|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oj, tackar för förtydligandet F1 Power! Ja, en sensor kostar bara runt 250 SEK så kan vara värt att chansa. Fast hade jag haft en oljetrycksmätare någorlunda nära till hands så hade jag definitivt mätt upp oljetrycket för säkerhets skull - problemet med de där oljepumpsskruvarna är ju inte speciellt roligt att ha gnagandes i bakhuvudet hela tiden. |
| hur gammalt är oljefiltret och är det original? | |
|
NÄ, det är inte original, kanske nåt vajsing där. " Oeldruck Motor " kanske lyser när oljetrycket är dåligt, och oljelampan när trycket är helt slut !! |
|
Oljefiltret på dessa motorer är av typen insatsfilter så är det något problem med detta är det en ventil i filterhuset som ser till att för högt tryck inte byggs upp. Fast det var ju snarare för lågt tryck än för högt tryck som var problemet. @quake : Hur gick dina funderingar kring oljefiltret och dess eventuella påverkningar? Nej, oljetrycksgivaren har bara två lägen - tryck över gräns - tryck under gräns Gränsen är väldigt låg, skulle tro att givaren har en gräns på runt 0.5-0.7 bar (dvs allt över detta tryck indikerar givaren som ett korrekt oljetryck). Oljetrycksgivaren är som sagt binär, endast två lägen. Den kan inte rapportera om trycket är dåligt eller helt slut. |
|
angående filtret hade jag missat totalt det där med insats....sedan var väl tanken detta med att kolla alla enklare grejjer först innan man går o köper en givare för sisådar 250 pix Sedan hittade jag förslaget om filter när jag googlat runt. men det var en annan sak som kom före.....ett par bultar.... |
|
|
Skruvat ur oljetrycksgivaren, och Ohm mätt den !! Inget motstånd mellan kontaktstiften. Och, ingen kontakt mellan stiften och höljet ( jorden ) |
|
Ok, kontakt mellan de båda stiften (utan något uppmätbart motstånd) alltså. Då är det som det ska vara, iallafall när inget tryck är applicerat. Frågan är ju hur sensorn beter sig när tryck appliceras. Om du vågar, skruva tillbaka sensorn och starta motorn och mät mellan de två terminalerna (mät kontinuitet eller motstånd, vissa multimetrar gör både saker samtidigt). Fast jag hade först kopplat in en oljetrycksmätare och verkligen kollat vad oljetrycket var innan jag körde igång motorn och började göra felsökning. |
|
Skruvat lös oljetrycksgivaren på oljefiltret och mätt motståndet i den, använt tryckluft för att kolla funktionen, och givaren fungerar som den ska. Oeldruck motor " lyser fortfarande Mätaren för oljenivån, har den nåt med trycket att göra måntro ?? Ska låna en oljetrycksmätare och kolla trycket |
|
|
Hej, Vid det här laget kunde det väl vara idé att kolla CCM (Check Control Module), den som här tidigare benämnts OBC? Den är inte (heller) någon evighetsmaskin. Du kan kanske låna en? På min förra 750 E38 felvarnade den för "öppen dörr", eller något liknande oskyldigt jämfört med oljetryck. Köpte en beg på ebay.de och sen var det lugnt. Vad jag minns, var den inte särskilt dyr. Det är nog bara att se upp med versionen, det finns många. Modulens konstruktion är ganska enkel (vill jag minnas), så en intresserad "elektroniker" kan kanske få snurr på den befintliga, om det känns roligare. /Lennart |
|
Jag är 99.99% säker på att oljetryckssignalen inte går via CCM-modulen - den går raka vägen direkt in i instrumentklustret. Ska dubbelkolla. @lenwib : Du menar boxen som i den här länken - eller hur? Länk |
