|
|
|
|---|---|
| Tänkte fråga er hur man smartast hanterar sin servicehistorik och liknande när man sköter sin egen service. Våra bilar i familjen är bägge från 2010 och har strax under 10 000mil på mätarna och risken/chansen att vi behåller dom i minst 5 år till är stor. Jag har kunskap och intresse att göra oljebyten och alla filterbyten själv med delar från tex Tyskland och därigenom spara en del pengar. Har tidigare gjort likadant på andra bilar och skrivit upp i serviceboken själv och det har varit ok för köpare vid försäljning. Finns det någon mening att åka in till BMW och bara göra en inspection för att få ett papper på detta och eventuellt få ett "proffs" att gå igenom service punkterna förutom oljor och filter eller är detta bara bortkastat? Missar man något annat som typ rostskador, goodwill från BMW etc? Skulle ni känna er tryggare med en bil som har varit inne på BMW ibland? Intresserad av era synpunkter och förslag. | |
|
Som köpare har jag ju ingen kunskap om hur duktig eller dålig du är som hemma-mekaniker mer än genom ett handslag om jag inte känner dig, så i mina ögon skulle jag i princip aldrig köpa en bil som är "hemma-servad" bara för att vara på säkra sidan. Servad på BMW ibland som du säger gör ingen skillnad, enbart BMW gäller för mig. Nu är jag inte spekulant på bilar som gått 10.000 mil+ då jag köper de betydligt nyare och sedan har de ett tag, men upp till maskinskadeförsäkringen som ligger runt 10-12.000 mil är det för mig ett måste att den är servad på BMW, efter det så går det väl mer på skicket som helhet och då betyder kanske inte stämplarna inte så mycket även om det skulle vara ett plus för mig. Dessutom signalerar en hemma-service att man kanske inte har råd med en BMW eller snålar in på den, vilket väcker varningslampan med att det kanske inte är originaldelar överallt utan mycket Biltema och annat och man inte kanske är så noga med att kosta på sin bil det bästa. För de som eventuellt undrar så lever jag som jag lär, för de bilar jag haft upp till 18-20-22.000 mil har jag alltid utfört service på BMW för under hela tiden jag haft de. (anser det inte vara så dyrt heller, har ägt Volvos och de kostar ju enligt min erfarenhet precis lika mycket om något går sönder eller behöver bytas) Den jag har nu är inköp med <1.000 mil på mätaren och jag lär ha den upp till 20.000 mil iallafall. |
|
|
Jag förstår dina synpunkter och tänker delvis likadant. Om jag köper bil under 10 000 mil och även lägre så vill jag också ha service av märkesverkstad. Min köpte jag av aukt handlare i Tyskland, Premium Selection, och min plan är att den ska gå många mil och när jag säljer den så har den troligen gått 20-30k. Gällande maskinskadeförsäkringen så antar jag att det är bra att ha gjort "riktig" service. Jag tror dock att det står "fackmannamässigt utförd" i villkoren, men oavsett så väger nog ett kvitto från BMW tyngre mot försäkringsbolaget vid en eventuell skada. Jag har dessutom Salus Ansvar som har maskinskada upp till 16k mil så här ska jag kolla upp noggrannare. Sen signaleffekten att man inte har råd, ja den är kanske viktig men den får man väl hantera genom att visa bilen hemma eller annat. För mig är det mer att det är en sport att inte ge bort pengar i onödan och att jag tycker det är lite kul att göra jobbet själv. Originaldelarna köper man från Tyskland såklart. Anser du att det finns nåt värde i att den bara varit in till BMW på en inspection eller check så att den finns med i BMWs databas? Till exempel en köpare som vill vara säker på miltal eller liknande vi ett köp. Antag att bilen i fråga ligger över 20k mil. |
|
| Om du ska sälja när den närmar sig 30000 mil så kan det inte va många som bryr sig om du har servat den själv eller på en auktoriserad verkstad. Sen om du kanske byter motorolja tex. lite oftare än vad intervallen säger så skulle iaf inte jag tveka på att köpa den. | |
|
Håller med Koffa, på en bil som gått så långt spelar det för mig ingen roll, mer intressant att du ägt den över tid, och gör du dessutom ett bra intryck där man ser att bitarna är på plats, så ger det tillräcklig trygghet. Tycker inte det är det minsta konstigt om man är lite om sig och kring sig när det kommer till service av en bil, det finns ingen anledning att skänka bort pengar för något man nog många gånger dessutom gör bättre och mer noggrant själv. Spara bara kvittona och notera i boken. |
|
| Om du skall sälja den vid 30k mil så spelar det ingen roll då är det mest om den startar, fungerar som den ska och helhetsintryck man går på. | |
| Om du är övertygad om att du kan göra servicen lika bra eller bättre än verkstan, har du nog inga problem med att övertyga nästa ägare att så är fallet, Varför skulle en märkesverkstad göra ett oljebyte bättre än du själv?/ Vedbodtrimmarn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.