AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.694

Vad innebär " Oeldruck Motor " utan att oljetrycks symbolen lyser på E32 750i - 1989?

Sida 3 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra ordnat med oljetrycksmätare!

Ja, då vet vi att du har oljetryck iallafall - vilket är skönt att höra. Då är det något "elektriskt" fjant som antagligen orsakar det där felmeddelandet.

@SN : Om bilen fått stå typ 12-24 timmar, tar det lång tid innan oljetrycket når 4 kg om du bara startar motorn och låter den stå på tomgång?

4 kg låter lite högt, det är typ 3.9 bar.
Läser jag i Bentley så står det mellan 0.5-2.0 bar på tomgång och 4.0-5.0 bar vid varvstopp.
Fast om motorn/oljan är kall och det är 5W/10W olja så är det väl kanske inte osannolikt att oljetrycket är något högre än när motorn är driftsvarm.

@SN : Mätte du oljetrycket på tomgång med motorn kall eller driftsvarm? Vilken oljeviskositet har du på oljan?
Testat med varm motor, då står oljetrycket stadigt på 1kg, när jag varvar upp följer det snällt med till 4 kg.

OKQ8 10-40 olja
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, men då är det ju spot-on!

Skönt, då ser jag ingen anledning att oroa sig för oljetrycket - det ser ut att vara helt korrekt. Fast hade ju varit trevlig att bli av med den där varningen förstås...
Ja varningen är lite mysko,,, och det där om att oljepumpen kan vara lös, är någonting att fundera på !!

Vet inte hur besvärligt det är att kolla den, måste klura lite !!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej,

De tidigare inläggen om saknad instruktionsbok är inte så korkade som vissa ville ha det till.

Jag har en 850i M70 och i den instruktionsboken står att varningsmeddelandet Oeldrück Motor kan dyka upp ibland när motorn går på tomgång om den t.ex står på lutande underlag. Det meddelandet skall dock försvinna omedelbart när motorn går upp i varv.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...och 750i E32 är ju samma motor...
Klart det är bra med instruktionsbok-frågan var "vart den var någonstans"
Tjaaa säg det !!

Skämt åsido,, undra om oljenivåmätaren kan ha någonting med detta att göra ??
Trasig på nå sätt ??
Kopplade ur den men det blev ingen skillnad då ??
Tusan va bra med oljetrycksmätaren !!

Drog igång maskinen efter 24h-fick direkt ett oljetryck på 5kg, som sedan sjönk eftersom motorn blev varm.
Verkar inte vara nåt fel där då !!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då verkar ju även din backventil fungera i ditt oljefilterhus - det är bra.

Mer än vad min 535i gör, den slutade fungera för något halvår sedan - så nu tar det några sekunder innan trycket byggs upp. Inte helt optimalt, fast numera har jag den bara för bankörning så impacten blir minimal.

Ska nog ta mig en närmare titt på den där ventilen när jag byter olja.

Nu blev jag jag också sugen på att fixa både oljetryck- och oljetempmätare :-)
Rengjort säkringar-relän-ccm-ece kontakter,, men ikke-oljetrycksvarningenn är kvar !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.