Jo, den signalen går direkt in i instrumentklustret - så CCM bör inte vara inblandad här. Men jag håller med SN, börja med att låna en oljetrycksmätare och mät. Då har vi en baseline och vet statusen på systemet som givaren arbetar mot. Sitter och funderar på hur smart den här kretsen är som genererar felmeddelandent. Lampan är ju enkel, kretsen bryts när trycket går upp och lampan slocknar. Punkt slut. Men vilka kriteriet använder sig den där kretsen som genererar felmeddelandet? Känner den av spänningspotential? Är den så smart att den kräver att först måste finnas kontinuitet och sedan försvinner kontinuiteten? Eller väntar den 10 sekunder efter start? Jag menar, annars så kommer den ju att varna varje gång man startar motorn (eftersom under någon sekund när motorn är igång så har inte trycket hunnit byggas upp ännu). Om den bara känner av efter typ 10 sekunder eller 1 minut så vet den ju inte om trycket är OK eller om givaren är trasig. Vi människor vet ju att systemet fungerar genom att titta att lampan lyser när vi slår på tändningen och att lampan slocknar när vi startar motorn. Den här detektorn borde ju göra något liknande. Nu blev man nyfiken! Tror fasiken jag ska prova lite på min E34 535! |
|
Stopp! Oeldruck Motor * MOTOROLJA PRESS LÅG * lågt motoroljetryck. * Detta meddelande visas när oljetryckslampan inte slocknar inom 5 sekunder efter att motorn startar. Nastoyatoelno rekommenderas att inte köra bilen med detta problem och omedelbart kontakta tjänsten. Om meddelandet visas efter byte av oljefilter - helt vozmnozhno han var i dålig kvalitet och det inte innehar en backventil. I det här fallet, byt ut filtret. Hittade detta på en Rysk sida ??????? |
|
|
@bmw-slangen: ja, jag menade den. Jag har ingen erfarenhet av BMW före 1995 års modell, så jag vet inte ens hur meddelanden presenteras i en E32. Så säger du, att meddelandet om lågt oljetryck inte går via CCM, är det bara så. Även om det förvånar mig, att systemet är uppbyggt på det viset. Men man vill väl undvika alltför långa och osäkra kommunikationsvägar, när det handlar om ett kritiskt tillstånd. I instruktionsboken till min E38 -99 står oljetrycksvarningen upptagen under beskrivningen av Check Controls olika meddelanden. Här hänvisas också till instr.bokens avsnitt om varningslampor. Fast det kan ju iofs, i likhet med din uppgift, fortfarande handla om två separata varningssystem. /Lennart |
|
@SN : Ja, kan ju vara det jag var inne på - att textmeddelandet har en inbyggd "timer" och har ett krav att kretsen ska vara sluten innan man startar motorn och senast 5 sekunder efter motorn startats så ska kretsen vara bruten - annars dyker detta meddelande upp. Låter som en rimlig implementation som någon ingenjör gjort. Resten är fel. Det sitter inte någon backventil på dessa insatsfilter. Backventilen sitter i oljefilterhuset och yes den kan sluta fungera vilket gör att det tar längre tid för oljetrycket att byggas upp. Jag har själv börjat få detta problem på min E34 535i, det tar på tok för lång tid för oljetrycket att byggas upp om motorn varit avstängd ett tag. Är ganska övertygad om att den där backventilen har packat ihop och gått hem för gott. Hmmmm.... Så kunde det kanske vara. Att du har en trasig backventil. Och att det tar ett jäkla tag att bygga upp oljetryck (samma fel som jag har alltså) men att lampan till slut slocknar - men den slocknar inte inom de stipulerade 5 sekunder som krävs av "textmeddelandet" och därför dyker det upp. Nu kommer jag inte ihåg hur reglerna är vad som krävas för att det textmeddelandet ska försvinna. Om man manuellt behöver radera det eller om det försvinner automatiskt efter tex 3 lyckade starter. Ska kolla lite på detta, men tror vi är på rätt väg här. @SN : Hur lång tid (efter att motorn varit avstängd över tex natten) tar det innan oljetryckslampan släcks när du startar motorn? @lenwib : E38 är ju en rejält mycket mer avancerad när det gäller signaler och bussystem. Så inte omöjligt att på E38 går det via kontrollmoduler som tex CCM. Det var ju på E38 som man började på allvar använda sig av CAN-bussen. Tror det var från -98 och framåt som även instrumentklustret kopplades in på CAN-bussen till exempel. |
