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om man ens funderar på en Kia har man inte fattat vad grejen är med BMW. Då kan man lika gärna köpa Kia. Skit i vad folk säger, de flesta kan absolut ingenting om bilar även om de påstår de själva.

-------
//Lövet
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Ja, visst är det så att man kan få en Kia för samma peng. Men hur kul är den egentligen :-D

Om du vill ha de bästa stolarna ska du kolla om aktuell bil är utrustad med komfortstolarna.

130-150 för en hyfsat lågmilad 523 eller 525 LCI känns inte orimligt.
Det är sant hörni :)

Nja. Som sagt. Verkar inte omöjligt att hitta en 523 runt 10000 mil för de pengarna.

Är det någtt som ska vara gjort på garantier och liknande?
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Jag har en E61 523 LCI/facelift. Det enda jag vet att dom bytt "på garanti" är något med batterianslutningen och tändspolar, 2 gånger på min (en gång vid service, en gång när en spole gav upp). Har nu kört 3000 mil utan problem. Tycker att motorn 190 hk räcker till, den får varvas lite för att vakna till. Bra förbrukning på landsväg, typ 0,7. Det som kan vara värt att kolla upp är oljeläckage från automatlådan, ganska vanligt på 10000+ milare. Både packningen på oljetråget och kabelgenomföringen till lådan kan läcka på dessa lådor (GA6HP19), kostar ca 5-6000 att fixa på BMW. Jag är nöjd med min, har komfortstolar och dessa är det bästa med bilen. Faceliften var ett lyft för interiören, även led-ljus bak ser modernare ut. Dessutom får du halvljusautomatik. Mvh Fredrik
tr
210
tremolo
535d E60 -07
keeper: Har du läst begagnatguiden? Där står massor av bra om E60/E61.

Kompressor till nivåreglering som går sönder, kabelbrott bagagelucka har en del varit drabbade av. Kolla den du tänker köpa om detta är åtgärdat.

Sensorerna till PDC är också lite känsliga, på min var en sensor sönder. (yttrade sig först när det var fuktigt ute) Detta åtgärdades på garantin. Är ju inget allvarligt fel, en PDC-sensor kostar 2000 kr på BMW. Inte dyrt kanske, men jag irriterar mig i alla fall på att en sån liten grunka kostar så mycket.

Reservdelar till E60/E61, om man köper från Tyskland, kostar ca halva priset mot här hemma. Finns en uppsjö av sidor att beställa delar från och många sidor är väl beprövade av användare här på forumet.

Lycka till i fortsatta letandet efter E61!

Har skummat igenom den nu :)

Verkar som de flesta felen berör just kombin.. Det är ju lite typiskt. Vi skulle ju iof klara oss med en sedan oxå. Men med barnvagn o packning känns ju kombi smidigare.

Ryckig och ojämn tomgång N53 motorn (525) Vilken motor är det? Den efter faceliften, 218hk eller 191hk?

Gäller det även 532 isf? Det är väl samma motor?

"Kompressor till nivåreglering som går sönder, kabelbrott bagagelucka har en del varit drabbade av. Kolla den du tänker köpa om detta är åtgärdat."

Nivåreglering. Är det stötdämpare vi snackar om nu? :) (ursäkta en idiot)

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Tycker inte du ska vara rädd att köpa touring, jag hade valt den om jag inte kom över en 535d sedan till ett bra pris.

Kan tyvärr inte så mycket om bensinmotorerna till E60.

Många bilar dras ju med modellspecifika problem, det som är bra att man genom den här sidan vet om vilka fel som kan förekomma. Så kan man hålla koll på det och slippa otrevliga överraskningar.

Nivåregleringen är till för att justera chassit vid tung last. Finns inte på E60.

Sant. Rädd ska man väl inte vara.

Men när man söker på nätet så får man ju nästan bara reda på felen med bilen. (utom här då)
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Vi hade en 525i i 3 år och den gick som en klocka. Supernöjd med den bilen. Det var en -04.
Komfortstolarna är ett stort +, saknar dom faktiskt enormt mycket i den F11 som jag nu med vanliga sportstolar. Man sitter riktigt skönr med komfortstolarna.

