AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.955

Ni som kört e30 med m30b35

ma
65
mawlod
316i e30 - 90
Hej ni som har ratta e30 med m30, hur är de och köra trevlig bil, drift vänlig, släpper de lätt på 3an, känns de fram tunga,, med mera berätta jag är grymt nyfiken då jag är sugen på bygga en
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det drifting eller bankörning som är det primära målet?

Som bankörning är jag något tveksam, efter att själv ha börjat prova att köra med en E34 535i (som har en M30B35 där fram) på bana och även hört andras kommentarer. Upplevs som något framtung, och det lär ju inte bli bättre om samma motor hamnar i en ännu lättare kaross/bil.

Jag har själv samma funderingar, om jag ska framöver ta min M30B35-motor och stoppa i mn E30 323i. Men jag tror det blir lite väl tungt där fram. Så funderar mer på M50/M52-motorer där fram istället.
ma
65
mawlod
316i e30 - 90
målet är att bygga en driftbil för väldigt lite pengar, vill häldre ha m30 än m50 m52. tycker de har skönare motor vrål
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då har jag nog inte så mycket att tillföra.

Fast om jag tänker rent teoretiskt så borde ju skarp och precis instyrning i kurvor inte vara något man eftersträvar överhuvudtaget i drifting.
Snarare tvärtom, det är ju framänden som gärna får vara tung med stort momentum i lastväxlingar och bakänden lite lättare och snabbare att ändra riktning på samt lätt att kontrollera.

De egenskaper som eftersträvas på driftingbil kommer nog framförallt från andra inställningar i chassi och styrning istället.

Men det är bättre om någon kunnig inom chassi/inställning för drifting fortsätter här - för min kunskap inom detta är ganska begränsat.
ma
65
mawlod
316i e30 - 90
tack för att du tog dig tid o svara :) Jag undrar om bilen släpper lätt på 3an med motorn, det hänger mycket på vilken diff man har så klart, men ni som har kört med den motorn vet säkert
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det har ju lika mycket med utväxling (låda/differential), däck, chassi (fjädring/dämpning) och framförallt teknik.

Men visst, en motor med lämpligt högt vridmoment vid de varvtal man vill använda underlättar ju såklart! Och en passande differential också, vet ej om öppen differential fungerar överhuvudtaget och om 25% spärr på LSD'erna från BMW räcker till.

Som sagt, en driftchassiguru är nog mer lämpad att svara på dessa frågor - någon som verkligen driftat.

Tror mina oplanerade släpp med bakvagnen genom kurvor i Sturup och Knutstorp inte räknas som drifting :-)
Jag gjorde den konverteringen för några år sedan. Diffen var obromsad med 3,46 i utväxling. Med ganska torra 215 mm breda 17-tummare så släppte den pyttelite i tredje växeln om man var lite hård mot kopplingen.

Viktmässigt så var den framtung ja, men inte så det störde. Det skiljer inte så mycket i vikt mellan m50 och m30 som man tror. En ganska enkel och populär budgetkonvertering så det finns säkert en massa klipp på youtube där du kan bilda dig en bra uppfattning.

Får tillägga att jag inte driftade den utan släppet i trean var vid acctester rakt fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.