|
Postat på tyska Meddelande på engelska Översättning till ryska Kommentarer / metoder eliminera problemet Stopp! Oeldruck Motor MOTOROLJA PRESS LÅG Brist på motoroljetrycket. Meddelandet visas om lampan inte slocknar oljetrycket i 5 sekunder efter att motorn startats. Nastoyatoelno rekommenderas att inte köra bilen med detta problem och omedelbart kontakta tjänsten. Om meddelandet visas efter byte av oljefilter - helt vozmnozhno han var i dålig kvalitet och det inte innehar en backventil. I det här fallet, byt ut filtret. Hitta en liknade sida, har nog någonting med tiden för att få upp oljetrycket till arb tryck från 0 tryck Om oljefiltret inte har nog med genomsläpp, blir det ju mottryck, vilket förlänger tiden till acceptabelt tryck ??? |
|
@SN : Mitt svar på den tysk/ryska översättningen låg lite inbakat i mitt svar - har brutit ut det nu. >> Resten är fel. Det sitter inte någon backventil på dessa insatsfilter. >> Backventilen sitter i oljefilterhuset och yes den kan sluta fungera >> vilket gör att det tar längre tid för oljetrycket att byggas upp. Yes, det handlar om problemet att det tar lång tid att få upp oljetryck när man startar motorn. Det sitter en backventil i oljefilterhuset som ska se till att all olja i filter/oljefilterhus inte dräneras tillbaka. Denna har en tendens att gå sönder. Känt problem. Då måste oljepumpen fylla hela oljefilterhuset varje gång man startar motorn efter den stått stilla ett tag. Därmed tar det lång tid innan oljetryck byggs upp (tex 5, 6, 7 eller kanske worst-case 10 sekunder). Har ingenting med oljefiltret att göra på dessa motorer (M30,M70). De har fel och har inte gjort sin research riktigt som vanligt. På dessa motorer (M30,M70) sitter alla ventiler i oljefilterhuset. Det är på skruvinsatsoljefilter som eventuella ventiler är mer vanligt förekommande. |
Som sagt känt fel på E32/E34 med M30-motorn. Länk Fast jag vet inte huruvida M70 har samma dåliga konstruktion på ventilen som M30 eller inte. Fast den kan ju sluta fungera trots bra konstruktion. |
Men skulle det vara så att det tar tid för ditt oljetryck att byggas upp så kan det kanske vara en del av förklaringen till ditt textmeddelande. För jag har ännu inte lyckats hitta en beskrivning som säger vilka kriteriet som måste var uppfyllda för att det textmeddelandet ska försvinna. Skulle kriteriet vara tex tre lyckade kallstarter efter varandra så är det ju inte så stor chans att det där textmeddelandet försvinner om du har problem med att det tar lång tid att få upp oljetrycket. Så två saker att gå vidare med : mät upp oljetrycket (så vi vet med säkerhet hur bra oljetrycket är) och observera (dvs mät) hur lång tid det tar innan oljelampan slocknar när du startar motorn som fått stå stilla minst typ 12 eller 24 timmar. |
| hur går det med lyxbilen? | |
|
Har kopplat in en mekanisk oljetrycksmätare, en liten behändig, köpt på Norrlands Custom. Som får vara monterad i motorrummet framöver. Tillverkat en liten men bra adapter som monterats mellan befintligt uttag och oljetrycksgivaren,, skitbra blev det. Nåväl, har ett oljetryck på 4kg på tomgången-och det ska väl räcka ?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.