|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, När jag körde iväg idag, lyste lampan i bränslemätaren. Något måste vara tokfel, för tanken hade varit närmast full igår. Vände och körde tillbaka. Då såg jag mitt eget bensinspår och en undrande hundvallare, som väl känt lukten. Hemma igen såg jag hur bensinen rann ur ett tillverkat hål i höger framkant på tankens undersida. (Pumpen hade hjälpt till att flytta kvarvarande mängd från vänster bubbla till den högra.) Så öppnade jag luckan till påfyllningen. Inget tanklock. Där kom svaret. Jag kan inte förstå annat än att tjuven /-arna inte klarat av en planerad slangning och därför öppnat tanken på sitt vis. Känner någon igen detta tillvägagångssätt? /Lennart | |
|
Inget nytt hände på vår volvo 343. Göra hål undertill har de gjort för att det är snabbare än att slanga och tanklocket har de nog tagit bort för att mäta hur mycket soppa som är i genom att sticka ned något. |
|
|
En anledning till att öppna på två ställen är att du får undertryck annars och det tar mycket längre tid för soppan att rinna ur / sugas ur. ------- //Lövet |
|
|
Tjaha, tack för svar från er luttrade.... /Lennart |
|
| Tråkigt att höra. Hoppas det går att åtgärda utan att du behöver byta tank. | |
|
Hej, Jag vet inte hur försäkringsbolaget ställer sig. Men om jag blir lämnad åt mitt öde, får det nog bli kemisk metall, som lär fungera. Plåten är ju helfrisk. Och tankbyten har jag ganska nog av från min förra 750. Det är lite av ödets ironi att detta hände. Jag tänker göra ett preventivt byte av bensinpumpen men ville vänta tills jag hade mindre bensin i tanken... /Lennart |
|
| Är du säker på att det är plåttank? | |
|
Delorian: Jag tror inte att det finns (85- eller) 95-liters plasttankar. Det hade nog i så fall varit en välsignelse för fler än för mig. :) Men det huggna hålet visade helt klart metalliska sårkanter, så där finns det ingen tvekan. /Lennart |
|
| Ska vi gissa vilken bil det gäller? ;) | |
|
Nu hann jag inte editera mitt senaste inlägg, som jag precis kom på att göra. Men det handlar om en E38. Om inget annat nämns, utgår jag från att ett av mig startat ärende handlar om min profilbil. Men i klartext igen: en BMW 750 iAL, byggd 09/98. Med punkterad plåttank, men annars i ett väldigt läckert skick! ;) /Lennart |
|
|
Tråkigt att höra, men det är tydligen inte helt ovanligt. Jag blev också förvånad att någon orkar vara så jävla taskig mot en medmänniska, för att vinna så lite själv på det - men det är tydligen inte ovanligt. Jag såg en film från en bevakningskamera nyligen, där en knarkare först skruvar loss locket och sedan borrar sig in i tanken, för att stjäla bensin/diesel. Hur lågt kan man sjunka? |
|
|
Narkomaner tänker inte så tyvärr. Men detta kan lika gära vara vad som helst rumänska tiggare asfalttjuvar m.m. Fick själv en gammal bil stulen för 2 månader sedan den hittade dom 23 mil härifrån. |
|
| Ni med diesel, snor dom er soppa också? | |
|
Det är tydligen enorma problem i landet med dieselstölder, de grep nån liga här som åkte runt med en minibuss där de byggt en stor tank bak. Tyvärr tror jag att vi aldrig kommer att se ett stopp på detta iomed att det är öppna gränser. |
|
|
I entreprenadbranschen är dieselstölder mycket vanliga numera. Och man drar sig inte för att borra hål i farmartankar eller fordonstankar för att komma åt soppan. Tyvärr är det bättre att låta allt stå olåst så slipper man bli av med soppan OCH få grejerna förstörda. |
|
|
Håller med dig Tor. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Delorian: asfaltstjuvar har jag aldrig stött på. Man upphör aldrig att förvånas... |
|
läs "asfaltsläggare" Men det skulle inte förvåna mig om man kom hem så hade någon snott uppfarten. Grannen blev av med deras blommor, någon kom under natten och grävde upp dem. |
|
| Lenwib: Såg precis denna på facebook. Länk ,men detta verkar vara i skåne någonstans? | |
|
Mannen på filmen verkar vara både påverkad och att "röka på" under tiden. Det är lätt att bli förtvivlad, när man ser hur han förstör för mångdubbelt mer än han kan bära iväg i sin femliters dunk. I mitt fall tror jag mer på att det var t ex mopedburen ungdom. Men antagligen med en otrevlig förslagenhet: när jag vallade hunden på morgonen, såg hur det hade lagts ut en massa sten på två ställen på vägen. "Bus", tänkte jag och bar bort den ansenliga mängden. Men sen berättade grannen att han upptäckt ett inbrott i en rast- och förrådsstuga alldeles i närheten av min bil, så min slutsats är nog att de lagt ut stenen för att stoppa en eventuell polisbil, så att de skulle hinna undan om de blev upptäckta. Det gör ju inte saken bättre. Men jag är nog inte med min tid. Googlade nyss och fick upp många "borrade hål i bränsletank". Inte undra på att metoden sprider sig. Försäkringsbolaget har i a f förklarat sig berett att stå för verkstadsräkningen... /Lennart |
|
| Är det inte väldigt riskabelt att borra i en plåttank fylld med bensin? Det brukar alstras en del värme när man borrar i metall. Men jag antar att dessa personer inte tänker så långt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.