|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Problemet : det står " Oeldruck Motor " på instrumentet + att det blinkar 2 st pilar på varje sida om detta !! Ingen annan oljelampa / lågt oljetryck lyser !! Vad menas med detta ?? Bil : BMW 750i e32 1989 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fungerar oljetryckslampan? Vrid tändningen till läge II och observera vilka lampor som lyser. Här ska oljetryckslampan lysa. Oljetryckslampan och varningsmeddelandet ska ju komma samtidigt. Att det blinkar betyder att det är så kallat "Prioritet 1" meddelande. |
|
Hej !! Jodå, oljetryckslampan lyser i läge II Mysko |
|
| Inte "Oeldrucksensor" den säger då? | |
|
Nejdå, Oeldruck Motor Kanske är trasig sensor, mätarna i övrigt kan bli lite mysko ibland, hör kanske ihop på något vis !! |
|
| Hände samma sak på min BMW 850, dagen efter jag motortvättat den! Då var det oljetrycksgivaren som pajat, satte dit en ny o vips så försvann meddelandet. Behöver jag tillägga att jag vart lite nervös när jag startade upp igen med den nya givaren, men de gick ju bra :) | |
|
Ok, är det den som sitter på oljefilterbehållaren ?? Är som du säger, att det är lite spännande att starta upp sedan man provat någon åtgärd, men än så länge ser det mörkt ut !! Men bör väl vara något annat än oljetrycket när inte oljelampan lyser. |
|
Märkligt. Prova att slå på tändningen i läge II. Då lyser ju som sagt oljelampan. Koppla nu bort kontakten från oljetryckssensorn. Då ska lampan slockan (och du kommer troligtvis få ett felmeddelande OELDRUCKSENSOR i displayen). Du kan även prova funktionaliteten hos oljetryckssensorn. Mät kontinuitet mellan oljetryckssensorn och KÄND bra jordpunkt. Det är YTTERST viktigt att du har en känd bra jordpunkt annars blir testresultatet helt fel. Med tändning och motor avstängd så skall du ha kontinuitet (då sensorn sluter mot jord när det inte finns något tryck). När du startar motorn så skall oljetryckssensorn öppna kretsen och du skall inte längre ha någon kontinuitet. Enda förklaringen jag har är att oljetryckssensorn är på väg att ge upp eller att det är dåligt kablage eller oxidation på kontakter eller någon typ av dålig kontakt. Detta orsakar ett spänningsfall och man får inte perfekt kontakt mot jord eller perfekt öppen krets. Låt oss säga att oljetryckssensorn inte öpnnar kretsen fullt ut, utan att det är någon form av krets fast med högt motstånd. Indikatorlampan bhöver en hög spänning för att man ska se den lyser, men kanske OBC-modulen är lite känsligare och registrerar det lilla spänningsfallet som är kvar - därför får du två olika uppgifter. Detta är ändåså bara ganska "vilda" spekulationer, men det enda jag kan komma på just nu. |
|
Dragit ur kontakten till sensorn, oljelampan slocknade förstås. På displayen stod det fortfarande Oeldruck Motor |
|
|
Och det har dykt upp ett + bredvid den högra pilen på displayen. Nåt att göra med oljenivån ?? men den är som den ska vara !! |
|
Nej, + betyder att det finns ett meddelande till. Tryck på högra knappen i instrumentklustret för att se mer meddelanden. |
Var är förresten bilens instruktionsbok någonstans? |
| Ska vi diskutera vart instruktionsboken är, ,,,,,, | |
Ja, för i en instruktionsbok står mycket värdefull information. Men troligtvis fick du inte med någon sådan till din bil (vilket tyvärr är alltför vanligt och lite synd). Därav frågan var den är. Men iallafall så har jag lagt upp en kopia av en instruktionsbok till E32 som täcker 730i, 735i och 750i (runt årsmodell 89). Länk |
|
Jättebra !!! Hade ingen sådan bok. Köpte bilen av ett äldre par Rasad automatlåda, ZF Plockade isär denna å bytte många prylar, å lådan funkar !! Instruktionsboken hade dom slarvat bort. Ska ta och gå igenom instruktionsboken och prova klura ut om det är något fel på någon givare till motorns oljetryck !! Tack för instruktionsboken. |
|
I instruktionsboken står vilka andra typer av meddelanden som dyker upp och vad de betyder, samt vad alla lampor i instrumentklustret betyder (och vad alla spakar och saker gör såklart). Vad som däremot inte står i den boken är hur man ändrar språket i instrumentklustret (bra att göra om man inte är riktigt slängd i tyska). Se tips här Länk Lite mer tips, på Johan & Sean's E32 sida finns massvis med info om just E32 (både 735i och 750i) Länk Men angående oljetrycksgivaren så är jag lite inne på vad Mr. P sa att det kan vara givaren som börjar bli trasig eller beter sig inte som den ska. Min enda förklaring är att sensorn sluter mot jord som den ska men skapar samtidigt någon typ av motstånd som gör att lampan inte orkar lysa men att instrumentklustret kan känna av spänningsnivån. Ett intressant test skulle ju kunna vara att prova och se om man kan se oljetryckslampan lysa väldigt svagt om man har motorn igång i ett fullständigt mörkt garage eller plats (och alla lampor släckta). Nästa steg beror ju lite på vad man har för prylar hemma och tid och möjlighet. Om man är riktigt försiktig och petig så skulle man egentligen koppla in en oljetrycksmätare och mäta vad det verkliga oljetrycket är. Annars kan man chansa och byta oljetryckssensorn, den är ju inte så värst dyr. Relativt stor chans att det löser problemet. Fast du kan lika gärna stå där med nyinköpt och monterad sensor och problemet är fortfarande kvar. Eller så kan man börja med att rengöra kontakterna med elektronisk rengöringsspray (och sedan spraya lite elektroniskt kontaktskyddsspray) och se om det gör någon skillnad. |
|
Har du kontrollerat bultarna till oljepumpen? Om inte så kanske du är inne för en överraskning. /F1 |
|
Fast lampan i instrumentklustret beter sig ju klanderfritt. Men fanns problemet med skruvarna till oljepumpen även på M70-motorerna? Vill minnas det var främst till V8 M60-motorerna, men kanske var på fler? EDIT : Här finns köpguide för E32 - där nämns problemet bara för M60-motorn. Länk Ändåså blir man ju lite orolig när något indikerar fel på oljetrycket. Vet i tusan om inte mätning av oljetryck är ett bra första steg. För att med säkerhet veta vad trycket egentligen är. |
|
Rengjort kontakten till givaren-problemet kvarstår Oljetryckslampan släkt Men "oeldruck motor" lyser Får skicka efter en givare |
|
|
Problemet är med samtliga motorer. M60, M62, M70, M73 och S70 har alla fenomenet med lösa pump bultar. Har själv för två veckor sedan fixat min 3e V12a. Så du gör säkras i att kolla. /F1 |
|
|
Kolla dena tråden istället här finns alla lösa pumpbultar samlade. Länk /F1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.