|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Låter knack ljud från motor det är en bmw 530d -07 åkt ca 26000mil, men den har passerat partikelfilter intervallen sen helt plötsligt börjar det knacka i motorn eller vid motorn kan det vara med partikelfilter o göra? eftersom det har passerat intervallet, jag vill bifoga video klippet på ljudet hur bifogar jag detta? är mkt tacksam för er hjälp :-) | |
| Hej, skapa ett konto på youtube, ladda upp filmen, länka den hit :) | |
|
Tack här är länken |
|
| Det är troligen en injektor som knackar det brukar låta på det viset och ibland ändå hårdare. | |
|
Av frekvensen att döma är det endera en spridare eller en lyftare. Baserat på vad andra har kommit fram till på YouTube är det en spridare. |
|
| Shit. Det lät inte trevligt. Informera oss gärna när det är fixat. Det kan låta så illa om en spridare är kass men det får du reda på om du gör en riktig diagnos test. | |
| vad är lyftare förnåt??? men som sagt kan det vara med partikelfiltret o göra eftersom det har passerat intervallen? | |
|
Det har inte med partikelfiltret att göra. Den intervallen är ett rekommenderat miltal. Lyftare är en hydraulisk enhet/kolv som kamaxeln trycker på för att trycka ner ventilen. Det lät så pass illa tyckte jag så jag hade inte vågat köra med den. Jag tror också på att en bränsle spridare är kass. Det kan bli så "hårt" ljud då på en diesel. Åk till någon med bra diagnos utrustning så ser dom det. |
|
| Hej ok jag kör inte bilen det lyser ABS lampa och servo lampan också men hörde att det finns elektronik spridare hur kan det hända så då | |
| Nån som kan detta | |
| Att abs lampan lyser har ju inget med ljudet från motorn att göra. Det är ett annat fel som också du får reda på när du lämnar in den och får den uppkopplad. Vet inte vad du menar men spridarna som sprutar in dieseln i motorn är ju styrda via elektronik. Återkom gärna hur det går. Kan vara intressant och veta. Hade jag inte vetat innan hur illa en diesel kan låta hade jag trott motorraset med skurna ram eller vevlager var minuter därifrån. | |
| Hej igen om det är spridarna det är väl elektronisk, hur kan det vara fel på det då? jag kopplade upp bilen eller en kompis gjorde de han sa det står motor fel, finns det nån som har haft samma problem som har löst? Finns det nån bra bil verkstad som kan söka problemet i Sthlms trakten till bra pris? Är tacksam för all tips ☺ | |
|
Hej! Jag är mycket intresserad av hur det har gått för dej. Jag har samma knackande motorljud i min 330xd efter det att oljetrycket försvann. Nu har jag bytt olja och filter, oljetrycket är OK men knacket fortsätter. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@bmw330xd : Hittade du vad som orsakade knackandet? Vad fick bytas? Spridare låter ju som den troligaste anledningen, men skulle vara bra att få det bekräftat också. |
@bmw330xd : Hittade du vad som orsakade knackandet? Vad fick bytas? Spridare låter ju som den troligaste anledningen, men skulle vara bra att få det bekräftat också. |
|
Vi är flera som är intresserade av hur det gick för dig. Att flera olika varningslampor börjar lysa brukar tala om att du har ett dåligt batteri. Testa att ladda men helst byta till nytt. Detta när olika system som inte har med varandra att göra mer än just batteri. Mvh Jonas B. |
|
| tyvär orkade inte med den så jag sålde den | |
| För mej blev det motorbyte. Motorn defekt i ena cylinderloppet. Surt. :( | |
Tråkigt för er båda :-( Sånt där vill man bara inte ska hända. För tex bmw330xd kan det inte varit lätt att hitta en köpare och samtidigt få lite pengar för bilen. Och motorbyte är ju knappast något drömscenario heller, lider med er. @JohAnnJ: Hur menar du med att motorn var defekt i ena cylinderloppet? Var cylinderväggarna skadade på något sätt? Kolvringar? Eller menar du att det var lågt kompressionstryck i en av cylindrarna? Vad fick du för diagnos på din trasiga motor egentligen? |
| Svar till bmw-slangen: Vevaxellagret hade skurit. | |
Ok, tack! Om det knackade hade jag mer trott på skurna vevlager, men men... Ja, om det var ramlager så är det en del jobb att byta det, då är det nog billigare med att byta motor (och med tanke på att man inte vet hur mycket som tagit skada internt i motorn samt att det faktiskt var något som orsakade att lagren skar i första hand). Gissar på att något orsakade ett kraftigt fall i oljetryck, detta i sin tur gjorde att det inte blev tillräckligt med smörjfilm på en eller flera ställen, vilket i sin tur ledde att ett eller flera ramlager skar (även andra lager kan ha blivit skadade). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.