Inga problem med kompressor eller kablage i bakluckan :)

Jag har också fått höra att "du kan få en ny bil bla bla för samma pengar, MEN jag vill påstå att en 6 år gammal 5-serie oftast kan mäta sig med många andra bilar som är helt nya.

Mvh
Kristoffer
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
N53 kom med årsmodell 2008. 525 både innan och efter har dock samma effekt.
Förutom att den kan ha problem med ryckig gång har den ett sämre ljud på låga varv på grund av direktinsprutning (det knattrar). Den är dock riktigt snål, du kan använda gasen ordentligt men ändå hamna runt 0.85-0.9.

Den mest felfria motorn skulle jag säga är 525d 2008 och framåt. Har inga typfel alls i princip.

Nivåreglering = bakre stötdämparna är luftfyllda. Det som går sönder är kompressorn till dem.

-------
//Lövet
Tack för all info.

Lär länka till den annons jag finner intressant :) var på en firma i går och tänkte provköra min första bmw men den var givetvis bortlånad.

Det här är nog fel forum att fråga men hur tycker ni, som har bra koll på bmw att Nya 9-5an (-10/11) står sig mot E60/61?
råkade nämligen provköra en igår och blev riktigt imponerad och sugen trotts att det förmodligen inte är världens mest smarta köp.
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Vi fick nyligen tag i en LCI 523 Touring AUTOMAT M-sport på 8300 mil för strax under 150 000:-. Du kommer att få en jätte fin bil för dessa pengar. Det där med att du kan köpa Skoda,Kia m.m som är betydligt nyare för samma pengar behöver du inte bry dig om. Har haft BMW i snart 15 år av diverse modeller..vi testade med ett undantag nyligen då vi köpte en ganska ny V50 diesel för att den var nästan ny för samma pengar som en några år gammal BMW....den blev kvar ca 1,5 månad :)!
Nej, köp heldre en 07 LCI BMW än någon annan låg budget bil som är plastig. Tycker att våran känns så gott som ny..inga oljud och tyst att åka i och det bästa: KÖRGLÄDJEN!
Se till bara att kolla över dom kända felen som baklucka,rost runt öppningsbara fönstret på bakluckan m.m.

Lycka till!

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
Visa användare
49
Bmw-Perra
520D M-sport F11
Hej Keeper! Vi har en 525iA från 2005 med den nyare N52-motorn på 217Hkr som rullat lite över 20K mil som vi är supernöjda med :) Går absolut inte att jämföra med en nyare Volvo trots miltalet! Den känns tight och går riktigt bra. Visst har modellen barnsjukdomar och typfel, men är dem bara åtgärdade så har man ju en klockren bil för pengarna!
Vi köpte våran i höstas med dessa typfel visade det sig :( Det var PDC-sensorer och lite andra givare som behövde bytas ut, kompressorn till nivåregleringen lyckades jag byta ut själv efter hjälp från kunniga här inne på forumet, så nu är vi riktigt nöjda med vår fina bil igen ;) Synd att vi inte använder den så mycket bara?

Mvh Bmw-Perra
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Utan att ha följt tråden in i minste detalj skulle jag säga minst 525. Nu har jag dock en av de första modellerna (-05) och jag upplever den som komfortabel, törstig, slö och tung. Satsa på de senare årsmodellerna och var inte rädd för att gå upp ett hack (läs 530i/d) på köpet får du mer Power, lite högre bränsleförbrukning samt en motor som ger bilen kapacitet att klara det den är byggd för, något jag tycker saknas i 525 (-05).
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Länk

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Den ser fin ut och är vettigt prissatt. Saknar komfortstolar och krok, men komfortstolarna är ganska ovanliga på bilar med mindre motor (<530) med tanke på att dom kostade en rejäl slant för nybilsköparen. Men testa sportstolen, jag tycker den är hård, men en del gillar den. Hade dessa i min förra E61'a och fick träsmak efter ett par timmar i stolen. Nivåregleringen är ett mindre problem i LCI eftersom den beryktade insugsslangen blev mycket bättre då. Men köper du Touring, kolla så att all el funkar i bakluckan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.