AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.443

e39 530ia -02, går varm och tar vatten. Felsöka?

ke
376
keihin
525d Touring -07
Tänkte åka å kika på en bil till salu kanske redan i eftermiddag. Pratade med säljaren som säger att vattenpumpen behöver bytas pga bilen går lite varmare än normalt vid t.ex. trafikkö el lite hårdare körning.
Det försvinner även lite vatten vid körning, men inte när den står oanvänd.
Det skall inte vara några synliga spår av olja i vattnet eller vatten i oljan enl säljaren.

Är det troligtvis vattenpumpen som behöver bytas?
Jag oroar mig lite för att det kan vara topp/topplockspackning och undrar vad jag ska kolla lite mer noga på?
Kan vara toppen, kan också vara spricka i kylaren.
Lyft också på alla mattor och känns så att det inte är blött där, även bak.
Troligast viscokopplingen, om den går varm i köer.

Om den tar vatten så läcker den ju någonstans. När motorn går varm så blir trycket för stort i kylsystemet, till slut spricker det någonstans. Vattenpump, kylare, slangar, expansionskärl - någonstans där gissar jag.

"lite" varmare än normalt? Det undrar jag vad det är, eftersom tempmätaren på din bil står rakt upp mellan 98 grader och 110 grader, Sedan åker den snabbt in i det röda.

Jag tycker det låter som dålig viscokoppling. det får symptomen du beskriver - att den går varm i köer. Den kostar dessutom nästan 2000 original, så det är många som bond-snålar på att byta den. Och då får de mycket mer problem istället.

Du kan felsöka den genom att med motorn på tomgång med varmkörd motor försöka stoppa fläkten med en hoprullad tidning. Om du kan det så är den sliten.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Kan du se något som droppar då motorn är varm? Dvs då det är övertryck i systemet.
Och det innebär?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Om det är övertryck kan du kanske se var det droppar ifrån (om det inte är så lite att det avdunstar innan det blir till droppar).
/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.